FruK skrev 2011-07-24 11:10:15 följande:
Hej. DIn dotter låter lik vår son.
Vår son är 5.5 månader och har svår reflux (enligt gastroskopi som gjordes då han var 3 månader) han kommer ev behöva opereras då hans magmun står helt öppen. Han har även magsår/magkattar samt allergi mot mjölk, soja, kyckling och svår äggallergi. Vi var inlagda på kirurgen i 10 dagar då han fick medicin intravenöst, de höll koll på hans kräkningar o vägde -ca 160 ml om dagen. Han kräktes mellan 40-50 ggr varje dag från det att han var tre dagar. När vi var inlagda fick vi en ny dietist som bytte ut hans althera till neocate och vilken skillnad. Han har inte kunnat sköta magen själv men efter två dagar gick det utan problem, han slutade klaga/vrida/vända på sig vid maltiderna. Han kräks fortfarande mycket men inte i närheten av innan kan ibland gå en hel dag utan att han kräks alls, för att nästa dag kräkas 15 gånger. Vi ger honom hans nexium med spruta vilket funkar bra. Men att ni får i henne runt 700 ml om dagen räcker gott och väl! Vi får i vår son ca 500-600 detta räcker enligt vår husläkare.
Mitt tips är att få Altheran utbytt till Neocate (vilket kan vara svårt då en burk kostar drygt 500 kronor och läkare vägrar skriva ut det in i det sista) Det är nämligen så att Althera innehåller komjölksprotein men i väldigt små mängder, 5-10% av allergikerna tål inte Althera/Nutramigen mm.
Samt att börja byta ut morgon o kvällsmålet till gröt
Koka 2 dl vatten med 2 msk riseta (rismjöl) när det svalnat tillsätter du 6 skopor ersättning (kan vara smart att blanda in lite vaniljsocker första gångerna för att få henne att verkligen gilla den)
Lycka till o uppdatera gärna hur det går.
Hej FruK!
Gick det bra att genomföra en gastroskopi när han var så liten som 3 månader?
Jag visste inte att man kan operera magmunnen. Om det fortfarande är aktuellt, när är det tänkt att han ska opereras?
Så skönt att höra att kräkningarna har minskat! Det är svårt att föreställa sig att det skulle kunna bli så. Vi har inte provat Neocate än men kan inte tänka mig att vår läkare skulle protestera om vi skulle stå på oss.
Hur fick ni veta att han är allergisk?