• stjärna4

Gammalt margarin!

Min man köpte ett paket milda margarin för ca 2 veckor sedan,som vi har användt sedan dess och av en tillfällighet tittade jag på bäst före datumet idag,10 juni alltså en hel månad gammalt.Det ser ut som det ska,kanske lite gulare! Kan detta vara någon fara för bebisen i magen på något sätt att jag har ätit av det??Är gravid i v 37!

• Svar på tråden Gammalt margarin!
  • La Lola

Nä, det är knappast nån fara.

Men har han köpt gammalt margarin alltså?
    Det får ni ju tala om för affären.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Kea

Det är inte farligt! När margarin bli gammalt så härsknar det och luktar mycket illa. Det går fortfarande att äta utan att bli dålig men det är inget man frivilligt gör ;)

• Teskedsmamman

Datumet som står på är ett beräknat datum som man kan anta att varan är som bäst. Bara för det datumet har passerats så betyder det inte att varan går "sönder" eller blir totalt obrukbar.

Så länge näsa, ögon och smak säger ok är varan ok att äta.

Margarinet är säkert helt ok att äta även en månad senare. Torrvaror som t ex såsmixer osv är helt ok även upp till 1 år efter datum.

Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • stjärna4

Ok,tack för era svar!Ingen fara för bebisen i magen då alltså!Ja,det är 2 veckor sedan vi köpte det så det var ju alltså 2 veckor gammalt när vi köpte det!

Svar på tråden Gammalt margarin!