EC - Elimination Communication
Hallåj!
Har en kille på 3,5 mån som kissar och bajsar det mesta i handfatet eller ute i det fria. Vi kör tygblöjor dagtid och engångs på natten. Har ec-at de tre tidigare barnen också i omgångar. Fram tills de varit 6 mån har det funkat kanon men sen har de vägrat... Hoppas det går bättre den här gången. Är man pigg klarar vi oss med ca en kissblöja per dag, annars går det MYCKET sämre.
Vi har vikblöjor som de flesta är köpta begagnade och de bästa blöjbyxorna vi hittat är de på www.minimundus.se som kallas soft (109:- då jag köpte i höstas). Man behöver max 2 i varje storlek då de inte behöver någon särskild torktid. Går att bara torka av. Så har man det svårt ekonomiskt tycker jag det räcker med ett par om man ec-ar och vid behov tar till en engångsblöja, eller kör blöjfritt någon timme. Vikblöjor torkar också fort och om det bara kommit en kissning i dem hänger vi på tork och använder en gång till när de är små innan kisset luktar. Så 10-15 vikblöjor och ett par byxor i varje storlek om man kör ec-light
Ang magont på bebisar så är mitt tips att utesluta mjölkprodukter helt. 3 av barnen har varit allergiska och det är så skönt när de mår bra. Det känns som att livet leker. Man orkar mer själv, de sover bättre och är mycket nöjdare och gladare. Sonen nu tål heller inte sojaprotein, men när man kommit på det är det absolut värt att undvika det i kosten (om man ammar). Och man måste undvika under en månad för att säkert kunna säga om det är mjölken eller inte och läsa ALLA innehållsförteckningar. Kolla in på mjölkallergitråden här på fl.
Hörs igen!