• Anonym (Oerfaren)

Duscha en månad gammal bebis?

Tänkte höra med er som kanske har mer kunskap om detta. Går det att duscha sin bebis istället för att bada? det är så att ända sen början tyckte h*n inte alls om badbaljan och VARJE gång jag sätter ner bebben bajsar h*n i vattnet. Spelar ingen roll om jag byter vatten så händer det igen =(

Om jag ser till att det är rätt temperatur på duschen och har en mycket lätt mjuk duschstråle och håller den lilla och duschar av, är det okej ?

• Svar på tråden Duscha en månad gammal bebis?
  • Anonym

ja det borde inte vara några problem

• ThePointOfItAll

Ja det går jättebra, se till att hålla bebisen ordentligt så h*n inte glider ur ditt grepp och att du har allt du behöver inom räckhåll.

• Anonym

Om hon tycker att det går bra så är det okej! Se till att hon inte börjar frysa bara, och prova gärna att bada lite då och då så hon vänjer sig vid det, bajsandet slutar rätt som det är!

• älskarlivet81
    Mia386 skrev 2011-07-10 22:17:35 följande:
    Ja det går bra, glöm bara inte att olja in efteråt bara.
    Olja in? Varför?
  • Raskask

Om man bara inte gör som jag som smorde in oljan först så går det säkert jättebra (min inoljade-hal-som-en-ål-bebis överlevde duschen han också).

• Anonym (Oerfaren)
    Mia386 skrev 2011-07-10 22:17:35 följande:
    Ja det går bra, glöm bara inte att olja in efteråt bara.
    Det har jag redan av vana att göra efter badet även med olja i vattnet =p
    Bebismjuk hud är det mysigaste som finns!

Tack alla för svaren!
  • pecosita

Jag duschade ofta mina tvillingbebisar lite försiktigt istället för att bada dem i balja. Det var mycket smidigare för våran del. Då slapp man hålla på och fylla och tömma baljor och så gjorde det inget om det blev kiss eller bajs. Tipset är att ta en tjock frottéhanduk som underlag så att bebisen ligger skönt och säkert medans du tvättar

• Anonym (Oerfaren)
    pecosita skrev 2011-07-10 22:24:59 följande:
    Jag duschade ofta mina tvillingbebisar lite försiktigt istället för att bada dem i balja. Det var mycket smidigare för våran del. Då slapp man hålla på och fylla och tömma baljor och så gjorde det inget om det blev kiss eller bajs. Tipset är att ta en tjock frottéhanduk som underlag så att bebisen ligger skönt och säkert medans du tvättar
    Åh jättebra tips!
    Har köpt 30 handukar på ikea för 2 kronor styck som skulle kunna vara helt perfekta att använda som liggunderlag. Bara och kasta om liten mot förmodan bajsar ner allt =D
  • Amizah

Min dotter gillade inte heller badbaljan. Duscha går bra, men har du testat handfatet? Jag la i en lite mindre handduk, över kanten o hålet, så det var lite mjukt, det gillade hon.

• Kluttis

Min lille grabb Älskade att bada i början
    Men när han blev ca 3 månader hatade han att bada och bara skrek när vi närmade oss badet..
    Så vi började duscha av honom..
    Sen när han blev lite äldre ca 5 månader började han bada i diskhon :)
    Han älskar det att plaska som en galning..

Så duscha på du..
    Snart kanske din lill¤ sitter i diskhon och leker rövare :)

• Miia88
    Kluttis skrev 2011-07-10 22:37:00 följande:
    Min lille grabb Älskade att bada i början
    Men när han blev ca 3 månader hatade han att bada och bara skrek när vi närmade oss badet..
    Så vi började duscha av honom..
    Sen när han blev lite äldre ca 5 månader började han bada i diskhon :)
    Han älskar det att plaska som en galning..

Så duscha på du..
    Snart kanske din lill¤ sitter i diskhon och leker rövare :)
    Min son älskade med att bada i början, sen hade han en liten period nu (han är snart 3,5 månad) då han gallskrek och grät så fort man satte honom i badbaljan... Men idag var han överlycklig och skvätte ner hela mig =) hehe
  • Mia386
    älskarlivet81 skrev 2011-07-10 22:19:46 följande:
    Olja in? Varför?
    För att vatten är uttorkande, så ska man återfukta huden efter bad/dusch
    Anna-Lucia 25/11-10 <3 mia386.blogspot.com/
  • älskarlivet81

Mia386: vår dotter är 13 månader och vi har i princip aldrig smörjt in henne och framför allt inte med olja och hennes hud är så mjuk och go ändå!

• Mia386
    älskarlivet81 skrev 2011-07-11 10:07:26 följande:
    Mia386: vår dotter är 13 månader och vi har i princip aldrig smörjt in henne och framför allt inte med olja och hennes hud är så mjuk och go ändå!
    Det är väl lite olika från barn till barn, vår dotter blir lätt torr, sedan det med olja/smörja in är råd från BVC här i LAholm iaf. 
    Anna-Lucia 25/11-10 <3 mia386.blogspot.com/
  • ThePointOfItAll

När jag var på Neo med mitt mellanbarn sa de att man inte skulle smöra in med babyolja eftersom den täpper till porerna, det räcker med lite olja i badvattnet och kanske nån kräm efteråt om barnet är torrt. Man ska isf använda naturlig olja, inte babyolja

• Hagiis
    ThePointOfItAll skrev 2011-07-11 10:14:41 följande:
    När jag var på Neo med mitt mellanbarn sa de att man inte skulle smöra in med babyolja eftersom den täpper till porerna, det räcker med lite olja i badvattnet och kanske nån kräm efteråt om barnet är torrt. Man ska isf använda naturlig olja, inte babyolja
    Du har säkert helt rätt, men om jag förstod rätt så menade de att man kunde smörja in barnet i duschen när barnet vägrar bada i balja och oljan inte går att droppa i någon stans. Då måste huden återfuktas på något sätt. Då är nog olja bättre än att alltid ta kräm, känns som det täpper till porerna ännu mer :)
  • The Doctor
    Anonym (Oerfaren) skrev 2011-07-10 22:27:40 följande:
    Åh jättebra tips!
    Har köpt 30 handukar på ikea för 2 kronor styck som skulle kunna vara helt perfekta att använda som liggunderlag. Bara och kasta om liten mot förmodan bajsar ner allt =D
    Kasta?! Varför inte tvätta upp och använda igen??
  • Anonym (Sup)
    ThePointOfItAll skrev 2011-07-11 10:14:41 följande:
    Hamnade här när jag gogglade tips på hur man duschar ungen :D
    Skillnaden ligger i mineralolja vs naturliga oljor. Har du en babyolja som består av naturliga oljor så funkar det finfint som mjukgörare.
    Passa på att göra lite babymassage när du ändå ska smörja in :)
Svar på tråden Duscha en månad gammal bebis?