• Alexe

EC - Elimination Communication

Loreena: har inte så många tips, men kände igen mig i din situation. Ville också gärna få vår kille blöjfri innan syskonet kom. Vi har rutinpottat sen han var 7 veckor, men tyvärr (pga sambon som inte alls är inne på ec) inte haft honom utan blöja speciellt mycket. När han var runt året kunde jag dock hålla honom så gott som torr o han gick också själv t toan ibland. Sen blev det sämre, han tappade liksom intresset o vi hade väl 3-4 missar om dan tills han var 19 månader o lillebror föddes. Och efter det har det verkligen gått utför. Nu är han snart 22 månader o arbetar hårt med att göra själv o hävda sin egen vilja. Och sen en månad tillbaka vill han kissa i blöjan. Trots att han nu har språket o både kan hålla sig o säga till. Om jag försöker locka med honom t toan så kissar han ofta på vägen. Bara för att visa att han gör som han vill känns det som. Undantaget är bajs, som han alltid (utom vid magsjuka) säger till om och gör på toa. Jag vet inte hur vi ska komma vidare, det känns instinktivt som att vi skulle ta bort blöjan så att det blev jobbigare för honom att kissa på sig än att gå på toa, men när sambon inte vill det så vet jag inte vad jag annars ska göra. Träningsbyxor kanske? Var köpa? Vad har ni andra för tankar?

• Alexe

Vad härligt många som skriver nu. Jag verkar ha äldsta barnet här (22 månader) o tycker att vi varit i mellanläget mellan ec o potträning hur länge som helst. Är just hemkomna fr två veckor i Thailand där vi tänkt köra helt blöjlöst. Gick fint i två dagar. Nån miss vid poolen bara (han satte sig på huk vid kanten...), men annars lyckades vi påminna o allt kom på toan. Sen gick det sämre o sämre (nyhetens behag, inte lika roligt m kalsonger längre?) o sista dagarna kissade han medvetet på golvet o på mig. Som ett bus liksom. Och ville ha blöja istället för kalsonger om vi frågade.

Funderar på vad som gick fel. För stor press kanske? Och irritation över att behöva gå på toa mitt i roliga lekar? Det enda som alltid funkar är bajset, och ja, man får ju vara tacksam över det, men hur hur hur ska vi komma vidare?

• Alexe

Sagofröken: vi har kört på rutin. Tagit på potta på natten i samband m amning o på dan när jag trott att det varit dags. Runt året gick det finfint o vi hade många torra dagar, sen allt sämre med 3-5 missar om dan o så har det varit sen dess. Han började säga till om baj vid 18-19 månader o då sa han baj även vid kiss. Nu skiljer han på dem, men säger sällan (max en gång om dan) till om kiss. Och vill inte heller kissa på toan speciellt ofta numer.

För tre månader sen fick han en lillebror o efter det går det ännu mkt sämre. Det enda som funkar är nätterna o bajset. På natten säger han så gott som alltid till o har varit i princip nattorr typ sen han var 4 månader.

Vi frågar nu om han vill ha blöja el kalsonger o han väljer nästan alltid blöja o säger också att han vill kissa i den o inte på toan. Jag tror att han vet vad vi förväntar oss, men att han inte riktigt kan klara det o därför inte heller vill. Sen är det klart massa annat som påverkar - lillebror, talet som kommit igång ordentligt, att vi inte har varit hemma mkt sista månaderna o att rutinerna därmed är rubbade.

Som en parentes kan jag säga att vi inte ec:ar lillebror. Han får sitta på pottan nån gång om dan när man kan förvänta sig att han behöver, men vi varken orkar el hinner göra samma grej m honom som med storebror. Tänker dock vara lite mer uppmärksam när han börjar äta riktig mat. Alla bajsblöjor man slipper är ju välkomna :)

• Alexe

Miljarden: hur gammal är er son? Vår tvååring, som var i princip torr vid ett, vägrar nu alltsomoftast toa, potta o andra alternativ o ska bara kissa i blöjan. Kan tom gå in på toan o kissa i blöjan innan jag hinner ta av den. Vi har haft honom utan blöja, men han störs inte alls av att bli blöt så det känns inte som att vi vinner nåt på det mer än pölar o tvätt. Har inte heller nån aning om hur vi ska komma vidare. Vi har försökt m beröm, mutor, kissa samtidigt, dockan behöver gå... ja, typ allt. Men inget funkar mer en ett par tre gånger. Nån som har tips?

(Bajs funkar dock 100%-igt o där säger han själv till.)

• Alexe

Miljarden: nä, såklart vill man inte sätta på blöja igen när den varit av, men vårt "fel" är att vi hela tiden haft blöja trots att han gått på toa. Har bara tagit av den sporadiskt o då har han snarast demonstrativt kissat på golvet - liksom bara för att kolla reaktionen. Och det hände inte bara en gång utan typ tio ggr efter varann, så vi tröttnade ur. Borde såklart envisats, o hade gjort det om det bara varit jag som bestämde... Men provade iaf igen i morse o nu gick det fint. Sen skulle han tyvärr t mormor idag så då åkte blöjan på igen :( Men fr.o.m. nu blir det blöjlöst hemma så får vi se.

• Alexe

Jag vet tyvärr inte. Förmodligen bara fortsätta att säga att det är ok o föreslå toan istället. Prata om att kisset kommer ju på golvet om man inte går på toa, ha en bra toa-bok, kanske muta m goda kiss-kex...

Vi har äntligen vänt vårt nästan halvårslånga nej-läge (såklart har det gått upp o ner) o får nu oftast med honom på toa m mutor o uppmuntran. Sen en vecka är han också utan blöja hemma o m kalsong i blöjan om vi är ute. Har gått fr 4-5 "olyckor" (dvs att han ofta ställer sig o kissar medvetet) till endast 2 idag. Och nu säger han dessutom till med en gång. Tyvärr är det ofta om vi gör nåt annat o han vill ha uppmärksamhet som han kissar. Och tyvärr säger han att han gärna vill kissa på sig när vi föreslår att han ska säga till tidigare så att kisset kommer på toan. Svårt att veta om han verkligen inte kan el om han bara inte vill. Men det gr sig nog. Vi har sagt att vi ger det en vecka till. Har han inte börjat säga till bättre själv så vill sambon ta på blöja igen. Men ja, jag är ju inte så sugen på det nu när den väl är av.

Svar på tråden EC - Elimination Communication