• ElinÖland

Fiskpinnar?!?

Hej..
    Är så himla sugen på fiskpinnar, men det finns ju ingen "vanlig" potatis, och vi brukar alltid äta potatismos till fiskpinnarna...
    Någon som har nått annat bra tips på vad man kan ha till?
    Någon sås som är lätt att göra??
    För potatismos på färskpotatis blir väl aldrig gott? Eller är det nån som har lyckats?!

Mvh

• Svar på tråden Fiskpinnar?!?
  • kobra

Dagens i-lands problem hihi, varför inte äta potatisen som den är det gör vi.

• therese

När jag var gravid fick jag pippi på potatismos mitt i sommaren. Fiskpinnar, potatismos med persilja och perssad citron i mängder.

Min tappre man försökte göra mos av nypotatis men det blev liksom klister av det istället för mos... Så vi köpte "lyxpulvermos". Det funkade då men nu glillar jag det inte längre...!

• ElinÖland

kobra: Blir det inte torrt? Med bara potatis och fiskpinnar och nån sallad? behövs det ingen sås?? :)

Jag kan äta pulvermos, men sambon bara vägrar :)

• Gullan go

Färskpotatis då? Är ju jättegott!! Med gräddfilssås med dill o citron i! Kan det vara något?

• mamma30

Håller med om att potatismos är absolut det godaste till fiskpinnar.
    Fast någongång har vi serverat ris till samt en god stark sås (för oss vuxna) barnen brukar vilja ha endast ketchup till.

Blanda ihop: 2 dl matlagningsyougurt
    1/2 dl sweet chilli sås
    1 vitlöksklyfta
    lite rivet limeskal
    1/2 tsk salt
    1/2 krm svartpeppar

• JsN

Vi gör ungefär sama sås som mamma30 men hackar dessutom i färsk chili för lite bett samt kryddar med lite paprikapulver och SESAMOLJA. Jättegott!

Det finns oftast vinterpotatis i affären om man frågar samt att vissa sorter av nypotatisen fungerar att göra mos på. Fråga hos din affär.

• kobra

Jag brukar ibland blanda cremefraiche och lite sweet chilisås, det blir gott sen vanliga påssåser ex dill.

• Eldna

Haha! Får se om nån har samma udda smak som jag (jag tycker inte det är udda, men alla i min omgivning)...

Jag äter makaroner till fiskpinnar! Min favorit som liten som ajg alltid fick när jag var sjuk. Fiskpinnar, makaroner, citron och varma ärtor! Mumma!

• citronella

Kalla såser till fiskpinnar coming up:

Sås nr 1:
    Gräddfil
    Skånsk senap
    riven pepparrot
    lite lättmajo
    Salt och peppar

Sås nr 2:
    Gräddfil
    Pickles grönsaker på burk hackas
    senap
    Salt och peppar

sås nr 3:
    Gräddfil
    kapris, grovt hackad
    Rödlök, finhackad
    Gräslök
    salt

Sås nr 4:
    Lätt creme fraiche
    Gräddfil
    vitlök pressad
    persilja
    honung
    rivet citronskal
    sambal olek (försiktigt!)
    salt och peppar

Hoppas nåt passar... Det finns ju ganska god färdig remolad på affären också... Sen kan man smälta smör och tjonga i rejält med hackad dill gott till stekt fisk. Stuvad spenat är också gott och nyttigt!

• ElinÖland

Tackar för alla tipsen!
    Makaroner tror jag inte att jag vågar mig på, men det kanske är jätte gott - man vet ju inte förräns man provat! :)

tack tjejer :)

Svar på tråden Fiskpinnar?!?