ddalia skrev 2011-07-14 11:59:03 följande:
haha, så typiskt, det blev en bajsblöja just nu - sa hon till, ja, gissade jag rätt - nej :) Hon hade ju bajsat för dagen. Men efter igårs päron-kiwi puree behövde hon en gång till...
haha så typiskt... Men som jag alltid säger till sonen när han kissar på sig;
Det är sånt som händer!!ddalia skrev 2011-07-14 11:42:24 följande:
Jag har (och flera som skriver just nu har kanske) skrivit lite som ´dagböcker' på
forum.ecsweden.se/ om du inte hittat dit än och vill / har tid att läsa :)
Vi började när hon var 10-12 veckor och då sa hon ingenting varken om hade kissat eller bajsat i blöjan. När hon skulle bajsa så såg man klart och tydligt oftast, för det gjorde så ont innan. Efter ett tag märkte jag att hon hade en tydlig rutin för kiss som hon föll hela vägen till för bara någon vecka sen : Hon kissade så - först direkt när hon vaknat på morgonen, sen 20-30min efter det, sen 40-50min efter det. Därefter med ca 1 till 1,5 timme mellanrum, ibland 2 timmar om hon inte ätit på länge. I princip kissade hon ca 1 timme efter måltid om hon höll sig vaken. Somnar hon utan att kissa på ett tag, så kissar hon direkt när hon vaknar, hade hon kissat, ätit och somnat - då kan hon behöva 5-10 min efter hon vaknat för att komma på att hon är kissnödig.
När hon slutade ha så mycket ont i magen när bajs var på g då började hon stånka när det var dags.
Sen är det säkert så att det var tack vare tygblöjorna att hon började säga till att hon är blöt (gnällde). Och sen hon blev 5,5-6 månader började hon även säga till lite innan. Då säger jag *väntaväntaväntavänta vi går på toaaa* och hon vet och håller sig lite.
Nu har hon bestämt att hålla sig myyyycket längre och kissar med ca 2 till 3 timmar mellanrum. Tar jag henne på toa för tidigt blir hon flyförbannad och vägrar ens sätta sig och prova, trots att det kan ha gått 2,5 timmar sen sista gången. Så just nu väntar jag bara tills hon signalerar - om hon nu vill göra det.
Hennes signaler har ändrats mycket under tiden. Problemet är att hon haft exakt samma signal till allt som stört henne - ont, hungrig, nödig, trött - just nu är det *trycka ut bajset* ljud som gäller och hon gör samma när hon är trött och hungrig. Längtar efter den dagen hon kan säga det med ord kan man säga...
Där har jag varit inne endel och läst, inte berättelserna så mycket dock utan mest fakta om ec... Kommer läsa vidare där :) Tack för tipset!
Har läst att det är ganska vanligt att kissningarna är tätare på morgonen och blir färre frammåt eftermiddagen... När jag tänker efter tror jag det även kan stämma på Wilgot. Blöjan är oftast tyngre på förmiddagen än eftermiddagen...
Jobbigt att alla signaler är samma... då vet man ju inte vad man ska göra när hon säger till hihi :)
ddalia skrev 2011-07-14 16:24:53 följande:
Där är blöjorna jag köpte, samma säljare också. Då kunde man inte välja färg, utan jag köpte enfärgade, 10 olika, riktigt fina glada färger, och av de med knappar även upp, inte karrborre. Kan inte tänka mig att PUL tyger här i sverige skiljer sig på något sätt. Byxorna ser som nya ut efter dessa 4 månader iaf.
cgi.ebay.com/10-U-PICK-AIO-BABY-CLOTH-DIAPERS...Det är ju onekligen billigt... förstår inte hur det kan skilja sig så mycket från land till land... Jag är bara så rädd att det ska bli nått fel när man beställer från utlandet. Jag har aldrig gjort det förr...
Meal skrev 2011-07-14 20:04:47 följande:
www.alvababy.com har bra och billiga tygblöjor. Det är pocket inte aio som det står. Det är gratis frakt, så man kan bara beställa några få och prova om man vill. Och om man ber dem om att skriva en lägre summa på paketet när man beställer, så slipper man ochså tull när man handlar över 200 kr.
Har inte börjar med ec ännu, men vill gärna och är därför på jakt efter tips. Har en son på 5 månader, han är prematur född 2 mån för tidigt. Han visar tydligt när han behöver bajsa, därför tänker jag att ec är rätt för honom. Han gnäller också emd en gång han har bajs i blöjan, så det gillar han inte.
Så alla tips tas emot med stort tack.Gärna om ni har tips om internetsidor där man kan läsa om hur man kommer igång också.
Tack för tipset, ska in och kolla imorgon... smart att de kan göra så, så man slipper tullen...
Tycker du kan börja nu eftersom att han uppenbarligen verkar redo för det...
Nu har ju vi en 7 veckors bebis och det skilljer sig säkert från en 5 månaders, men jag har satt honom framför mig på toan när jag ska kissa och så kissar/bajsar han också många av gångerna...
Jag brukar låta som när man tar i så att han ska göra det med, och det funkar... det är ju bra att köra med betingning så att de vill kissa/bajsa vid ett speciellt ljud...
Antingen kan man ju köra på light, alltså ha blöja på och kissa/bajsa på rutin alternativt när man märker att barnet är på gång att göra nått i blöjan, men så finns det ju de som kör blöjfritt...
Den enda sidan jag vet är
ecsweden.se Jag är också intresserad av fler sidor om ni hittar någon...
Nrj nu ska jag bajsa lillkillen och sen ska vi sova...