• skånegås

EC - Elimination Communication

Hallåj!
    Har en kille på 3,5 mån som kissar och bajsar det mesta i handfatet eller ute i det fria. Vi kör tygblöjor dagtid och engångs på natten. Har ec-at de tre tidigare barnen också i omgångar. Fram tills de varit 6 mån har det funkat kanon men sen har de vägrat... Hoppas det går bättre den här gången. Är man pigg klarar vi oss med ca en kissblöja per dag, annars går det MYCKET sämre.

Vi har vikblöjor som de flesta är köpta begagnade och de bästa blöjbyxorna vi hittat är de på www.minimundus.se som kallas soft (109:- då jag köpte i höstas). Man behöver max 2 i varje storlek då de inte behöver någon särskild torktid. Går att bara torka av. Så har man det svårt ekonomiskt tycker jag det räcker med ett par om man ec-ar och vid behov tar till en engångsblöja, eller kör blöjfritt någon timme. Vikblöjor torkar också fort och om det bara kommit en kissning i dem hänger vi på tork och använder en gång till när de är små innan kisset luktar. Så 10-15 vikblöjor och ett par byxor i varje storlek om man kör ec-light

Ang magont på bebisar så är mitt tips att utesluta mjölkprodukter helt. 3 av barnen har varit allergiska och det är så skönt när de mår bra. Det känns som att livet leker. Man orkar mer själv, de sover bättre och är mycket nöjdare och gladare. Sonen nu tål heller inte sojaprotein, men när man kommit på det är det absolut värt att undvika det i kosten (om man ammar). Och man måste undvika under en månad för att säkert kunna säga om det är mjölken eller inte och läsa ALLA innehållsförteckningar. Kolla in på mjölkallergitråden här på fl.

Hörs igen!

• skånegås

Det är bara att riva sönder ett gammalt lakan och stoppa i blöjorna. Gör jag också ibland. Har bitarna som tvättlapp också

• skånegås

Hallåj!
    Jag har en liten 7 mån som iaf alltid bajsar på pottan (utom 3 ggr då han var sjuk). Kissar gör han ofta men inte alltid. Upptäckte i veckan att han faktiskt gnäller rätt rejält innan han kissar så vi kanske skulle försöka vara lite mer uppmärksamma på det. I morse satt han för första gången och grävde i pottan då han var klar.. usch

• skånegås

Enda sättet att få dem att säga till är väl att uppmärksamma deras signaler och sätta ord/ljud på dem. MIn lille kille blir rastlös, gnällig och vill inte något. Har kommit på att det är då vi ska prova pottan. Frågar man om han vill bajsa brukar han tystna. Han sträcker sig mot mig och vill upp... När han sedan bajsar säger han huhuhuhu lite stånkigt. Vi har även kört lite med pruttljud då det låter så ibland. Men det är ju lättare då man bär dem. Då är det lättare att märka. Prova att vara utan blöja någon dag så märker man att de på något vis försöker göra oss uppmärksamma på att det är dags. Tvätt blir det, men

• skånegås
    sweda skrev 2011-12-10 12:51:11 följande:
    Jag behöver hjälp! Hoppas någon här har erfarenhet av tvååringar.. Har ecat sonen sedan han var 10 mån. Tog bort blöjan vid 15 mån. Vid 20 mån tyckte jag att han gjort stora framsteg. Sa kiss eller bajs tex och började ta av sig byxorna själv och gå iväg till pottan utan att jag frågade honom. Han kissade på sig ca tre ggr/dag, men jag gjorde aldrig någon sak av det, förutom enstaka gånger då jag tex precis frågat honom om han ville kissa, han sa nej, för att sedan kissa i byxan, då har jag tex sagt "inte bra, kisset ska ju komma i pottan, mycket skönare, inget skönt att vara blöt" Han har varit torr i 24 timmar några gånger då han vaknar tar av sig blöjan själv och sätter sig på pottan på morgonen. MEN, nu har han börjat kissa på sig jätteofta! Dessutom kissar han med flit i sängen efter att han tagit av sig blöjan på morgonen, han vet att han får omedelbar reaktion, han har ju tjatat på oss att gå upp i en timma, så fort han kissar så flyger vi upp. Nu är han 2 år och 2 månader så jag har blivit arg på honom vid de här tillfällena. Idag gick han och höll sig länge länge vid två tillfällen för att sedan utan en min kissa i byxan. Vad ska jag göra? Han är trotsig och vill inte sätta sig på pottan innan vi ska ut heller, kan mitt tjat vid de tillfällena ha förstört? Är han understimulerad också kanske? Han går ej på dagis. Tacksam för svar!
    Vår son var likadan när han blev två... Han började gå själv på syrrans potta vid 18 mån. Vi/han skötte det så bra att vi tog bort blöjan efter några månader. Sen kring 2-årsåldern kissade han på sig 7-8 ggr /dag. Det var så vi tänkte ta med honom till vc för att se om det var uvi...

Men jag håller med Vittra. Ropar han på hjälp på morgonen för att gå på toa så är det klart ni måste hjälpa honom. Barn behöver ibland hjälp med saker de klarar. Min 7-åring behöver ibland hjälp med dragkedjan i jackan trots att han kunnat det i flera år. det är väldigt sällan, men händer. Lika som 9-åringen behöver hjälp att plocka fram en duschhandduk som hon KAN ta själv. Bara för att få omtanken... Själv mår jag bra om maken skalar en apelsin till mig ibland, fast jag kan det själv...
  • skånegås

tappade tråden... Helt plötsligt slutade han kissa på sig... Han hade fler återfall än syskonen, men var tidigare...

• skånegås

min 9,5 mån måste vi för det mesta hålla över handfatet igen. han har inte ro att sitta på pottan så längs som behövs för att det ska hinna komma något (förutom vid enstaka tillfällen..). HUr är kissa-tecknet? Liten säger ibland tssa, eller dsss och det verkar betyda kissa (eller bajsa). Men jag måste erkänna att jag är lite lat. Kan bero på att han även vaknar 10ggr/natt...

Svar på tråden EC - Elimination Communication