• Sannii

Hur vet man om bilbarnstolen är krockad?

Visste inte vart jag skulle lägga tråden.

Jag fick en bilbarnstol av en vän till mig och jag undrar, hur vet man om den är krockad eller inte.
    Jag tänkte tvätta av klädseln då hon inte gjort det och då såg ja att frigoliten är av på ena sidan, men de kan ju va rent slitage.

Men hur vet man om den är krockad? Min "vän" är sån som kan ljuga om sånt.  

• Svar på tråden Hur vet man om bilbarnstolen är krockad?
  • solskina

Är den inte hel skulle inte jag använda den. Krockad eller inte den är inte hel och då är den inget att ha.

• Sannii

Det känns ju lite riskfyllt.. Jag vågar inte lita på henne tyvärr.. :/ 
    Dessutom var frigolitbiten sönder vid huvudet..   

• Semla02

"Ja, det finns risker med att köpa en begagnad bilbarnstol. Ska du köpa en begagnad stol måste du vara säker på att den inte har varit inblandad i någon olycka. Det kan finnas spänningar i materialet utan att det syns utanpå. Materialet åldras också och får efterhand sämre krockegenskaper."

Från NTF:s hemsida.

♥ Bebis är här! ♥
  • Sannii

Du har du rätt i. Tack så mycket för att du tog dig tid och svara. :)

• Lindreas

Om stolen är trasig så kasseras stolen, absolut! Oavsett vad din vän säger. Det handlar om ditt barns liv.

• cicci85

Är det en Britaxstol? Jag har haft två såna som frigoliten gått av på runt huvudet utan att stolen utsatts för krock eller att jag tappat den eller nåt sånt. Har ringt Britax och fått svaret att stolen går att använda ändå. Man kan limma tillbaka frigoliten eller köpa ny frigolit på tex Babyland.  Men om du inte litar på din vän skulle jag inte använda stolen!

• Sannii
    cicci85 skrev 2011-07-11 20:50:28 följande:
    Är det en Britaxstol? Jag har haft två såna som frigoliten gått av på runt huvudet utan att stolen utsatts för krock eller att jag tappat den eller nåt sånt. Har ringt Britax och fått svaret att stolen går att använda ändå. Man kan limma tillbaka frigoliten eller köpa ny frigolit på tex Babyland.  Men om du inte litar på din vän skulle jag inte använda stolen!

Aa det är det. Okej, är det så. Då kanske man bara ska köpa ny frigolit?

Men kan man inte se om barnstolen är krockad, vad händer om den är krockad, vf får man inte använda den igen, kanske dum fråga men ja har aldrig fått veta de faktiskt.. :/

Den är hel och fin annars om man inte tänker på frigoliten.    
  • cicci85
    Sannii skrev 2011-07-11 21:51:55 följande:

Aa det är det. Okej, är det så. Då kanske man bara ska köpa ny frigolit?

Men kan man inte se om barnstolen är krockad, vad händer om den är krockad, vf får man inte använda den igen, kanske dum fråga men ja har aldrig fått veta de faktiskt.. :/

Den är hel och fin annars om man inte tänker på frigoliten.    

Om den är krockad utan att det syns kan det finnas spänningar i den som det står i #4, om man krockar igen kan stolen då lätt gå sönder och skyddar inte barnet som den borde.
  • Sannii
    cicci85 skrev 2011-07-12 08:19:20 följande:

Om den är krockad utan att det syns kan det finnas spänningar i den som det står i #4, om man krockar igen kan stolen då lätt gå sönder och skyddar inte barnet som den borde.

Vad jag vet så har hon inte varit med om någon krock, så man kanske ska lita på henne..
    Vill ju inte riskera lillans liv.. :( Ska fråga henne igen om hon krockat med den.  
Svar på tråden Hur vet man om bilbarnstolen är krockad?