• MarrebarreW

Kul i Stockholm med 3-åring?

Halloj alla sthlms-föräldrar! Och ni som turistat i sthlm med barn!

Vi ska till sthlm nästa helg och stanna 3-4 dagar (ca 23/7-27/7), vi har en tjej 3 år och en tjej 4 månader. Vi bor hos en kompis till mig som inte har barn. Det jag vill ha hjälp med är tips på vad man kan hitta på. Gärna inte fööör dyrt, fp blir man ju inte rik på precis... Vi var i sthlm i höstas och var då på skansen. Det var mysigt och vi kan tänka oss det igen, men vill gärna göra nåt annat också. Måste inte vara en enbart barnaktivitet, men nåt som 3-åringen ändå kan tycka är ok. Glad

• Svar på tråden Kul i Stockholm med 3-åring?
  • Babyystar

Junibacken är kul, men dyrt :/

• MarrebarreW

Ok... Tack för tipset, kollar deras hemsida lite nu. Är det värt pengarna då? Jag har hört att det inte är så mycket där. Vi var även på astrid lindgrens värld i maj, kanske blir det lite samma sak?

• Amizah

Auqaria , Skansen, junibacken, grönalund, tomtits. Några e dyra.. Du kan även söka på nätet om stadsteatern, det finns ett häfte som heter barn på stan där i står massor. Sök på nätet.

• Babyystar

Svårt att säga om det är värt det eller inte.. Jag tycker själv att det är väldigt roligt där.
    Har aldrig varit på astrid lindgrens värld så jag kan tyvärr inte jämföra.

Stockholms stadsmuseum har även väldigt roliga "lekrum" för barn och det är också gratis :)

• katalysator

Jag skulle också varmt rekommendera Tom Tits, men det ligger i Södertälje så det är en bit att åka :)

• YokohamaNr2

Sen alla mysiga lekparker, vet inte om parklekarna har stängt på sommaren (bor inte i STHLM längre) men det finns ju plaskpooler och fontäner i parker som Vasaparken, Tessinparken mm

åka båt tyckte min tre-åring var jättekul när vi var där förra sommaren, man kan ju åka djurgårdsfärgan på SL remsan

Museum av alla dess slag, även om just museumet inte passar en tre-årings smak så har de ju oftast jätteroliga lekrum och aktiviteter för barn och stora ytor!

Utflykt till Drottningholms slott, kan åkas till med båt eller kommunalt T-bana plus bus. Jättefin trädgård med labyrint mm

Kulturhusets rum för barn är oslagbart när det regnar tycker jag! kan bli mycket folk men gratis

• Amizah

Torekällberget , aspuddsparken 4H gård men vet inte när djuren går på semester, humlegården, jo parklekarna e nog öppna :)

• eleja

Grönan är visserligen dyrt, men jätteroligt. Fast på skansken har de ju också lite karuseller som duger gott.

En tripp till fjäderholmarna om det är bra väder är mysigt. Förra året hade de någon barnteater och det finns en lekpark med ett skepp, men det är mysigt att bara gå runt för vuxna också.

Parkteatern har gratis utomhusteatrar, de har också barnföreställningar. De har en i år som heter Sagan om den lilla farbrorn, men jag har inte sett den själv så jag vet inte om den är bra. Annars kan man ju välja en som man vill se själv och göra en picnic av det någon kväll. Det är ju i parker så barnen kan säkert springa omkring. Men välj hellre någon av de inte så centrala parkerna för dit kommer det ju mest folk.

Aspuddens mini-Zoo som Amizah nämnde är kanon, jag tror de har öppet alla dagar hela sommaren. Finns lite djur, ponnyridning och en plaskdamm.

Av museer så ska spårvägsmuseer vara bra.

Om det är sämre väder kan fjärilshuset vara mysigt, men det är ganska litet och inte så billigt.

Som restaurang rekommenderar jag Boule och Berså om ni har tur med vädret. Det är utomhus så det gör inget om barnen stojar och de tycker också att det är roligt med boule, även om det kanske inte blir någon riktig match. Ligger under danvikstullsbron, jag tror att hållplatsen heter Henriksdal.

Hoppas ni får roligt.

• MarrebarreW

Tack för alla tips!! Det lutar just nu åt grönan (min kompis hade tillgång till 3 årskort, så det blir bara åkpass som behövs) och sen nån av lekparkerna som ni tipsat om. Ev. skansen med eftersom de hade barnallsång med zilla och totte på söndagen.

• Nemiia

Jag vill också tipsa om aspuddsparken, jättefin och väldigt stor park i lummig miljö med djur och stor plaskdamm med klorvatten. Rolig klätterställning m.m.

• Nemiia

Annars kan jag tipsa om naturhistoriska riks museet, verkligen ett toppen ställe och ett av mina favoriter när jag var liten.

• elviramadigan101

På kungsholmen finns The Creativity House. Där kan ni pyssla med keramikmålning och annat om ni vill. thecreativityhouse.se Mina barn gillar det jättemycket.

Svar på tråden Kul i Stockholm med 3-åring?