Min sambo är passiv och tråkig
Jag börjar bli så hemskt trött på min sambo nu, visst vi har det bra och så men hon är så hemskt passiv och rent ut sagt tråkig.
Vi är snart 30 och har ett barn i förskoleåldern och det börjar bli så frustrerande att min sambo inte vill något alls och att hon inte har några intressen. Samtidigt så har hon ett stort behov av att vi ska umgås tillsammans som en familj och helst då bara vi tre.
Hon har inga som helst intressen alls förutom att se på tv och ha myskväll (vilket betyder se på tv). Hon är samtidigt väldigt hemmakär och umgås extremt sällan med sina vänner och vill helst att jag ska vara likadan.
Men jag är inte alls sån. Jag har massor av intressen och hobbys och är i princip intresserad av att testa allt. Jag idrottar lite ibland, spelar lite instrument, jag ritar och målar, jag programmerar och spelar dataspel, jag gillar att hålla på med bilar osv. Jag lever ett väldigt aktivt liv och har alltid gjort. Jag vill även att mitt barn ska få vara med så mycket som möjligt och få se pappa hålla på med mycket och få testa saker själva och liksom få se allt roligt som finns i världen. Där tycker jag att det är så jobbigt att vi är så olika, jag kräver inte att hon ska gilla de sakerna jag gillar alls men att hon åtminstone ska se poängen i att ha ett aktivt liv och inte rent av motarbeta mig som hon gör nu.
Hon vill ofta att vi ska spendera helgerna ihop som en familj, bra ide tycker jag. Då föreslår jag att vi tar en lång promenad eller vi kan ta bilen och åka nånstans och titta på något. Men nej det går inte, det är tråkigt och jobbigt. Men okej då är vi hemma då, då tänker jag att vi kanske kan måla ihop hela familjen. Jag och barnet brukar ofta måla tillsammans och det uppskattas jättemycket. Men nej nej det är hon inte sugen på alls. Spela något spel föreslår jag då men inte heller det går hem. Snabbt kommer jag på vad det är som ska göras, hon ska se på tv och jag ska vara i närheten och leka med barnet. Helst inte för högljutt så spela nåt instrument går inte för sig. Samma som alltid.
Även när vi två ska umgås själva när barnet har lagt sig så är det samma sak. Hon vill ofta att vi ska umgås tillsammans men har inget intresse alls att göra något. Inte spela brädspel, inte laga någon mat ihop, bara sitta i den där jäkla soffan och mysa framför teven. Och självklart måste jag också titta, det går inte för sig om jag sitter med min laptop och programmerar eller om jag läser en bok. Nej då är jag tråkig och umgås inte med henne. Fast det enda vi gör är ju att se på teven och kommentera något ibland.
Jag börjar bli så frustrerad över det här och orolig att det ger dåliga signaler till vårt barn. Jag vill inte att barnet ska växa upp och få lära sig att höjdpunkten i livet är att ligga i soffan framför teven och se program man knappt ens gillar.