• Meal

EC - Elimination Communication

www.alvababy.com har bra och billiga tygblöjor. Det är pocket inte aio som det står. Det är gratis frakt, så man kan bara beställa några få och prova om man vill. Och om man ber dem om att skriva en lägre summa på paketet när man beställer, så slipper man ochså tull när man handlar över 200 kr.

Har inte börjar med ec ännu, men vill gärna och är därför på jakt efter tips. Har en son på 5 månader, han är prematur född 2 mån för tidigt. Han visar tydligt när han behöver bajsa, därför tänker jag att ec är rätt för honom. Han gnäller också emd en gång han har bajs i blöjan, så det gillar han inte.

Så alla tips tas emot med stort tack.Gärna om ni har tips om internetsidor där man kan läsa om hur man kommer igång också.

• Meal

Tack för svar. Jag ser fram till att komma igång med detta. Det känns rätt. Så tar vi ett steg i taget och ser hur det går. Kommer fortsätta med tygblöjor och köra EC light, det tror jag passar oss bäst. Så får vi se hur det utvecklar sig

• Meal

Andra regler till Sverige förstår jag. Jag bor i Norge och då betalar vi tull på allt över 200,- Konstigt att de inte skickar till sverige. Vi har också bambusblöjor därifrån, lite dyrare men bra uppsugning. Klarar 10 timmar nattetid utan extra inlägg på vår son.

• Meal

Vi har kommit igång lite smått. Är på semester och bor i en stuga utan vatten och avlopp, så blir inte helt ännu. Men han har kissat varje gång jag hållt honom över handfat och idag bajsade han jättemycket också. När min man såg detta så fattade han också att detta är rätt för vår son. Ser fram till att komma hem från semestern och komma igång lite mer med det.

• Meal

Det fungerar faktiskt jättebra. Han bajsar i toaletten varje dag. Det är han som säger till när han behöver, så bär jag in honom och håller honom över toaletten. Enda gången det har kommit något bajs i blöjan den sista veckan var i dag och det var nog mest en prutt för det var inte mycket. Man märker att han tycker det är skönt att kunna bajsa så där. Kiss däremot kommer det inte så mycket i toaletten, det är mest i blöjan. Och det är verkligen inte lätt att få kisset att hamna i toaletten. Hur gör ni andra med små killar? Kisset sprutar ju inte direkt nedåt och jag klarar inte hålla ned snoppen samtidigt som jag håller honom i "bajsposition" Jag har ännu inte lyckats hitta signalen för att han behöver kissa, men vi är igång i alla fall.

• Meal
    Hirundinidae skrev 2011-08-05 08:21:26 följande:
    Ang ECa äldre barn

Vi har alltid kört lite ec light på äldsta barnet. Nu är han 22 månader och nästan torr.
    För snart 3 månader sedan fick han en lillasyster (som vi ecar mycket mer) men då verkar det som om storebror känner av att vi inte har lika mycket "tid" som förut och vi missar nu ganska mycket kiss.
    Någon som har en tanke om vad dettaq kan bero på? Är det så enkelt att det är för att jag ftare inte har möjlighet att se hans signaler? Eller kan det vara så att han (som många säger) har "gått tillbaka lite" ochsignalerar mindre just för att han fått ett syskon och försöker ställa om sig till det?

Någon som känner igen sig? 
    Har ingen personlig erfarenhet av just EC på äldre barn. Men sån generellt så vill jag ju tro att det är naturligt att det också kan gå tillbaka under en period när det har kommit ett litet syskon. Samtidigt så är det va¨l också logiskt att nu när ni har blivit en större familj alla behöver tid på att ställa om sig och att det i en period vill kunna vara svårare att se hans signaler. Jag är säker på att det går över och att storebror vill kunna växa av ansvaret av att vara storebror.
  • Meal

I dag gjorde sonen från sig på pottan för första gången, han gillade det verkligen. Satt och tryckte och så skrattade mellan varven Och man kan verkligen kalla det total tömning, passa på att både kissa och spy i pottan när han var färdig med att bajsa. Härlig syn kan man säga. Men vi fick till en bättre position på pottan än toaletten, så det blir nog den i fortsättningen. Inga problem med snoppen över kanten då.

Hur har de reagerat på BVC när ni berättat om EC? Vi har en väldigt speciell helsesøster och tvivlar på att hon kommer förstå det. Hon kommer säkert bara tro att jag börjat med potträning redan och hon är hopplös att försöka förklara för, hon slår liksom helt dövörat till. Så hade varit intressant att höra lite om andras erfarenheter hos BVC.

• Meal

Tvättar också på 60 grader. Inga problem. Angående bajsfläckar så använder vi Apple cheeks fleecepapper så då kommer bajset i dem. Väldigt smidigt då jag bara kastar det. Fast numera kommer ytterst lite bajs i blöjan eftersom han bara Bajsar en gång om dagen och oftast i toa eller potta

• Meal

Än så länge så är det bara jag som driver med EC, min man har inte helt kommit in i det, fast han tycker det är fantastisk. I dag när jag var på toaletten så kommer han springande med sonen och ropar: Jag tror han måste bajsa! Och riktignog, med en gång jag satte honom på pottan så bajsade han. Tyckte det var så fint att se att min man också har börjar se signalerna nu och inte minst, att han också vill att han ska slippa bajsa i blöjan.

Just nu håller jag på och stickar en blöjbyxa. Tänkte köpa några formsydda blöjor. Någon som har några tips till vilka som är bäst?

Svar på tråden EC - Elimination Communication