• Morkulla

I vilket syfte har ni gjort NUPP/KUB-test?

Jag fick förfrågan av BM att göra ett KUB-test och har funderat lite fram och tillbaka.

Varför skulle jag ta det? 

Vad gör man om det visar sig att barnet kommer födas med t ex Downs?

Har ni tagit testet för att få valmöjligthet eller för att kunna acceptera ev handikapp tidigt? 

Har aldrig gjort nåt sånt test förut och visste inte ens vad det var, så jag vill gärna höra era argument för/emot

• Svar på tråden I vilket syfte har ni gjort NUPP/KUB-test?
  • LovleyMamma

Jag är bara 27 år, men valde att göra NUPP därför att min syster var i min ålder då dom fick en flicka med downs. Jag gjorde testet för att få reda på om det kunde röra sig om downs. Nu är våran flicka fullt frisk, men jag ville förbereda mig ifall att det skulle ha varit

• FrökenLöken

Jag gjorde det mest av bara farten, trots att jag inte är tillhör "riskgruppen". Var väldigt, väldigt nervös i början av gravditet och ville utesluta grova kromosomstörningar. Hade det visar sin att bebis skulle ha DS hade det (nog) inte varit hela världen.

Att abortera vid kromosomfel fanns inte på kartan, då jag var mitt uppe i processen att komma överens om att jag verkligen var gravid :)

• Mrs Moneybags

Jag gjorde NUPP pga min ålder, eftersom jag inte tror att vi skulle orka med ett sjukt barn.

Precis som med vanligt ultraljud måste man veta vad man vill göra med svaret man får... De kan ju upptäcka något precis när som helst.

• Protea

Jag gjorde vad de kallar combined screening och det var bade UL och blodprov nar jag var gravid med min son och kommer att gora det igen med barn nummer 2.

Om det visar sig att nagot inte stammer sa kommer vi att gora maderkaks eller fostervattensprov for att fa ett 100% korrekt svar.

Om nagot inte stammer sa avslutar vi graviditeten.

• Morkulla

Okej. tack för era svar! Jag har ett funktionshindrat barn i tonåren och vet inte om jag skulle klara ett till som kräver så mycket. Men samtidigt vet jag inte om jag skulle kunna välja bort barnet pga det.. Abort känns långt bort..

Usch, va svårt...  

• mamma Linder

jag är 39 och tillhör väl riskgruppen tror jag?
    Kommer troligen inte att göra nupp/kubb. i mitt landsting går gränsen 1:300 tror jag, får man över det får man inte gå vidare med fvp.

Jag resonerar: jag tycker det är väldigt hög risk 1:300, om jag får 1:301 så får jag inte göra fvp.
    på fvp ser man kromosom avikelser, vilket inte är skrämmande för mig att få ett barn med Ds.

På Rul ser man andra avikelser så som hjärtfel, magbråck och andra "värre" saker.

då tycke jag det är bättre att inte veta kub resultat, än att man ska gå med dåligt resultat och oroa sig resten av tiden.

Rätta mig gärna om jag har uppfattaf det fel        

Svar på tråden I vilket syfte har ni gjort NUPP/KUB-test?