• caroline88

fel med sent dop?

Hej!

Först hade vi inte tänk att döpa vår dotter, men har nu ångrat oss och tänkte ha ett litet dop i augusti om vi får någon präst =)
     Men då är lillan redan 13mån. Är det för sent för att ha ett dop då?
     Vad har ni för erfarenheter? någon annan som haft sent dop?

tack på förhand      

• Svar på tråden fel med sent dop?
  • Tokstolla

Vi har en 20mån son som skulle ha döpts för ett bra tag sedan men min man blev sjuk under hela förra året och det är knappt att han återhämtat sig helt ännu. 
    Jag tror att vi hoppas på nästa vår eller kanske tills nästa barn, när det nu blir.

Det är aldrig för sent för att döpas!  

• caroline88
    Tokstolla skrev 2011-07-11 22:01:56 följande:
    Vi har en 20mån son som skulle ha döpts för ett bra tag sedan men min man blev sjuk under hela förra året och det är knappt att han återhämtat sig helt ännu. 
    Jag tror att vi hoppas på nästa vår eller kanske tills nästa barn, när det nu blir.

Det är aldrig för sent för att döpas!  

vad skönt att det är fler =)
  • NiklaasKaroliine

samma här, vi hade ju tänkt att döpa våran son när han var 4 månader, men det har ännu inte blivit av då det alltid har varit något annat, idag är han 14 månader, och vi ska se till att han blir döpt snart :)

• Myran 08

Vi ska ha dop i augusti i år och då har vår prins hunnit blivit 1 år och 12 dagar. Det beror av många saker som har gjort att det blivit så.  

• Empiiis

VI ska ha dop sista helgen i augusti på dotterns 6månaders dag. Brukar få höra att det är jättesent och nästan onödigt då :p
    Tycker inte jag. Det är aldrig fel eller för sent. 

• caroline88

tack för era svar =) då känner jag mig lite lugnare =) så är jag inte ensam i all fall

• Myran 08

Jag kan nämna några orsaker till varför dopet blir sent. 

1. Kolik
    2. Större knä operation på mig
    3. Svärföräldrarna har varit utomlands länge
    4. Fick inte tag på någon präst tidigare
    5. Ville ha den prästen som vigde oss och döpte äldsta pojken.

Listan kan nog göras längre om jag tänker efter. Så vi får ta det nu. När vi kan bocka av alla hinder för oss.  

• Tokstolla
    Empiiis skrev 2011-07-11 22:12:30 följande:
    VI ska ha dop sista helgen i augusti på dotterns 6månaders dag. Brukar få höra att det är jättesent och nästan onödigt då :p
    Tycker inte jag. Det är aldrig fel eller för sent. 
    Onödigt? Det är då personer som bara döper för tradition/ för att det är fint? 
  • Fija m 2 pojkar

Jag är präst och har döpt allt från spädisar och bebisar, via tvååringar, till barn i skolåldern och konfirmander. Ännu har jag inte döpt någon vuxen, men det ser jag fram emot!

Man kan döpas när som helst i livet! Kejsar Konstantin, som införde kristendomen som statsreligion i Romarriket, döptes iövrigt på sin dödsbädd...

Lycka till!

/ Skånepräst

• caroline88

Så länge som kejsar Konstantin väntade hade vi i alla fall inte tänkt vänta :)

• minSaile

Aldrig försent...själv så döptes jag några veckor innan jag skulle konfirmeras och tur nog så behövde ingen stackare hålla mig .

• trollurvas

Döpte min prins när han var 1år. Blev jättelyckat Skrattande

Å nu gör min syster samma sak med sin sessa, hon blir oxå 1år när hon döps

Tror vi skapat en ny tradition i familjen hihi

Svar på tråden fel med sent dop?