• The bad seed

Hur få babyen att sova på dagen?

Har en liten en här, på bara 2 veckor. 
    Alt fungerar egentlig bra, och han sover gott på natten. Tar lite tid och mycke amning för att få honom att somna. Men när han har somnat ordentlig sover han til 8-9 på morgonen, med 2-3 matningar. På natten somnar han mens jag ammar honom, och det är inga problem.

Men på dagen är det nästen omöjligt att få honom att sova.
    Forstår ju att i och med att han sover så gott på natten, kanskje han inte behöver så mycket på dagen. Men han är ju bare 2 veckor, så han behöver väl endå endel sömn?
    Han somnar altså i mina armar om jag ammar honom, eller i vagnen eller bärsjalet när vi går tur.  Men så fort jag lägger ner honom, eller vagnen stannar, vaknar han... 
    Pappan kan också få honom att somna om han är mett och belåten, men samma där; han vaknar när han blir lagt ner.

Någon med tips?
    Är det bara så det är?
    Tycker han bör få lite sammanhengendes sömn på dagen men måste jag då bare sitta med honom i famnen? Har en dotter fra för, men kommer inte i håg hur det var med henne i början.  

Snälla, hjälp en stakkare... Flört 

• Svar på tråden Hur få babyen att sova på dagen?
  • lövet2

När de är så där små, så finns det en del barn som faktiskt bara sover i famnen. Själv brukar jag göra så att jag lindar in babyn ganska fast i en bomullsfilt (utan kläder då kanske i den här värmen), och när babyn somnar så lägger jag ner den på lekfilten bara, i stället för att bära i väg till sovrummet. Då får babyn sova hos mig i köket eller var jag då håller hus. Verkar den vakna till, så sätter jag mig på golvet och klappar om lite.

• Drake

Precis så där var min dotter fram till ca 5-6 veckor, då gick det helt plötsligt att lägga ner henne en liten stund. För att inte bli helt mentalt störd så köpte jag bärsele och så fick hon sova i den. Jag tror också att det är helt normalt och att du helt enkelt får anpassa dig till barnet, för det är lönlöst att försöka få en så liten bebis att somna i sängen om han inte vill det.

Nu är hon tre månader och jag lägger bara ner henne när hon är trött på dagen och hon somnar på ett par minuter. Det gäller att hänga med i svängarna

• helene306

Vi fick en variant som inte sov på dagen mer än en kort lur när hon ammade. Gick jag med vagnen vaknade hon så fort jag stannade eller när vi hämtade storebror på förskola. Hon var hopplös. Hela dagarna kretsade runt att få henne att sova. Alla säger att man ska passa på att vila när bebis vilar. Jag fick min första vila-när-bebis-vilar förra lördagen efter att jag varit på krogen Hon är 15 månader idag.

Det var först runt 8-9 månader som hon började sova på dagen. Aldrig i sängen, bara i vagnen och vi fick gå på promenad minst 20 minuter. Nu sov hon även efter att vagnen stannat.

Små barn tar sig sin sömn som de behöver. Vårt första barn kunde sova hela dagar så detta var minst sagt en ny erfarenhet. Gå ut och gå, använd sjal om liten vill vara nära så famnen blir fri. Jag testade att värma vetekudde och lägga bredvid som "ersättning" när vi inte var där, jag testade filt över ansiktet, en t-shirt från mig. Inget funkade. Det kom sen efter mycket promenerande

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • The bad seed

Tack for svar! Glad 
    Ja han är ju så liten än. Forstår att jag inte kan införa nån rutiner så här tidligt.
    Har bärsjal, så får väl bara börja använda det mer. Var ju mycket derför jag köpte det; ifall jag skulle få en baby som inte vill sova. Vagnen funkar så länge den är i bevegelse...

Nu ska jag inte klaga då. Han sover ju gott på natten.
    Och så  har min samboer semester och kommer ennu vara hemma i 4-5 veckor.  
    Får bara anpassa mig babyen och ta tiden till hjälp...  

• Phlippan87

våran tjej är likadan, ibland kan hon få ryck och sova bra ensam på dagen också men inte ofta. nätterna är absolut inga problem, hon sover själv i sin liggkorg bredvid min säng men just dagtid verkar nästintill omöjligt. dels bär jag i sjal, att bära henne utan funkar inte eftersom jag har en 18 månaders också, och hon somnar och sover kanon, sedan har jag även gjort så att jag tagit en snuttefilt från IKEA som jag sovit med nära mig i ett par nätter, nu luktar den "mamma" och hon somnar oftast gott när hon har den nära ansiktet

♥ Therese 091228 ♥ Ellinor 110608 | phlippans.blogg.se
  • MamaPapa
    Drake skrev 2011-07-08 18:42:12 följande:
    Precis så där var min dotter fram till ca 5-6 veckor, då gick det helt plötsligt att lägga ner henne en liten stund. För att inte bli helt mentalt störd så köpte jag bärsele och så fick hon sova i den. Jag tror också att det är helt normalt och att du helt enkelt får anpassa dig till barnet, för det är lönlöst att försöka få en så liten bebis att somna i sängen om han inte vill det.

Nu är hon tre månader och jag lägger bara ner henne när hon är trött på dagen och hon somnar på ett par minuter. Det gäller att hänga med i svängarna
    Precis så var det med min också (han är 3.5 månad nu). Sov bara i bärsele, min famn, på min magen eller på en kudde som jag lade i knät. De stunderna var rätt mysiga - vi satt i vardagsrummet och jag hade dricka, snacks, dator och TV så det gick ingen nöd på mig ...  
Svar på tråden Hur få babyen att sova på dagen?