• snabla

Hjälp jag är jättestressad o sambon kan inte skynda tips tack!

hej jag är ett kontrollfreak som vill vara i tid o lätt stressar upp mig sambon är lugn, hatar att
    stressa o planera. Vi är båda tidsoptimister tyvärr o har 2 småbarn. Ofta då vi ska iväg någonstans
    blir det kaos o vi bråkar o blir ändå sena någon som kan komma m smarta tips?

• Svar på tråden Hjälp jag är jättestressad o sambon kan inte skynda tips tack!
  • PruttPottan

Ha klara och tydliga arbetsuppgifter. Lägg fram allt som går dagen innan och ställ klockan så ni börjar i tid. Säg medvetet fel tid till sambon så kan han söla och du ta det lugnare.
    Har själv varit där men löste det på andra sätt för att kunna applicera mina råd ovan =)

Låt den som kan stava skriva - Låt oss andra tala.
  • Disan

Min kille är också seg och jag hatar det! Jag går ibland före honom till tåget för att slippa stressen, så får han springa för sig själv när han är klar :P

• klumpfh

Vi har samma här! Jag blir tokig emellanåt!

• Linaslus

Samma här! Slutar nästan alkis med tjatets när vi ska iväg och att jag får fixa allt som ska med till våra små barn och annan packning. Han har bara sig själv att tänka på och ändå är han sist klar....

• PruttPottan
    Disan skrev 2011-07-11 07:33:09 följande:
    Min kille är också seg och jag hatar det! Jag går ibland före honom till tåget för att slippa stressen, så får han springa för sig själv när han är klar :P
    Så du lämnar han med barnen då?
  • Disan

PruttPottan: Nej, det här är pojkvännen, inte barnens pappa Fast exet lämnade jag ibland utan barnen, för han var också seg :P Bättre att ta tag i allt själv.. Usch, vad vi kvinnor få stå ut med mycket!

• Pajama

Känner också igen mig! Jag tvingar upp min man samtidigt som mig, tjatar och säger tillslut att jag vill inte bli sen för att du ligger kvar i sängen. Tillslut hasar han sig upp. Eller jag sätter igång honom tidigt och bestämt, avbryter det andra arbete han gör och säger att han måste sluta och göra sig klar nu. TJAT och därmed ett underförstått HOT om hur odräglig jag kommer att bli när vi blir sena pga honom! Igen! För jag blir hemsk av att stressa när jag inte kan göra något åt det, springer runt som en yr höna, blir otrevlig och absolut inte effektiv. Men oftast är jag klar, vårt barn har jag gjort klar, vi sitter i bilen och han kommer inte... Sen visar det sig att han ska göra tre ärenden på vägen, vilket han inte har berättat för mig och då blir vi sena i alla fall. Såvida jag inte vägrar - mitt stressade jag har viss respekt med sig, vilket inte mitt vanliga jag har!
    När vi träffades och mitt änglatålamod började sina, insåg jag att när jag var redo att kliva ut genom dörren och tittade mig om efter vart han tog vägen, då hade han gått in i duschen... sen skulle han raka sig... vi kom en timme eller två för sent jämt! Nu rör det sig om 5-15 minuter och jag börjar bli ganska nöjd. Men det är mycket arbete bakom varje gång!

• snabla

Ja usch inte är det lätt. Jag har sagt att eftersom jag 'r morgonpigg o han kvällspigg så borde ju han
    kunna fixa iordning saker kvällen innan men sällan blir det gjort han ser film o surfar då för att få egen tid...
    Nej vi måste snacka om det här o hitta en lösning. Jag vet att min sambo hatar att stressa men skynda sig lite måste man ju göra iaf eller stiga upp tidigare. Innan vi fick tvåan sa jag att jag vägrar ta båda barnen plus mig själv men nu är det så iaf...Det värsta är att han kan klippa naglar. raka sig m.m medan jag tar på mig första bästa plagg o sminkar mig på max 5min så man ser alltid ut som en slafs.
    Skönt iaf nu när det är sommar o inte så många tider att passa o jag vet att jag ,måste ändra mig också jag blir galen om halva dagen har gått utan att man har gjort något, ska vi handla mat spelar det ju ingen roll vilken tid vi är där...Lycka till, till alla er också o tack för svaren

Hör av mig om vårt lilla samtal ger något resultat.

PS. det jobbigaste är att han alltid är likadan även om andra också ska med o får vänta
    känns som att han inte bryr sig tillräckligt...

• PruttPottan
    Disan skrev 2011-07-12 14:43:45 följande:
    PruttPottan: Nej, det här är pojkvännen, inte barnens pappa Fast exet lämnade jag ibland utan barnen, för han var också seg :P Bättre att ta tag i allt själv.. Usch, vad vi kvinnor få stå ut med mycket!
    Men TS beskrev ju en situation där barnen var med. Då förstår jag inte hur ditt råd att bara gå hjälper.
    Tycker inte alls vi kvinnor får stå ut med mycket, men så är jag ju inget offer heller.
  • skånegås

Min make hade inte förmågan att planera för att komma i tid. Jag lärde honom hur jag gör och problemet blev löst

Jag räknar i tid baklänges

1 när ska vi vara framme?

2 när behöver vi då åka hemifrån?

3 När behöver vi då börja klä på oss¨?

4 Vad ska vi göra innan detta och hur lång tid tar det?

• mammahärochnu

Verkar vara ett manligt "fenomen" att aldrig bli färdig i tid och att vi kvinnor därav blir kontrollfreaks av den anledningen och för att all planering mm ligger på vår lott...

• PruttPottan
    mammahärochnu skrev 2011-07-19 14:01:34 följande:
    Verkar vara ett manligt "fenomen" att aldrig bli färdig i tid och att vi kvinnor därav blir kontrollfreaks av den anledningen och för att all planering mm ligger på vår lott...
    Så männen har gått samman och tvingar varje kvinna att stå för planering? Lite egen vilja och vett har vi väl?
    Jösses vilka våp det verkar finnas...
  • Douglas
    mammahärochnu skrev 2011-07-19 14:01:34 följande:
    Verkar vara ett kvinnligt fenomen att inte vara stresstålig och vara ett kontrollfreak!? Och män känner att de bör agera lugna motpoler som avdramtiserar. Min dam är dessutom inte klar i tid för hon behöver 3timmar med plattången. Hon stressar upp sig för minsta lilla, ska någon besöka oss så går hon runt som en stressad zombie. Det är viktigt att allt ska vara tipp topp. Folk ska bedömma vårat hem. Kvinnor måste tycka det är viktigt vad andra tycker. Och kvinnor använder kalendrar för att boka upp minsta lilla, bokar in fester med vännerna i månader i förväg, hur spontant som helst. (Obs, för folk med Aspergers och dylikt så generaliserar jag grovt, ironi förekommer i texten, och jag älskar min flickvän trots kritiken :))
  • Pajama

Jag känner också kvinnor som tar jättelång tid på sig och alltid kommer sent. Jag tror inte att det är manligt/kvinnligt att komma sent. 
    Men kvinnor verkar ta med planeringen för barnen oftare i tidsaspekten än män?

• snabla

nej det behöver kanske inte vara typiskt manligt/kvinnigt men det är ju eniormt påfrestande
    då man är så totalt olika. Sedan är det klart att det känns fel att jag ska hinna både mig själv o 2 barn
    nej det vägrar jag gå med på...Blev så extremt tydigt nu också då han fick semester då jag är föräldraledig tar
    jag dem ju själv hela dagar då han jobbar så nu är det mkt bättre o lugnare igen var värst första veckan.
    Men till hösten ska vi verkligen ta tag i detta o sätta oss ned o prata om hur vi vill h det.

Svar på tråden Hjälp jag är jättestressad o sambon kan inte skynda tips tack!