• Floffeen

spjälsäng eller växa säng

Sonen är nu 8 månader och sover i sin säng.
    Han har börjat resa sig, hänger gärna över kanten.
    Denna har inga finesser som nyare sängar (arv sen jag var liten)
    jag ska sänka botten om 1 månad (?) men när han blir ca 11-12m måste jag köpa ny
    då sidan ej är avtagbar (tror jag), max 3-4 månader till kan han altså ha denna sängen.

Ska man satsa på en växa säng med höjda kanter + sån bräda som minska att dem trillar ur?
    Eller ska man köpa en spjälsäng?

Hur länge använder man spjälsäng/ när brukar man byta?

tips och ideer är varmt välkomna :)

• Svar på tråden spjälsäng eller växa säng
  • Frontline

Vi köpte en sådan här säng till grabben strax efter att han vart 1 år
    Och vände den höga kanten utåt...
    Hade liksom ingen lust att köpa en växasäng för att sen några år senare köpa en större säng..

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00161823

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • tessan27

Är det en vanlig spjälsäng du har nu...?? Förstår inte riktigt var du menar. Hur högt har ni madrassen nu?? Varför inte sänka den nu på en gång?? Vi har en spjälsäng till sonen som är 14 månader och det finns 2 lägen på botten, en som vi hade när han var nyfödd tills han började sätta sig upp själv och en efter det. Den här sängen får han tills han börjar klättra ur då blir det att överta storasysters juniorsäng. Hon är snart 6 år och får då en fullstor säng. Hon sovit sin spjälsäng tills hon var 3 år, klättrade aldrig ur.

• Luullis

Varför sänker du inte botten nu? Ställer man sig upp och gärna hänger över kanten är en olycka tyvärr runt hörnet. Sänk nu och inte om en månad!

Vissa kan sova i spjälsängar länge, så länge barnet inte försöker klättra ur kan du ha kvar den.

• Tattyn

Vad är det för konstiga åldersgränser du har för när du kan göra vad med sängen och hur länge den kan användas? Sänk botten nu innan det händer en olycka. Varför måste du byta säng när barnet bara är runt året? Det ar inte ovanligt att spjälsängar används av barn upp till 2-3 år. Vår dotter är 16 månader och hon kommer att få ha kvar sin spjälsäng med sidan kvar bra länge än.

• veh

Om sonen ställer sig upp ska du väl sänka redan nu!

Jag sänkte botten när barnet var ett halvår - INNAN barnet stod upp.

Vi använder för övrigt fortfarande spjälsängen till vårt barn, som nu är 20 månader. Med alla sidor på.

• Floffeen
    veh skrev 2011-07-12 14:35:17 följande:
    Om sonen ställer sig upp ska du väl sänka redan nu!

Jag sänkte botten när barnet var ett halvår - INNAN barnet stod upp.

Vi använder för övrigt fortfarande spjälsängen till vårt barn, som nu är 20 månader. Med alla sidor på.
    han kan inte ramla i golvet. han ramlar bara ner i våran säng då den står intill.
    Han står inte helt (är jätte vinglig) men han klamrar sig fast och drar sig upp till knä och kramar sängkanten.
    svårt att förklara men han kan inte skada sig på någotvis :)

Min son tycker de är obehagligt (?) när jag sänker den för då ligger vi inte i samma höjd.
    dvs han ser inte mig om han skulle vakna och kan då inte somna om och är jätte ledsen rätt länge.
    Han lärde sig sova i sin egen säng för 2 månader sedan och har gått jätte bra.
    Sover hela nätterna , vaknar till ibland kollar om jag är där och somnar om.
    Morgnarna ligger han och leker och pratar för sig själv (eller med en halvsovade mamma)
    känns inte ok att sänka den ännu utan han behöver tid på sig och eftersom han inte kan göra illa sig ser jag inga problem med att ha den så som den är nu 1 månad till.

Funderade på att skaffa något annat än spjälsäng när han går relativt stabilt ..
    Försöka behålla denna så länge det går?
     jag var 1½ när jag började klättra ur den.
    Fast tror de visar sig med tiden vad som är mest lämpligt...eller?

• Tjohalia

Reser han sig ska du ABSOLUT sänka redan nu, annars är risken stor att han häver sig över och dimper i golvet, verför vänta en månad? Och menar du att man måste ta bort en sida när de är 1 år? Det låter alldeles för tidigt i mina öron. Min son sov i sin spjälsäng med botten sänkt och alla sidor på plats tills han var nästan 3 år!

Flicka 050414 * Pojke 070309
  • Floffeen
    Tjohalia skrev 2011-07-12 14:54:36 följande:
    Reser han sig ska du ABSOLUT sänka redan nu, annars är risken stor att han häver sig över och dimper i golvet, verför vänta en månad? Och menar du att man måste ta bort en sida när de är 1 år? Det låter alldeles för tidigt i mina öron. Min son sov i sin spjälsäng med botten sänkt och alla sidor på plats tills han var nästan 3 år!
    HAN KAN INTE RAMLA I GOLVET!!
    han kan bara hamna på mig i våran säng..
    Har hängt leksaker i sängen så han har inte prövat ställa sig mer.

skulle inte vänta att sänkta om jag vet att han kan göra sig illa men de kan han inte.
    och kort sidorna är 50cm högre än dem på långsidorna
     så där kan han absolut inte krångla sig över, han når inte ens.

Jag har inte sagt måste... de är funderingar!
    är väl bättre han tar sig i och ur själv sen när jag ska flytta sängen
     än att han ska klättra ur och dimper i golvet???
    jag funderar på att ta bort sidan (om jag köper ny spjälsäng) när han går relativt bra.
    om det så är när han är 11 eller 20 månader spelar ingen roll.
    jag gissade bara på att han kanske kommer göra det runt 1års åldern.
  • Tattyn

Så er säng är helt  rymningssäker då? Tar han sig ur sin säng ( som jag antar står kloss mot en vägg på andra sidan) så lär han efter att han landat i er säng hoppa/skutta/rulla ur den och ne rpå golvet, vilket kan gå illa om han inte är van vid att ta sig i och ur den.

• Floffeen

hur ska han göra de när jag ligger där? jag menar sängen är 180*
    då ska han först ta sig över mig för att sedan ta sig över sambon och sen dunka i golvet..
    vi har höga kanter både vid huvudet och fötterna.

Dock tror jag han skulle väcka mig såfort han själv vaknar...
    är väldigt lättväckt om morgnarna.

• SailorGirl

Är båda kortändorna blockerade?

Min tjej ställde sig upp ena dagen och började gå med stöd bara någon dag senare. Hon hävde sig upp med lätthet och var på väg över kanten redan första gången hon ställde sig upp i sängen. (Vilket hon gjorde när vi släckt för natten, så det var tur jag inte hunnit somna). Dottern gick från krypande till klätterbebis i en handvändning.

Sänk botten, trösta grabben när han blir ledsen och visa att du är nära fast du inte syns med en gång. Han blir snart trygg med den nya situationen.

• Floffeen
    SailorGirl skrev 2011-07-13 09:32:23 följande:
    Är båda kortändorna blockerade?

Min tjej ställde sig upp ena dagen och började gå med stöd bara någon dag senare. Hon hävde sig upp med lätthet och var på väg över kanten redan första gången hon ställde sig upp i sängen. (Vilket hon gjorde när vi släckt för natten, så det var tur jag inte hunnit somna). Dottern gick från krypande till klätterbebis i en handvändning.

Sänk botten, trösta grabben när han blir ledsen och visa att du är nära fast du inte syns med en gång. Han blir snart trygg med den nya situationen.
    ja de skadar ju inte att pröva en gång till.
    jag vill bara inte stressa.
    många trodde jag skulle ha ett helvete för jag vande han att sova i sin säng vid 6 månader.
    Men han vart ju skräckslagen vid 2 månader och när jag prövade vvid 6 var han mogen och de gick på 2 nätter.
    första natten sov han där 3 timmar, andra natten 5 timmar och sen hela :)

Men skaa testa igen :)
    kan ju testa lite kortare stunder i början.
    tex förmiddags tupplurerna?
  • SailorGirl
    Floffeen skrev 2011-07-13 09:38:30 följande:
    ja de skadar ju inte att pröva en gång till.
    jag vill bara inte stressa.
    många trodde jag skulle ha ett helvete för jag vande han att sova i sin säng vid 6 månader.
    Men han vart ju skräckslagen vid 2 månader och när jag prövade vvid 6 var han mogen och de gick på 2 nätter.
    första natten sov han där 3 timmar, andra natten 5 timmar och sen hela :)

Men skaa testa igen :)
    kan ju testa lite kortare stunder i början.
    tex förmiddags tupplurerna?
    Vi försökte också lägga dottern i egen säng omkring 2-3 månader. Funkade INTE. Vid 4 månader funkade det plötsigt en dag, men det var nog för att hon fått hänga i sängen och leka lite om dagarna i max 30 min när jag gjorde mig iordning och ville ha koll på var hon var, men ha händerna fria. Först blev det en kvart ena dagen, sen en förmiddagslur nästa, sen en eftermiddagslur samma dag och efter ytterligare någon dag så lossnade det! Efter ett par månader i egen säng i vårt rum flytatde vi över sängen till hennes eget rum och då började vi försiktigt med att ta daglurarna där, så när kvällen kom var hon helt inställd på den nya ordningen. Det gick mycket bättre än vad jag någonsin hade trott!

Iom mina egna erfarenheter, så tror absolut en liten stund i taget är en bra idé. Att ta förändringarna pö om pö och låta barnet få tid att känna igen nya mönster innan de är supertrötta på kvällen är ju också snällast mot både barnet och föräldrarna. Sen får man ju ha respekt för om de inte är mogna för förändringen, men om man inte provar, så får man ju inte reda på om de är det Man kan alltid backa och vänta lite om det inte skulle gå vägen.
  • Floffeen
    SailorGirl skrev 2011-07-13 09:55:55 följande:
    Vi försökte också lägga dottern i egen säng omkring 2-3 månader. Funkade INTE. Vid 4 månader funkade det plötsigt en dag, men det var nog för att hon fått hänga i sängen och leka lite om dagarna i max 30 min när jag gjorde mig iordning och ville ha koll på var hon var, men ha händerna fria. Först blev det en kvart ena dagen, sen en förmiddagslur nästa, sen en eftermiddagslur samma dag och efter ytterligare någon dag så lossnade det! Efter ett par månader i egen säng i vårt rum flytatde vi över sängen till hennes eget rum och då började vi försiktigt med att ta daglurarna där, så när kvällen kom var hon helt inställd på den nya ordningen. Det gick mycket bättre än vad jag någonsin hade trott!

Iom mina egna erfarenheter, så tror absolut en liten stund i taget är en bra idé. Att ta förändringarna pö om pö och låta barnet få tid att känna igen nya mönster innan de är supertrötta på kvällen är ju också snällast mot både barnet och föräldrarna. Sen får man ju ha respekt för om de inte är mogna för förändringen, men om man inte provar, så får man ju inte reda på om de är det Man kan alltid backa och vänta lite om det inte skulle gå vägen.
    Jag ska definitivt testa :D
    Men får bli imorgon, behöver nog borrmaskin (råkade ha sönder pluggen där nere sist)
    Men skall testa kortare stunder nu i början.
    Kanske någon lekstund med  :)
Svar på tråden spjälsäng eller växa säng