• carpediem1

EC - Elimination Communication

Hoppas in i den här tråden ;) 

Har en dotter på snart 9 månader, funderat över EC ett tag, men tog väl egentligen först tag i det "på riktigt" igår eftermiddag, och lyckades få henne att kissa i toaletten 6 av 8 gånger =) 

Tyckte dock hon kissade väldigt ofta och lite, (gick till toan ca var 20:e min, och hon kissade varje gång) kan det bero på att hon haft blöja så "länge" eller räknas det som normalt? 
    Sedan märker jag inte heller några tydliga tecken på att hon ska kissa, men det kanske kommer när vi båda börjat vänja oss? =)

Försökte få henne att kissa på toaletten i morse, men jag hann inte dit i tid ;)

Kör bara med EC under dagen, på natten har hon blöja. =) 

• carpediem1
    miljarden skrev 2012-01-21 18:05:01 följande:
    carpediem1: vår son kissade också ofta i början. Det blir glesare med tiden. Vi märkte t ex stor skillnad när han började äta och inte drack mjölk var tredje timme längre, men jag tror även att det handlar om vana som du säger.
    Han har heller inte visat tecken, förrän han började just teckna att han gick på toa/ville gå på toa och det var för kanske någon månad sedan. Vi fick köra på rutin. Men jag rekommenderar att teckna. Det tecken vi har använt finns som länk i något av mina tidigare inlägg.
    Okej, då återstår det bara att se om hon håller sig längre och längre ju mindre hon har blöjan =)

Ja, vi har tecknat med henne sedan hon var helt liten, och hon förstår våra tecken för t.ex.  "äta", "dricka", "byta blöja" (om hon är gnälligt för att hon är törstig, och vi då tecknar och säger "dricka" så ler hon stort) hon har ännu inte tecknat själv, men det gör det så mycket enklare att hon förstår att vi vet vad hon menar med sitt gnäll =) 

Bör jag då teckna endast de gånger hon verkligen kissar, eller varje gång jag tar henne till toaletten (även om det inte kommer något i toan)?  =)
  • carpediem1

Vår lilla tjej hade feber förra veckan, så då gjorde vi ett litet uppehåll, och lät henne ha blöja.
    Men nu har vi satt igång igen =) Hon håller sig lite olika länge, ibland går det 30 min, och ibland 1 timme, så jag springer fortfarande till toaletten med henne "för ofta" (kommer inte alltid ngt när jag sätter henne där). 

En liten fråga bara; kör ni blöjfritt även när ni är iväg (hos familj, vänner osv.)?
    Vi har hittills satt på henne blöja när vi åker på besök nånstans, men jag tycker alltid att det blir mycket mer missar när vi kommer hem igen, eftersom jag inte riktigt vet när hon senast kissade. Och då blir det oftast att jag "ger upp" framåt kvällen och sätter på henne en blöja, och börjar sedan om igen utan blöja nästa morgon.

• carpediem1
    miljarden skrev 2012-02-02 19:01:09 följande:
    Carpediem1: Vi kör utan blöja i princip alltid. Eller, min tjej använder faktiskt blöja ibland när de är ute och far  runt men hon kissar honom ändå. Jag tycker som du, att blöja bara gör det svårare. Fast tricket är nog att göra som min tjej, fortsätta kissa dem även när de har blöja. Och då är det ju bra med tygblöjor eftersom de blir blöta så att det blir tydligt för alla inblandade när det har kissats.
    Okej, känner ni att det fungerar lika bra när ni är iväg, eller brukar det bli fler missar då? 
    Bra tanke att fortsätta fast blöjan är på, min sambo blir lätt lite "lat" när blöjan väl åker på, och är inte lika noga med att hålla koll på tiden =).

Var har ni köpt era tygblöjor nånstans? Känner att det kanske är en bra idé att införskaffa, eftersom pappersblöjorna suger upp kisset så bra. =)
    Just nu kör jag helt utan blöja på dagarna (förutom när vi åker bil och ska iväg), och så får hon ha blöja på natten, men precis som "meal" skrev, så upplever jag att hon nu börjat sova väldigt oroligt på nätterna, och vaknar oftare än vanligt, det måste så klart inte bero just på blöjan, kan ju vara att hon bara är inne i en dålig period, men det känns som det kan vara värt att testa kissa henne på nätterna också för att se om hon sover bättre =).

• carpediem1
    Meal skrev 2012-02-04 23:50:26 följande:
    Tygblöjor har vi både billiga från www.alvababy.com och handgjorda formsydda från www.etsy.com och www.hyenacart.com. Har lite andra från kissaluvs och några jag inte minns vad de heter nu. Formsydda använder vi lanoliserade ullbyxor över, de är helt klart favorit. De har faktiskt ganska bra bambusblöjor från alvababy. De använder vi på natten nu.
    Är ju helt ny på detta med tygblöjor, det känns som en djungel xD Vad jag förstår så köper man tygblöja och inlägg som man lägger i, har jag förståt det rätt? =)
    Hur många tygblöjor samt inlägg bör man köpa?
    Tycker det känns "lättare" att köpa tygböja så hon får använda det, eftersom jag tror att det skulle göra både mig och min sambo lite mer uppmärksamma =).
    sagofröken skrev 2012-02-05 21:05:02 följande:
    Vi har alltid haft ifall-att-blöja på bortaplan, men nu börjar jag våga gå över till träningsbyxor. Ni som kör helt blöjfritt även borta, hur hanterar ni missar? Jag är en sådan där nervös typ som skulle tycka det var jättejobbigt om det kom kiss på kompisarnas soffa eller i babygropen på öppna förskolan, och att det skulle spä på åsikterna om att det är knäppt att potta så små barn.

Igår skulle vi på barnkalas, och på väg upp i hissen kom min vad-ska-folk-tycka-nervositet. Jag satte på dottern en engångsblöja och bestämde att strunta i pottandet ett par timmar. Men hon sa till VARJE gång. Hur roligt hon än hade, hur mycket gott hon än hade framför sig, så tog hon kontakt med mig och gjorde kisstecknet. Fina unge... Jag fick så dåligt samvete för att jag oroar mig för vad andra föräldrar tycker. När de sa "Va, sitter hon redan på potta?!?" sa jag bara "Ja, hon är kissnödig".  Behöver ju inte vara svårare än så Glad

Jag tycker träningsbyxorna är superbra, har beställt fler nu. De blir så blöta att jag ser direkt utanpå byxorna att det kommit kiss (eller så kommer hon och pekar på att det är blött) men det blir inga pölar. Liiiite prassliga är Bright botsen i grenen, men annars tycker jag de känns som vanliga små underbyxor, mjuka och sköna. Om hon får vara naken hemma så kissar hon nästan garanterat på golvet. Verkar tycka det är jättetrevligt, till skillnad från att kissa i byxor/blöja.

Vi har börjat övergå till tygisar på natten nu, det börjar bli trist att slänga torra engångsblöjor (även om de inte blir kissade i blir de ju rätt sunkiga efter ett tag) och vi byter ju ändå alltid direkt om det blir en miss. 
    Åh gud, jag känner likadant xD Har tagit på henne blöja när vi åker till vänner och till svärföräldrarna.
    Var hos min mamma i helgen, då hade jag ingen blöja på henne. Min ena syster var också på besök med sin dotter som fyller 3 (hon har inte tagit tag i att pott-träna, utan började först med det nu i helgen), och de skämtade båda två om att jag "var rolig som ska vara så extrem". Och de förstod inte riktigt varför hon "var tvungen" att vara blöjfri redan nu... Jag försökte förklara lite för dem, men tror ändå de tyckte det var lite ovanligt. Och undrade var det var "för nytt" jag hade läst... 

• carpediem1
    sagofröken skrev 2012-02-09 14:13:09 följande:
    Tips, i Tygblöjetråden finns superbra råd från riktiga tygblöjeproffs! Läser man igenom trådstarten är det lättare att hänga med Skrattande www.familjeliv.se/Forum-11-269/m51407098.html

Löjligt att det ska behöva vara så... Man får väl jobba med sig själv, att inte bli osäker - alla gör ju det som de anser bäst för sitt barn. Jag tycker det är konstigt att få höra att vi eller dottern är "duktiga". Jag har då aldrig sagt åt någon annan att den är duktig för att den byter blöja på sitt barn... Det är ju bara något man gör. På olika sätt.

Åh,  min lilla tokunge var så bedårande i morse! Efter TVÅ TORRA DYGN (ja, min iphone-app säger att vi hade 21 träffar på raken) så hade vi en miss när jag höll på och fixade efter frukost. Hon kom och pep och visade att trosorna var alldeles blöta. Så jag tvättade av henne, bytte trosor, och började leta efter pölen - men hittade den inte! "Men VAR kan kisset vara?" sa jag förbryllat. Då tassade hon fram till sopskåpet, öppnade och pekade. Och visst sjutton, där inne i sopskåpet hade hon satt sig och kissat! Privat och bra Skrattande
    Oj, vilken bra tråd, tack! Solig Ska läsa igenom den, eller åtminstone början Skrattande
  • carpediem1

Hej allihop!

Förra veckan började jag jobba, och det är nu sambon som ska vara pappaledig på heltid. Var lite trött efter jobbet, och dottern (nu drygt 10 mdr) hade på sig engångsblöja hela veckan, innan dess hade hon ingen blöja från morgon till kväll, men missar jag "morgon kisset" så har jag jätte svårt att pricka in rätt resten av dagen också. Och framåt kvällen blir det engångsblöja igen.

Nu har det dock uppstått problem med min sambo Rynkar på näsan Han sa när jag började med EC, att han tyckte det var jobbigt att behöva byta kläder på tjejen de gånger hon kissade på sig. Nu har jag då köpt tygblöjor som jag tänkte vi skulle börja använda idag, då säger min sambo plötsligt att han inte alls har lust att hjälpa till med att EC:a dottern =/.
    Han säger att han inte har lust att springa med henne till toaletten hela tiden, och att hon är för liten för att förstå, vilket jag inte alls håller med om...

Jag försöker förklara för honom varför man kör EC, men han vill inte alls lyssna, känns jobbigt att bli motarbetad, speciellt nu när jag kommer vara iväg och jobba 8 timmar mån-fre... 
    Känns så hopplöst nu, vad ska jag säga för att få honom på andra tankar? Det är ju faktiskt inte så jobbigt att ta henne till toaletten en eller 2 ggr/timme, hon kissar ju på 5 sekunder....  

Jag vet ju att jag inte kan tvinga honom att ta av henne blöjan när jag är borta, men finns det någon annan här som haft samma problem och som löst det på något sätt? Obestämd

Blir det inte konstigt för dottern om hon inte har blöja halva dagen (jag ska jobba 16-24, så jag kommer åka hemifrån strax innan 16), och sedan kommer sambon och sätter på henne blöjan när jag åker till jobbet?
    För mig känns det ju som att det kommer bli krångligare för henne att förstå att man ska kissa på toaletten, eller tänker jag fel? Obestämd

• carpediem1

Hej igen, har inte haft tid att sitta så mycket vid datorn senaste veckorna, hade en väninna på besök från Stockholm, och jobb på kvällarna =)

miljarden skrev 2012-03-05 12:58:31 följande:
    CArpe diem: Jag och min tjej har haft olika instälningar till det här också, speciellt i perioder. Man kan bli vansinnig när det känns som de inte hajar. Men jag tror att det smidigaste ändå är att låta din man göra som ahn vill och så gör du som du vill. Hon kommer nog fatta ändå. Plus att det är lättare att få honom att bjuda till lite om du gör det också... Det vil säga om du inte gör en kamp av det är det möjigt att du lyckas få honom att kompromissa lite? Typ testa en timme per kväll utan blöja eller nåt.

fågelungarna skrev 2012-03-05 20:23:43 följande:
    Carpediem1: Jag tror att det kommer att funka rätt ok ändå. Min syster har inte kört ec mer än att de har fångat bajset och då har kiss ofta kommit på köpet. Tror de pottar också i samband med vissa blöjbyten, men inte mer än så. Hen har dock inga svårigheter alls att veta vad man ska göra på toa/potta. De införde tygblöjor när barnet var 16 mån, varpå hen själv började signalera sina behov. Hade inte en förskoleintroduktion och ett nyfött syskon kommit emellan så hade nog hen varit torr vid 18 mån.

Jag kör för övrigt inte heller 100 % blöjfritt. Kanske kan din man ändå acceptera att fånga bajset (för det kan väl även han se fördelarna med?), och i alla fall sätta på potta vid blöjbytena?
    Sambon har nu gått med på att sätta dottern på pottan när hon bajsar, och det tycker både han och jag fungerar bra, eftersom man så tydligt ser på henne när det är dags för nr 2, så det tipset tackar jag för Glad 
    Jag hoppas också som ni skriver att när hon blir lite äldre, så kommer hon börja teckna när hon vill till toaletten, och då kanske min sambo inte tycker det är lika krångligt Glad.
    Jag kommer iaf fortsätta EC:a på förmiddagen när jag är hemma, och sambon får köra "light" varianten, på så sätt blir vi ju båda delvis nöjda Flört
    sagofröken skrev 2012-03-06 19:49:02 följande:
    Icke ec:ande partner har jag haft här också, men det vände! Efter att barn och far hade hängt några dagar utan mig, märkt att han också kunde potta och att missar inte var farliga. Nu ikväll var det plötsligt HAN som bestämde att vi skulle slopa nattblöjan, och nästan läxade upp mig för att jag fegade :) ge inte upp helt enkelt! Och deltids-ec kan funka prima, även om barnet kanske börjar kräva potta även av pappan :)
    Vad skönt att höra att det kan lösa sig Skrattande Nästa barn ska jag gå hemma längre med, och förhoppningsvis börja EC:a direkt, så då blir det inte samma problem som vi haft nu. Men det känns skönt att veta att det en dag kan vända för min sambo Tungan ute

• carpediem1

Vi kör enbart med att försöka pricka in "nr 2" varje gång nu, är jag hemma funkar det alltid, sambon har dock missat ibland. Men sambon har gått med på att ta bort blöjan helt till sommaren (vår dotter blir 1år om 3 veckor), så det är jag nöjd med =)

Svar på tråden EC - Elimination Communication