• KathyR

Dop? Faddrar? Gudföräldrar?

Hej!

Min bästa vän ska i Augusti döpa sin son. Då både präst och hela kyrkofolket har semester så kunde mannen i telefonen inte svara på några frågor utan det fick dem ta i början av Augusti med prästen. Dock är min vän väldigt nyfiken på hur allt går till, själv har jag inte döpt min dotter så jag kan inte svara på hennes frågor så nu hoppas vi att någon här kan.

Hur fungerar allt med Faddrar och Gudföräldrar? Har man både och eller bara en av varje? Vet att jag själv har två faddrar och en Gudfar men jag döptes visserligen 1989 Ni som har döpt era barn på senaste får gärna berätta hur det går till :) 

• Svar på tråden Dop? Faddrar? Gudföräldrar?
  • KathyR

Meeeeeeeeeeeeen, någon måste ju veta?! 

• clembke

Tror att det nu för tiden heter bara faddrar. Faddrar/gudfar*/mor få man ha så många man vill, ingen, 2 eller 10 typ.
    Vi valde att ha 2 var till våra barn.

Vid dopsamtalet som dom ska ha sen pratas det om vilka psalmer man vill ha om man vill ha nån. Om nån ska sjunga solo, läsa en dikt osv. Man kan spela en låt från en skiva me om man vill.
    Om man har nåt barn i närmsta kretsen som kan hälla upp dopvattnet, eller om man själv ska göra det eller prästen. Vi hade 2 kusiner till min yngsta som hällde upp vattnet.

• Vintergatan

Vid dopsamtalet så pratar man om dopet. Varför man som förälder vill döpa sitt barn. Prästen gick igenom vad ett dop innebär för barnet. Att man döps in i kristendomen och att barnet blir av med arvs synden från föräldrarna mm. Man planerar själva dop dagen. Ska någon sjunga,? vilka psalmer ska spelas,  vilka ska vara faddrar.? Det kallas faddrar nu för tiden. Faddrarna måste själva vara döpta och konfirmerade. Jag hade en av mina vänner som fadder. Hon bar dop ljuset. Och min sambo hade en av sina vänner som fadder. Han hällde upp dop vattnet i dopfunten. När barnet skulle döpas fick alla barn som ville komma fram till dopfunten och titta. 

• Fija m 2 pojkar

Vintergatan - faddrar måste INTE vara konfirmerade, det räcker att man är döpt.

Arvssynden kommer inte från föräldrarna, utan från mänskligheten i stort...

/ Skånepräst

• Safirrosen

Måste en fadder vara döpt? Räcker det inte med barnvälsingnelse som en del väljer istället?

• Fija m 2 pojkar

Om det är ett dop i Svenska kyrkan måste faddern vara döpt. Jag vet inte hur det ser ut i t ex Svenska missionskyrkan som har både barndop och barnvälsignelse...

/ Skånepräst

• Cornette

@Skånepräst - jag är fadder åt min systerson och jag är varken döpt, konfirmerad eller medlem i svenska kyrkan. Det var ingen som frågade om något sånt vid dopet.

• Fija m 2 pojkar
    Cornette skrev 2011-07-18 19:31:18 följande:
    @Skånepräst - jag är fadder åt min systerson och jag är varken döpt, konfirmerad eller medlem i svenska kyrkan. Det var ingen som frågade om något sånt vid dopet.
    Jag vet att alla präster inte frågar eller ens berättar för dopfamiljen om detta krav, men officiellt krävs det att en fadder är döpt.
  • Cornette
    Fija m 2 pojkar skrev 2011-07-20 22:00:51 följande:
    Jag vet att alla präster inte frågar eller ens berättar för dopfamiljen om detta krav, men officiellt krävs det att en fadder är döpt.
    Men det kan ju inte vara ett krav om det inte genomförs. Däremot så kan det vara tradition/önskvärt/standard men om det är ett krav så anser jag att prästen begår tjänstefel om denne genomför dopet och låter fadder skriva på fadderbrev utan att kontrollera huruvida fadder uppfyller kraven.
  • Fija m 2 pojkar

Enligt Kyrkoordningens 19 kap om Dop, står i 7 §: Som fadder kan någon antecknas som är döpt och villig att dela ansvaret för den döpta personens kristna fostran.

Faddrar skriver inte på någonstans, utan prästen antecknar på dopblanketten vilka som anmälts som faddrar.

• Loriyana

Det är ett krav att faddern ska vara döpt. Min svåger döpte sig för att kunna vara gudfar åt sin brorsdotter. Och detta är helt rimligt, en fadders uppgift är att värna om barnets kristna uppväxt...och hur kan man göra det om man inte ens tror på Gud eller är döpt?

• Cornette

Jag tror inte på Gud, är som sagt inte döpt men när min syster bad mig att vara fadder så tackade jag inte nej. Men min syster döpte enbart av tradition från faderns sida eftersom syster inte heller är döpt. De har ingen "kristen uppfostran" utan barnen kommer att lära sig om kristendom på religionskunskapen. Rätt? Nä, kanske inte men otroligt vanligt. Jag gissar att kanske 75% av alla dop sker enbart av tradition och inte av tro. Själv så kommer jag varken att gifta mig i kyrkan eller låta döpa min dotter.

Svar på tråden Dop? Faddrar? Gudföräldrar?