• Anonym

Min sambo är passiv och tråkig

Jag börjar bli så hemskt trött på min sambo nu, visst vi har det bra och så men hon är så hemskt passiv och rent ut sagt tråkig.

Vi är snart 30 och har ett barn i förskoleåldern och det börjar bli så frustrerande att min sambo inte vill något alls och att hon inte har några intressen. Samtidigt så har hon ett stort behov av att vi ska umgås tillsammans som en familj och helst då bara vi tre.

Hon har inga som helst intressen alls förutom att se på tv och ha myskväll (vilket betyder se på tv). Hon är samtidigt väldigt hemmakär och umgås extremt sällan med sina vänner och vill helst att jag ska vara likadan.

Men jag är inte alls sån. Jag har massor av intressen och hobbys och är i princip intresserad av att testa allt. Jag idrottar lite ibland, spelar lite instrument, jag ritar och målar, jag programmerar och spelar dataspel, jag gillar att hålla på med bilar osv. Jag lever ett väldigt aktivt liv och har alltid gjort. Jag vill även att mitt barn ska få vara med så mycket som möjligt och få se pappa hålla på med mycket och få testa saker själva och liksom få se allt roligt som finns i världen. Där tycker jag att det är så jobbigt att vi är så olika, jag kräver inte att hon ska gilla de sakerna jag gillar alls men att hon åtminstone ska se poängen i att ha ett aktivt liv och inte rent av motarbeta mig som hon gör nu.

Hon vill ofta att vi ska spendera helgerna ihop som en familj, bra ide tycker jag. Då föreslår jag att vi tar en lång promenad eller vi kan ta bilen och åka nånstans och titta på något. Men nej det går inte, det är tråkigt och jobbigt. Men okej då är vi hemma då, då tänker jag att vi kanske kan måla ihop hela familjen. Jag och barnet brukar ofta måla tillsammans och det uppskattas jättemycket. Men nej nej det är hon inte sugen på alls. Spela något spel föreslår jag då men inte heller det går hem. Snabbt kommer jag på vad det är som ska göras,  hon ska se på tv och jag ska vara i närheten och leka med barnet. Helst inte för högljutt så spela nåt instrument går inte för sig. Samma som alltid.

Även när vi två ska umgås själva när barnet har lagt sig så är det samma sak. Hon vill ofta att vi ska umgås tillsammans men har inget intresse alls att göra något. Inte spela brädspel, inte laga någon mat ihop, bara sitta i den där jäkla soffan och mysa framför teven. Och självklart måste jag också titta, det går inte för sig om jag sitter med min laptop och programmerar eller om jag läser en bok. Nej då är jag tråkig och umgås inte med henne. Fast det enda vi gör är ju att se på teven och kommentera något ibland.

Jag börjar bli så frustrerad över det här och orolig att det ger dåliga signaler till vårt barn. Jag vill inte att barnet ska växa upp och få lära sig att höjdpunkten i livet är att ligga i soffan framför teven och se program man knappt ens gillar.

• Svar på tråden Min sambo är passiv och tråkig
  • Styvmodern

Usch så trist det låter.... Förstår din frustration...

Har det varit såhär alltid? Tar hon väldigt mycket ansvar för barn och hem och därför är trött? Kan det vara en förklaring?
    Vad jobbar hon med? Jag vet själv hur jag kan bli periodvis... Jag har ett jobb som är mycket socialt - träffar kunder dagligen, är med i många nätverk mm. När jag är ledig så blir jag ibland lite tvärtom - Vill bara stänga av bruset... Får vara hemma och ha det tyst... När det är för mycket på jobbet så känner jag såhär... Fast det går över...

Försök prata med henne och förklara att ett liv ihop innebär att båda måste jämka för att det ska fungera... Man kan inte göra om en annan människa men man kan vara öppen för varandras idéer... Jag och min man har jobb som tar mycket tid och på fritiden så spelar vi mycket golf... Vi har bestämt att på helgerna så "får" vi bara spela en dag per helg - för att få stilla-tiden också.. Kan inte ni hitta en kompromiss - Att en dag aktiverar ni er och en är mer stilla hemma...

Lycka till!!

• Anonym

Om det är så att hon har huvudansvaret för barn och hem så tycker jag du ska testa att avlasta henne. Dra fram dammsugaren och säg glatt att nu är det läge för henne att göra någonting roligt, kanske ringa en vän eller ta en promenad så ska du se till att det är rent o fint när hon kommer hem (självklart tar du också hand om barnet).

Eller helt enkelt frågar henne ifall hon har någon dröm som hon vill förverkliga. Kanske planera en resa tillsammans ifall det är vad hon vill. Det kan hjälpa att ständigt uppmuntra henne ifall hon fastnat i den tråkiga vardagstrallen (under förutsättning att hon är just passiv och inte deprimerad), att dra med henne på äventyr även om hon är motsträvig tex djurparker eller badutflykter etc. Minsta lilla steg mot ett mer aktivt liv kanske får fart på henne. Hon har väl inte alltid varit sådan här? Hon kanske själv inte trivs, hur kul är det med tv dagarna i ända år ut och år in, det är nog ingen som på riktigt föredrar det framför att leva livet.

Kan också vara tex järnbrist. Jag var extremt passiv och saknade helt viljan att göra någonting överhuvudtaget förutom ligga i sängen eller titta på tv, förstod inte vad som var fel, men orkade heller inte ta reda på det -var alldeles för trött för att orka det och det kändes inte lönt att ens ringa vårdcentralen -vad skulle det vara bra för, livet var ändå skit.. och så höll det på fram till dess jag insåg att det var onormalt att sova 16timmar per dygn men ändå vara helt utmattad. 

• FIame

Köp playstation3 och little big planet.

• Anonym (empati)

Du tror inte att hon kan känna sig osäker på ert förhållande när du väljer att ha ett aktivt liv som inte involverar henne? Hon säger ju att hon önskar att ni kunde umgås mer på helgerna.

Jag tänker att hon känner sig ensam och att hon inte når dig medan du känner att hon är tråkig och drar dig undan. Sätt er ner och prata förutsättningslöst. Utgå inte från att hon är tråkig och kommer säga nej till alla dina förslag. Fråga henne själv vad hon skulle vilja göra förutom att vara hemma och gör sedan det. Du säger ju att du är öppen för allt, försök vara öppen för hennes förslag med. 

Om hon inte kommer med något annat förslag får du försöka känna efter och tänka dig in i vad hon skulle gilla, även om hon inte provat det hittills. Försök möta henne halvvägs. Utgå inte från att hon är passiv för att hon vill vara tråkig, sådana tankar används bara för att rättfärdiga sina egna beslut.

Klarar ni inte av att prata bara ni två så ta hjälp av familjerådgivningen. De kanske kan hjälpa dig att se vad din fru tänker innerst inne. 

• Anonym (Tråkmåns)

Oj, det där hade kunnat varit mig du beskrev....för 10 år sedan, ha ha!
    Jag var exakt så tråkig och handlingsförlamad som din sambo verkar vara, jag fattade det inte själv förrän jag separerade och träffade en ny. Mitt ex hade tusen kompisar och var aktiv i fotboll och hade fullt med olika intressen. Själv hade jag försvunnit in i någon sorts förlamning under våra år tillsammans (vi var tillsammans i 13 år) Mina intressen jag haft när vi träffades hade jag vuxit ifrån och jag hade dessutom flyttat från alla mina egna barndomskompisar. När barnen kom blev det ännu värre, jag blev totalt handlingsförlamad kändes det som och allt kretsade kring dom och hemmet.
    Jag var identitetslös! Kanske är det så din sambo känner sig, hon har tappat all nyfikenhet och framför allt tappat bort sig själv?

Det lustiga är att med min nuvarande sambo är jag aktiv sportdykare, vi åker skidor och motorcykel och har massor av intressen?!  Mitt ex måste ju undra vad f*n som hände, idag 10 år senare kan vi ju garva åt det men det är ju sorgligt också på ett vis...
    Se till att ni går till en familjerådgivare, det kan räcka med en eller ett par gånger att öppna sig och få igång en kommunikation!

• Mysan820

Vilken underbar pappa du verkar vara!!! Tycker det är många här ( jag oxå) som klagar på hur deras män är, men du verkar vara den roligaste pappan man kan ha! Stor eloge till dej!

Men be henne att följa med när du spelar fotbollsmatch! Säg att du vill att ditt barn ska få träffa vänner och att det hade inte varit helt fel om hon hade träffat likasinnade! :) Jag "växte upp" vid sidan av en fotbollsplan, då min bror spelade fotboll, och många va dem som fanns i laget då och deras föräldrar har man fortfarande en fantastisk kontakt med!

Eller så får du vara lite hård och säga till din sambo att man inte kan leva sitt liv genom andra ( såsom data, tv osv) utan att minnena i livet kommer från att man upplever saker. Den ena dagen kan ni ju hyra film ( typ fredagen när man oftast e lite tröttare efter jobbet) men på lördagarna ska ni ha familje utflykt. Den finns ju gott om lekland ( vet inte hur gammalt ert barn är). Bara att köra ut på landet och titta på alla djur och ha med sej en picknick, åka till havet eller något badland är bara några exempel som man kan göra som familj utan att det behöver kosta skjortan.

Styr upp situationen och säg till henne att du inte är pensionär ännu och inte vill bete dej som en!

Kramar

• Anonym (Wildrat)

Eller köra varannan vecka. Ena veckan bestämmer du vad ni ska göra, andra veckan hon. Så blir det ju iaf om ni skiljs åt...

• Anonym
    Styvmodern skrev 2011-07-11 08:14:10 följande:

Usch så trist det låter.... Förstår din frustration...

Har det varit såhär alltid? Tar hon väldigt mycket ansvar för barn och hem och därför är trött? Kan det vara en förklaring?
    Vad jobbar hon med? Jag vet själv hur jag kan bli periodvis... Jag har ett jobb som är mycket socialt - träffar kunder dagligen, är med i många nätverk mm. När jag är ledig så blir jag ibland lite tvärtom - Vill bara stänga av bruset... Får vara hemma och ha det tyst... När det är för mycket på jobbet så känner jag såhär... Fast det går över...

Försök prata med henne och förklara att ett liv ihop innebär att båda måste jämka för att det ska fungera... Man kan inte göra om en annan människa men man kan vara öppen för varandras idéer... Jag och min man har jobb som tar mycket tid och på fritiden så spelar vi mycket golf... Vi har bestämt att på helgerna så "får" vi bara spela en dag per helg - för att få stilla-tiden också.. Kan inte ni hitta en kompromiss - Att en dag aktiverar ni er och en är mer stilla hemma...

Lycka till!!

Nej förr var hon inte så utan har kommit de senare åren. även fast de senare åren är en ganska lång period. Men det har blivit värre och värre.

Nej det är nog jag som tar största ansvaret i hemmet faktiskt, jag arbetar hemifrån de flesta dagarna i månaden och då har det blivit naturligt att jag tar sådant när jag behöver en paus i jobbet. Lagar och planerar mat gör jag nästan varje dag. Hon brukar handla, det är väl främst det som är "hennes" syssla. Annars ligger vi ganska lika, hon gör lite mindre. Hon jobbar på en industri med administration, lite mindre än heltid. Hon har ett ganska bra och lugnt jobb, inte direkt stressigt och hon trivs bra med det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-07-11 20:13:31 följande:
    Om det är så att hon har huvudansvaret för barn och hem så tycker jag du ska testa att avlasta henne. Dra fram dammsugaren och säg glatt att nu är det läge för henne att göra någonting roligt, kanske ringa en vän eller ta en promenad så ska du se till att det är rent o fint när hon kommer hem (självklart tar du också hand om barnet).

Eller helt enkelt frågar henne ifall hon har någon dröm som hon vill förverkliga. Kanske planera en resa tillsammans ifall det är vad hon vill. Det kan hjälpa att ständigt uppmuntra henne ifall hon fastnat i den tråkiga vardagstrallen (under förutsättning att hon är just passiv och inte deprimerad), att dra med henne på äventyr även om hon är motsträvig tex djurparker eller badutflykter etc. Minsta lilla steg mot ett mer aktivt liv kanske får fart på henne. Hon har väl inte alltid varit sådan här? Hon kanske själv inte trivs, hur kul är det med tv dagarna i ända år ut och år in, det är nog ingen som på riktigt föredrar det framför att leva livet.

Kan också vara tex järnbrist. Jag var extremt passiv och saknade helt viljan att göra någonting överhuvudtaget förutom ligga i sängen eller titta på tv, förstod inte vad som var fel, men orkade heller inte ta reda på det -var alldeles för trött för att orka det och det kändes inte lönt att ens ringa vårdcentralen -vad skulle det vara bra för, livet var ändå skit.. och så höll det på fram till dess jag insåg att det var onormalt att sova 16timmar per dygn men ändå vara helt utmattad. 
    Jag har testat sånt, men får alltid till svar "nej jag orkar inte idag"
    Jag frågar henne ofta vad hon skulle vilja göra men hon vet inte, hon är nöjd såhär säger hon. Hon vill inte resa så mycket, enda som hon verkar gilla är om vi hyr en stuga nånstans med då blir det tyvärr samma som hemma fast i en annan miljö (har testat), ofta lite värre eftersom jag då inte tycker att jag kan bejacka henne i det.

Hon är inte direkt trött heller, hon sover t ex aldrig framför teven. Sover gör hon i sängen och det ganska normalt.
Svar på tråden Min sambo är passiv och tråkig