• Solen73

Vad ska vi göra åt sons eksem i knävecken???

Min son 2 år har haft eksem mer eller mindre sen har var väldigt liten. Eksemet sitter i knävecken men finns också i armvecken. På sommaren när det är varm blir det värre. Vi smörjer alltid flera gånger om dagen med fuktgivande och har testat massa olika från apoteket. Men bara det hjälper inte utan vi har även använt Mildison när det är som värst. Vi uppsökte sjukvård för en vecka sen för att han är så röd och har sån klåda. Vi fick utskrivet Tavegyl som vi skulle ge till kvällen men han kliar sig i alla fall, man kan ge två gånger om dagen tror jag. Problemet kvarstår i alla fall.....Vi skulle köra sju dagar med kortison och medans vi höll på med det så såg det bra ut men så fort vi slutade så blev han jätteröd, torr och så är han alldeles varm där det är rött. Det känns så hopplöst! vad ska man göra? vi kan ju inte köra med kortison titt som tätt, han har redan ljusare hy i knävecken på grund av kortisonet. Vi fick också rådet att undvika solen....inte lätt men det funkar ju med tunnare byxor eller shorts som går ner en bit.

Någon som har erfarenhet, vad ska vi göra? jag vill ringa till vårdcentralen igen men jag är rädd för att de säger att vi ska fortsätta med kortisonet.

• Svar på tråden Vad ska vi göra åt sons eksem i knävecken???
  • Lena

Jag använder inotynol när jag får värmeutslag

• Solen73
    Lena skrev 2011-07-10 21:16:41 följande:
    Jag använder inotynol när jag får värmeutslag
    Det har vi också gjort men det hjälper inte. Vi har verkligen testat många olika krämer
  • Takid

Är det atopiska eksem han har? I så fall finns det flera sidor på nätet om tips hur detta ska "behandlas". Vi trodde att vår son hade det som liten, så jag googlade runt och kollade en del då. Det som funkat bäst på hans torrfläckar har varit Locubase Repair.

Lycka till med lillen

• Solen73
    Takid skrev 2011-07-10 21:29:50 följande:
    Är det atopiska eksem han har? I så fall finns det flera sidor på nätet om tips hur detta ska "behandlas". Vi trodde att vår son hade det som liten, så jag googlade runt och kollade en del då. Det som funkat bäst på hans torrfläckar har varit Locubase Repair.

Lycka till med lillen
    Jag måste googla lite, vet inte ens vad atopiska eksem är Skäms
    Det är några av salvorna de har sagt att vi inte ska köpa, såna som innehåller mera urea för det svider.
  • BelindaL

Vår son har också eksem och ett i knä vecket vi kämpar med hans läkare sa att fortsätter de köa tillbaka så fort vi slutar med salvan(kommer ej ihåg vad den heter) ska vi ge honom den en gång i veckan i förebyggande. Sedan smörja honom miniderm varje dag morgon och kväll

• Anna i Hult

Det är inte kortisonet som gjort huden blek, utan det eksem han har! Det enda vetenskapligt testade som fungerar, är kortison. Alternativet , som inte har några studier heter Zona. Jag skulle definitivt använt kortisonen först. Smörjer man så fort det börjar klia, så hjälper den fort..

• Solen73
    Anna i Hult skrev 2011-07-11 01:20:53 följande:
    Det är inte kortisonet som gjort huden blek, utan det eksem han har! Det enda vetenskapligt testade som fungerar, är kortison. Alternativet , som inte har några studier heter Zona. Jag skulle definitivt använt kortisonen först. Smörjer man så fort det börjar klia, så hjälper den fort..
    Problemet är att då måste vi hela tiden använda kortison. Vi ska ringa till doktorn och be om starkare kortison så kanske eksemet håller sig borta en längre tid och så räcker det förhoppningsvis och smörja med andra mjukgörande.
  • SMH
    Solen73 skrev 2011-07-10 21:14:29 följande:
    Min son 2 år har haft eksem mer eller mindre sen har var väldigt liten. Eksemet sitter i knävecken men finns också i armvecken. På sommaren när det är varm blir det värre. Vi smörjer alltid flera gånger om dagen med fuktgivande och har testat massa olika från apoteket. Men bara det hjälper inte utan vi har även använt Mildison när det är som värst. Vi uppsökte sjukvård för en vecka sen för att han är så röd och har sån klåda. Vi fick utskrivet Tavegyl som vi skulle ge till kvällen men han kliar sig i alla fall, man kan ge två gånger om dagen tror jag. Problemet kvarstår i alla fall.....Vi skulle köra sju dagar med kortison och medans vi höll på med det så såg det bra ut men så fort vi slutade så blev han jätteröd, torr och så är han alldeles varm där det är rött. Det känns så hopplöst! vad ska man göra? vi kan ju inte köra med kortison titt som tätt, han har redan ljusare hy i knävecken på grund av kortisonet. Vi fick också rådet att undvika solen....inte lätt men det funkar ju med tunnare byxor eller shorts som går ner en bit.

Någon som har erfarenhet, vad ska vi göra? jag vill ringa till vårdcentralen igen men jag är rädd för att de säger att vi ska fortsätta med kortisonet.
    Jag vill tipsa om ett alternativ till kortison som jag har mycket bra erfarenhet av. Salvan heter Z skin repair och finns på hälsokosten, barnet skall vara lite fuktig då man smörjer det. Hoppas att det kan vara till hjälp!
  • Solen73
    SMH skrev 2011-11-25 16:02:03 följande:
    Jag vill tipsa om ett alternativ till kortison som jag har mycket bra erfarenhet av. Salvan heter Z skin repair och finns på hälsokosten, barnet skall vara lite fuktig då man smörjer det. Hoppas att det kan vara till hjälp!
    Tack så mycket! det var länge sen jag var inloggad Glad Ska kolla upp salvan!
  • MillanO

Hej, när jag var liten hade jag samma besvär ( även ibland nu i vuxen ålder ) Jag hade en salva som hette Hydrokortisol och efter den torkat in använde jag en mjukgörande salva. Potatismjöl funkar superbra oxå (kanske dock smidigast hemma) Lycka till!

• Lisseey

hej, jag har haft samma besvär sen jag var liten, och har använd hydrokortisol den är riktigt bra tycker jag! Och jag är inte vit i armväcken nu. Testa det. finns att köpa på apoteket! Man ska smörja tunnt tunnt, eftersom den kan tunna ut huden lite. Inget jag märker av iaf!

• Anna i Hult

Kortison, kanske starkare behövs! Så fort det börjar klia, smörj ofta, så kan ni glesa ut smörjandet snabbare förhoppningsvis.

Svar på tråden Vad ska vi göra åt sons eksem i knävecken???