• Jagvillha

Bebis med reflux - har frågor. Snälla hjälp!

Har en dotter på 4,5 månader som vi länge misstänkt har reflux. Hon spyr MASSOR och HELA TIDEN, har gjort sedan vi var på BB. Hon hade också kolik de första månaderna och skrek massor. Vi har extremt svårt att få i henne ersättning och hon är gnällig i princip jämt.

I veckan fick vi i alla fall Nexium utskrivet samt att vi gått över helt till mjölkproteinfri ersättning (Althera). Än så länge har det inte gjort någon skillnad och  jag börjar känna mig uppgiven. Ni som gjort den här resan, har ni några tröstande ord är de väldigt välkomna.

- Hur fick ni i barnet Nexium/Losec?
    - Hjälpte läkemedelsbehandlingen? Om ja, hur lång tid tog det innan effekten kom?
    - Någon som känner igen vad gäller matvägran? Har ni tips? Idag äter hon i princip bara när hon sover. Vi får, efter mycket om och men, i henne max 600-700 ml/dygn. 
    - Hur gammal var er bebis när kräkningarna minskade/slutade?

Mycket tacksam för svar! 

• Svar på tråden Bebis med reflux - har frågor. Snälla hjälp!
  • sirisdotter

Verkar jobbigt för er.  Du nämner att det är svårt att få i babyn  ersättning.   Hur fungerar amningen ?

• Jagvillha
    sirisdotter skrev 2011-07-10 10:35:53 följande:
    Verkar jobbigt för er.  Du nämner att det är svårt att få i babyn  ersättning.   Hur fungerar amningen ?

Jag ammar tyvärr inte. Jag gjorde en bröstreduktion för 15 år sedan och amningen kom tyvärr aldrig igång.
  • Vickan I

Oj vad jag känner igen mig. Får puls när jag tänker tillbaka på hur vi hade det när det var som värst. Sonen skrek och skrek och skrek och KRÄKTES hela tiden. Det enda han gjorde, dygnet runt. Det var kaos. Var flera läkarbesök med UL, blodprover etc, men de fann aldrig orsaken till detta. Reflux misstänktes, även allergier. Vi fick ngn medicin som skulle hjälpa mot kräkningarna, minns ej namnet nu, men hjäpte inte alls så vi slutade ge den. Skillnaden är att vår son åt ok, men han kräktes ju upp allt så han gick ändå upp dåligt i vikt. Jag både ammade och gav ersättning (mjölkfri). Vi uteslöt mjölkprotein och gluten ur min kost då jag ammade men hjälpte inte heller. För oss vände det plötsligt en dag när sonen var ca 5,5 månader. Då hade han sedanen tid börjat äta mer fast mat och den kom inte upp lika lätt så han lade på sig lite och blev "gladare". Vi hade ju turen att han gillade att äta även "riktig mat" så vi började med det tidigare (läkarens inrådan). Visst kräktes han ändå, men inte alls i samma mängd och det var inte de här kaskadkräkningarna som flög över halva rummet längre. Usch jag vet hur jobbigt ni har det och jag hoppas det vänder för er snart.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Jagvillha

Vickan I - tack för ditt svar! Vi har också börjat ge lite gröt (mjölkfri förstås) sedan två dagar och det verkar som om hon inte kräks upp det lika lätt. Vågar knappt hoppas, men efter att ha läst ditt inlägg blir jag helt klart hoppfull.

Blir dock bekymrad av att Nexium inte medfört någon skillnad än trots över en veckas behandling. Är det någon som vet hur lång tid det kan ta?

• malinmarken

Vi har samma problem med våran kille (snart 4 mån) han går upp i vikt, men han kräks och vill inte äta ibland och slänger sig bakåt, samt gråter/skriker ibland efter han har ätit. vi ska oxå börja med nexium och det kan tydligen ta upp till 7-8 veckor innan det hjälper.
    Hur går det för er har det blivit något bättre?
    Vi kör bara med mjölkfri kost o althera o gröt (sinlac)( även lite smakportioner ibland) plus att han lätt blir förstoppad så vi kör även movicol 1 g /dag. Det blandar vi med lite päron dricka då går det ner annars totalvägrar han.(vi har märkt att refluxen oxå blir värre om han är förstoppad.)
    Våran son hade oxå svårare med större napp på flskan då kom det för fort och då fick han mer reflux. Tycker att det är skit jobbigt med detta reflux, hoppas verkligen nexium fungerar.

• FruK

Hej. DIn dotter låter lik vår son.
    Vår son är 5.5 månader och har svår reflux (enligt gastroskopi som gjordes då han var  3 månader) han kommer ev behöva opereras då hans magmun står helt öppen.  Han har även magsår/magkattar samt allergi mot mjölk, soja, kyckling och svår äggallergi. Vi var inlagda på kirurgen i 10 dagar då han fick medicin intravenöst, de höll koll på hans kräkningar o vägde -ca 160 ml om dagen. Han kräktes mellan 40-50 ggr varje dag från det att han var tre dagar. När vi var inlagda fick vi en ny dietist som bytte ut hans althera till neocate och vilken skillnad. Han har inte kunnat sköta magen själv men efter två dagar gick det utan problem, han slutade klaga/vrida/vända på sig vid maltiderna. Han kräks fortfarande mycket men inte i närheten av innan kan ibland gå en hel dag utan att han kräks alls, för att nästa dag kräkas 15 gånger. Vi ger honom hans nexium med spruta vilket funkar bra. Men att ni får i henne runt 700 ml om dagen räcker gott och väl! Vi får i vår son ca 500-600 detta räcker enligt vår husläkare.
    Mitt tips är att få Altheran utbytt till Neocate (vilket kan vara svårt då en burk kostar drygt 500 kronor och läkare vägrar skriva ut det in i det sista)  Det är nämligen så att Althera innehåller komjölksprotein men i väldigt små mängder, 5-10% av allergikerna tål inte Althera/Nutramigen mm. 
     Samt att börja byta ut morgon o kvällsmålet till gröt
    Koka 2 dl vatten med 2 msk riseta (rismjöl) när det svalnat tillsätter du 6 skopor ersättning (kan vara smart att blanda in lite vaniljsocker första gångerna för att få henne att verkligen gilla den)
    Lycka till o uppdatera gärna hur det går. 

• FruK

Ang. Nexium kan det ta månader innan det ger " märkbar effekt" vår son har haft det två ggr om dagen sedan 11 maj utan att vi kan märka av någon jättestörre skillnad.

malinmarken skrev 2011-07-23 16:08:05 följande:
    Vi har samma problem med våran kille (snart 4 mån) han går upp i vikt, men han kräks och vill inte äta ibland och slänger sig bakåt, samt gråter/skriker ibland efter han har ätit. vi ska oxå börja med nexium och det kan tydligen ta upp till 7-8 veckor innan det hjälper.
    Vi kör bara med mjölkfri kost o althera o gröt (sinlac)( även lite smakportioner ibland) plus att han lätt blir förstoppad så vi kör även movicol 1 g /dag. Det blandar vi med lite päron dricka då går det ner annars totalvägrar han.(vi har märkt att refluxen oxå blir värre om han är förstoppad.)
    Våran son hade oxå svårare med större napp på flskan då kom det för fort och då fick han mer reflux. Tycker att det är skit jobbigt med detta reflux, hoppas verkligen nexium fungerar.
     Sinlac gröt skall man undvika vid mjölkallergi då den består av baljväxter o många korsreagerar på det. Gör egen gröt! (Har skrivit recept)
    Sen så är det för mig helt uppenbart att din son inte tål Altheran. Min var likadan, dietisten sa att det är helt uppenbart och att tidigare läkare  måste vara dum i huvudet som inte märkt detta :) (fast det har hon så klart gjort men ändå inte velat skriva ut)
  • Jagvillha
    malinmarken skrev 2011-07-23 16:08:05 följande:

Oj, kan det ta så lång tid som 7-8 veckor? Då får vi nog ha lite mer tålamod och avvakta några veckor till innan vi ger upp på Nexium.

Kan inte säga att det är så mycket bättre än. De senaste dagarna har hon ätit ok och vi har till och med fått i henne en hel portion gröt om dagen (också Sinlac). Kräkningarn har inte minskat än och just nu är hon extra gnällig men det kan också vara för att hon har två tänder på gång. De syns men har inte spuckit igenom än.

Märker du att er kille kräks mindre när han äter gröt? Det gör vår tjej vilket väcker en svag förhoppning om att kräkningarna/refluxen ska minska betydligt när vi går över till fast mat.  
  • Jagvillha
    FruK skrev 2011-07-24 11:10:15 följande:
    Hej. DIn dotter låter lik vår son.
    Vår son är 5.5 månader och har svår reflux (enligt gastroskopi som gjordes då han var  3 månader) han kommer ev behöva opereras då hans magmun står helt öppen.  Han har även magsår/magkattar samt allergi mot mjölk, soja, kyckling och svår äggallergi. Vi var inlagda på kirurgen i 10 dagar då han fick medicin intravenöst, de höll koll på hans kräkningar o vägde -ca 160 ml om dagen. Han kräktes mellan 40-50 ggr varje dag från det att han var tre dagar. När vi var inlagda fick vi en ny dietist som bytte ut hans althera till neocate och vilken skillnad. Han har inte kunnat sköta magen själv men efter två dagar gick det utan problem, han slutade klaga/vrida/vända på sig vid maltiderna. Han kräks fortfarande mycket men inte i närheten av innan kan ibland gå en hel dag utan att han kräks alls, för att nästa dag kräkas 15 gånger. Vi ger honom hans nexium med spruta vilket funkar bra. Men att ni får i henne runt 700 ml om dagen räcker gott och väl! Vi får i vår son ca 500-600 detta räcker enligt vår husläkare.
    Mitt tips är att få Altheran utbytt till Neocate (vilket kan vara svårt då en burk kostar drygt 500 kronor och läkare vägrar skriva ut det in i det sista)  Det är nämligen så att Althera innehåller komjölksprotein men i väldigt små mängder, 5-10% av allergikerna tål inte Althera/Nutramigen mm. 
     Samt att börja byta ut morgon o kvällsmålet till gröt
    Koka 2 dl vatten med 2 msk riseta (rismjöl) när det svalnat tillsätter du 6 skopor ersättning (kan vara smart att blanda in lite vaniljsocker första gångerna för att få henne att verkligen gilla den)
    Lycka till o uppdatera gärna hur det går. 
    Hej FruK!

Gick det bra att genomföra en gastroskopi när han var så liten som 3 månader? 
    Jag visste inte att man kan operera magmunnen. Om det fortfarande är aktuellt, när är det tänkt att han ska opereras?

Så skönt att höra att kräkningarna har minskat! Det är svårt att föreställa sig att det skulle kunna bli så. Vi har inte provat Neocate än men kan inte tänka mig att vår läkare skulle protestera om vi skulle stå på oss.

Hur fick ni veta att han är allergisk?

• FruK

Då skall ni kräv att ni får Neocate, jag skulle göra det redan imorgon. 
    Hans äggallergi visade sig på pricktest o blodprov när han var 7 veckor, vilket betyder att han är väldigt allergisk. I samma veva upptäcktes hans mjölkallergi pga hans symptom och det faktum att när han fick mjölkfri ersättning slutade han skrika, hans eksem försvann mm. Där efter har vi proverat en gång med hemskt resultat (han fick massa utslag, vrålade, spände hela kroppen o sprakade med bena samt bajsade 10 ggr o hade blod i avföringen under tre dagar) soja, blåbär och kyckling har han reagerat allergiskt på när han fått äta det (smakisar) det är vanligt att de med svår äggallergi inte tål kycklingkött.

Det gick bra att göra gastro. Han sövdes ned i op salen så vi fick inte vara med, sen fick vi träffa honom på uppvak. Skall göras ny gastroskopi i början av september då kommer mer beslut att fattas ang operation blir det aktuellt så är det runt 1års ålder. (man skapar en falsk magmun som kan sluta sig så inhållet inte åker upp) operaras gör dem endast om läkare ser att de inte kommer kunna mogna själv inom rimlig tid. Det är nämligen så att refluxbarn kan få lugninflammationer o andra åkommor av magsyran. Det har även mätt ph på vår son (när han var 3 månader) han hade ph 1 normal ligger runt 5 så han är väldigt sur, detta har ju bidragit till att han fått magsår o magkattar. 

Bättre blir det men det tar tid. Vet vissa som blivit bra vid 6 års ålder, så finns det dem som fortfarande kräks vid 2 års ålder. Vi märkte att han kräktes mindre med fast föda, men han slutade inte kräkas helt av det.
    Alla barn är ju olika. 
    Hur sover din dotter?

Svar på tråden Bebis med reflux - har frågor. Snälla hjälp!