• Anonym (Kli)

Myggbett - blir galen!

Jag är av någon anledning väldigt populär bland mygg och knott. Vid tillfällen då andra får mellan 0-2 myggbett kan jag få 10-15st. Och jag reagerar väldigt kraftigt på dessa. Många svullnar upp och blir riktigt stora, några har blivit nästan lika stora som min handflata.
    Kan ha svårt att röra mig obehindrat för att huden på ben och fötter spänner så mycket (om det är där jag blivit biten) Och det kliar nåt så vansinnigt mycket.

Tips på vad jag kan göra? Hur ska jag undvika att bli biten? Och hur kan jag lindra när jag blivit biten?
    Har provat en del receptfritt men inget funkar. Kanske nån har nån huskur eller nåt?

• Svar på tråden Myggbett - blir galen!
  • Anonym

Jag gissar att du har provat kortisonsalva? Kan tänka mej att kall yoghurt/fil också lindrar.

Allergitabletter (med histamin) kan hjälpa för du verkar lite överkänslig mot mygg, så prova det om du inte har =)

• Anonym (Kli)
    Anonym skrev 2011-07-12 00:48:24 följande:
    Jag gissar att du har provat kortisonsalva? Kan tänka mej att kall yoghurt/fil också lindrar.

Allergitabletter (med histamin) kan hjälpa för du verkar lite överkänslig mot mygg, så prova det om du inte har =)
    Nej, kortisonsalva har jag faktiskt inte testat så tack för det tipset . Fil dock. Och antihistamintabletter.

Enda anledningen till att jag är vaken nu är att det kliar så mycket. Börjar snart gråta.
  • Anonym

Testa kortison i så fall, det tar jag alltid, det finns något medel i det som dämpar klåda =)

Det jag brukar göra som är rätt dåligt är att klia tills det nästan blöder, sedan smörja med hudsalva... då svider det fruktansvärt men det är skönt i jämförelse med klådan =S

• Anonym

Ljusa kläder är också ett tips, då sticks de mindre än om man har mörka. Jag tror att antihistaminet enbart fungerar om man tar det som förebyggande under lång tid före.

• Anonym (Kli)

Tack tack för alla era tips! Var rädd att ingen skulle svara då det låter så löjligt att gnälla på myggbett

Klia så det blöder har jag gjort...och då tagit handsprit på :-S Och smärtan är bättre än klådan. Men det är ändå inte värt det. Använde mig av ett "verktyg" å kliade med en gång, fick världens infektion. Vågar inte även om jag så gärna vill!

• Anonym (carpe diem)
    Anonym (Kli) skrev 2011-07-12 00:41:03 följande:
    Jag är av någon anledning väldigt populär bland mygg och knott. Vid tillfällen då andra får mellan 0-2 myggbett kan jag få 10-15st. Och jag reagerar väldigt kraftigt på dessa. Många svullnar upp och blir riktigt stora, några har blivit nästan lika stora som min handflata.
    Kan ha svårt att röra mig obehindrat för att huden på ben och fötter spänner så mycket (om det är där jag blivit biten) Och det kliar nåt så vansinnigt mycket.

Tips på vad jag kan göra? Hur ska jag undvika att bli biten? Och hur kan jag lindra när jag blivit biten?
    Har provat en del receptfritt men inget funkar. Kanske nån har nån huskur eller nåt?
    Kortisonsalva skulle jag inte klara mig utan! OCH - jag vet precis hur du har det! Medan mannen tycker att myggen surrar i öronen och för oljud ( han får inte ett myggbett!) kliar jag mig så det blöder!
  • Ramborg

Jag är precis som du, TS. Myggen går bara på mig, inte maken, och betten blir 10-15 cm stora.

Myggmedlet MyggA är det bästa jag har hittat som förebyggande. Och Xylocainsalva för att lindra klådan.

Och så bygg myggfönster till alla fönster du vill kunna vädra med, så du slipper få in odjuren tex i sovrummet.

• straw2008

Igår köpte jag en tub med bedövningssalva på Apoteket för insektsbett. Jag kliar sönder benen totalt. Den funkade jättebra kliar inget alls nu!!!

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Anonym

Samma här och xylocainsalva fungerarar inte ens, så jobbigt... Kanske allergitabletter kan vara värt att prova, men vilken sort ska man köpa?

Svar på tråden Myggbett - blir galen!