• Anonym

Åh, vad jag ångrar att jag läste till sjuksköterska!

Varför, varför, varför läste jag till sjuksköterska? Kan i mitt liv inte begripa hur jag tänkte då. Tog min examen för 5 år sedan, är omtyckt av både personal och patienter, men det är inte rätt yrke för mig. Jag gillar allt pappersarbete, men avskyr omvårdnadsarbetet.

Jag gillar att få rapport om patienter, ta emot patienten, styra upp dokumenteringen, öppna aktuella omvårdnadsplaner, fixa iordning alla papper, kontakta anhöriga och organisera hemgångar, dela och och blanda läkemedel. Det jag inte gillar är omvårdnadsbiten, sår, ge injektioner, sätta pvk eller ta prover. Sedan gillar jag inte arbetstiderna, att varva tidiga mornar med sena kvällar och sen varannan helg. Att jobba i stort sett alla röda dagar.

Nu har jag varit mammaledig och skall tillbaka till jobbet till augusti och jag får bara ont i magen av tanken av det. Jag vill inte!!! Har sökt en del jobb men får inga napp alls, är inte så lätt heller nu i semestertider. Vad skall jag göra?

• Svar på tråden Åh, vad jag ångrar att jag läste till sjuksköterska!
  • En Åsa

Byt till ett annat sjuksköterskejobb! Det måste ju finnas sånna som är mer administrativa och mindre omvårande. Tex på en mottagning kan jag tänka mig. Eller sånna som är helt administrativa utan någon patientkontakt alls finns säkert också.

• Anonym (Lisa)

Håller med, testa att byta karriär inom sjuksköterskeyrket innan du ger upp på det.
    Min bonusmamma läste en chefsutbildning för sjuksköterskor. Nu är hon chef över två vårdcentraler. Det finns rätt många vägar att gå som sjuksköterska som jag förstått.

• Anonym

Det finns ju sjuksköterske jobb som är i stort sätt bara administrativa byt till en sådan tjänst.

• En Åsa
    Tow2Mater skrev 2011-07-08 19:06:35 följande:
    Vad krävs för att jobba som t ex läkarsekreterare?
    Jag tror att det är svårt att få sånt jobb utan läkarsekreterarutbildning.
  • Anonym

Har sökt några mottagningsjobb men de tar bara in 40-50 åringar som jobbat i många år. Jag är en mycket duktig sjuksköterska men jag trivs verkligen inte med arbetsuppgifterna. Och arbetstiderna.

Vill tyvärr inte vara enhetschef eller verksamhetschef, inte alls min grej.

Läkarsekreterare hade varit ett bättre alternativ för mig. Nu är väl den utbildningen 2-årig?

Har verkligen ingen lust att börja jobba till hösten. Nästan alla mina gamla arbetskamrater har bytt jobb och kvar är gnällgänget, och då känns det ännu tråkigare. Avdelningen har dessutom halverats och tappat sin akuta inriktning som jag också gillade.

• Anonym

Personalansvarigsjuksköterska då (eller vad det heter, är själv inte sjuksköterska) som tar han om scheman m.m?

• Anonym (Lisa)
    Anonym skrev 2011-07-08 19:16:08 följande:
    Har sökt några mottagningsjobb men de tar bara in 40-50 åringar som jobbat i många år. Jag är en mycket duktig sjuksköterska men jag trivs verkligen inte med arbetsuppgifterna. Och arbetstiderna.

Läkarsekreterare hade varit ett bättre alternativ för mig. Nu är väl den utbildningen 2-årig?

Har verkligen ingen lust att börja jobba till hösten. Nästan alla mina gamla arbetskamrater har bytt jobb och kvar är gnällgänget, och då känns det ännu tråkigare. Avdelningen har dessutom halverats och tappat sin akuta inriktning som jag också gillade.
    Då finns det väl inte så många alternativ?

1) Fortsätt söka de jobb du vill ha.
    2) Studera till något annat. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-07-08 19:16:08 följande:

www.familjeliv.se/Forum-26-68/m44798190.html
  • Anonym

Jag söker alla jobb jag ser som låter intressanta. Dock ligger det inte många ute nu när det är sommar.

Att jobba med scheman har jag gjort tidigare och jag älskade det. Dock gör man det som vanlig sköterska och lägger några dagar i månaden på det. Detta gjorde jag tidigare men nu har andra tagit över det och jag kommer inte få tillbaka det ansvaret igen vilket känns trist.

• En Åsa
    Anonym skrev 2011-07-08 19:23:35 följande:
    Jag söker alla jobb jag ser som låter intressanta. Dock ligger det inte många ute nu när det är sommar.

Att jobba med scheman har jag gjort tidigare och jag älskade det. Dock gör man det som vanlig sköterska och lägger några dagar i månaden på det. Detta gjorde jag tidigare men nu har andra tagit över det och jag kommer inte få tillbaka det ansvaret igen vilket känns trist.
    Men det måste ju finnas avdelningar som har en sån tjänst? En sån tjänst finns hos oss (jag jobbar på en vanlig ortopedavdelning), bemanningsassisten, hon är förvisso usk men det kan ju inte spela nån roll. Hon jobbar ingenting på golvet.

Trist att det bara är äldre som får mottagningsjobb och riktigt tråkigt att alla du kände bytt avdelning,
  • Anonym

Du kan ju söka en koordinatortjänst, där är det massa pappersarbete, planering och lite samtal till patienter. Annars får du nog börja plugga igen, i t.ex Västra Götaland (vet inte var du bor) planeras det att ta allt fler administrativa uppgifter från ssk till läkarsekreterare, den s.k transfereringen så risken är att du kommer vantrivas ännu mer när de uppgifter du gillar flyttas över till en annan yrkesgrupp.

• Sofinka

JObbar med chefsrekrytering och fick precis in ett CV från en kvinna som först hade jobbat som undersköterska, sedan utbildat sig till sjuksköterska, efter ett antal år börjat läsa mer ledarskapskurser och läst en utbildning inom organisation och ledarskap på distans/halvfart samtidigt som hon jobbat, för att sedan kunna ta mer administrativa tjänster och just nu hade hon en tjänst som avdelningschef på ett sjukhus. Så kika mer åt den typen av utbildningar och undersök vad din arbetsgivare kan erbjuda i fortbildningsväg så har du ju en jättebra plan för hur du kan gå vidare. Grattis- du har säkert en superspännande framtid!
    Låt inte känslan av magont ta över- se det istället som att du har siktet inställt på en administrativ/personalledande karriär!

Lycka till,
    Sofinka

• Anonym
    Anonym skrev 2011-07-08 19:33:34 följande:
    Du kan ju söka en koordinatortjänst, där är det massa pappersarbete, planering och lite samtal till patienter. Annars får du nog börja plugga igen, i t.ex Västra Götaland (vet inte var du bor) planeras det att ta allt fler administrativa uppgifter från ssk till läkarsekreterare, den s.k transfereringen så risken är att du kommer vantrivas ännu mer när de uppgifter du gillar flyttas över till en annan yrkesgrupp.
    Jag jobbar inom västra götaland och det är precis det här jag är rädd för. Fasen också...
  • Anonym

Mitt problem är att jag redan läst så mycket. Har 120hp inom humaniora som jag läste före och under ssk-utbildningen. Jag har även 70 hp Företagsekonomi som jag läst efter ssk-utbildningen. Nu har jag bara kollat efter jobb sen i julas och har bara hittat två jobb som var perfekta. Blev kallad på intervju men fick aldrig jobben. De sa att de tyckte jag var för ung (HA, jag är 30 år), men misstänker att det är för att jag har småbarn. Fick väldigt positiv feedback efter intervjuerna och då de sa att jag lät mycket intressant. Har även väldigt bra referenser som stöttar mig, både min förra chef och nuvarande chef.

Har funderat lite över hur jag skall göra. Min plan är att fortsätta söka jobb, har hittat fyra stycken som känns okej som jag planerar att söka ikväll. Sedan skall jag ta ett samtal med min chef om en månad när hon är tillbaka angående att läkarsekreterarna skall ta över mycket av det administrativa och förseslå att jag gör det istället. Borde vara mycket bättre att det är en sköterska som gör dessa delar, som kan hoppa in och stötta upp i omvårdnaden när det behövs. Sedan tänker jag be min chef om hjälp och tips hur jag skall gå vidare och be henne även hålla ögonen öppna efter intressanta poster som kanske normalt sett inte når mig. Och så skall jag ta kontakt med personalavdelningen och bara presentera mig så att de vet att jag finns och etablera kontakt.

Vad tror ni om detta?

• nurseanna

Det finns ju vissa vidareutb som inte innefattar mycket basal ovårdnad, och där du gör det du tycker om, t op, anestesi osv

Svar på tråden Åh, vad jag ångrar att jag läste till sjuksköterska!