Adoption = köpa barn?
Kostnad och bidrag
Kostnaden för att adoptera ett barn ligger mellan 80 000 och 190 000 kronor, beroende på resans längd och hur länge man måste stanna i landet när man hämtar barnet.
Den som adopterar ett utländskt barn kan få bidrag för kostnaderna med 40 000 kronor. Ansökan görs hos försäkringskassan inom ett år efter att adoptionsbeslutet blivit gällande i Sverige.
Är det nån skillnad på adoption och på att "köoa ett barn" ????
(jag startar inte tråden för att såra någon)
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-08 20:56
På RFSL står detta om ekonomi.
Att adoptera medför ganska stora kostnader. Mellan ca 80 000 kr och upp till 250 000 kr beroende på vilket land eller kontakt man adopterar från, anges av de olika adoptionsförmedlande organisationerna.
En del av adoptionskostnaden går till att täcka olika kostnader i Sverige. En annan del går till att täcka de kostnader som uppstår i utlandet. I utlandet finns till exempel juridiska kostnader och vårdkostnader för barnen. Ofta behövs advokat för att få adoptionen genomförd i domstol. Många handlingar skall införskaffas som beslutsunderlag, en del av dem behöver översättas och registreras hos Notarius Publicus. Det kan innebära tidsödande resor, telefon- och faxkostnader med mera.
På många håll är det brukligt att adoptivföräldrarna ger en donation till barnens barnhem för att förbättra vårdförhållanden både för adoptivbarnen och de barn som av olika anledningar inte kan adopteras, utan blir kvar på barnhemmet.
Förutom dessa kostnaden kommer kostnader för resa och uppehälle i samband med adoptionen.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-08 22:04
Jag skriver här upp, så att ingen missar det.
Anledningen till att jag startade den här tråden var för att jag hade en diskussion om detta med en väninna tidigare idag.
Vi diskuterade vad det är som gör skillnad på att betala för ett barn via en adoptionsbyrå och att betala en mamma direkt för hennes barn.
Och om inte vi i väst hade varit beredda att betala för barn, vad hade hänt då?