• mammatillnovalie

Hund + katt = Ingen bra kombination!

Rubriken tar hänsyn till min familj och ingen annans. Jag tänkte bara om någon har några bra tips på hur man kan få 2 katter att gå ihop med vovven? Katterna bodde ju här först och nu ser jag knappt röken av dom. Jag får så dåligt samvete för dom var ju mina bebisar.. ÄR mina bebisar.. Nu har hankatten gått ned MYCKET i vikt, stressäter så fort han tar sig in (dom få ggr dom visar sig inomhus) och honan ligger alltid ute och sover. Innan hunden kom låg hon alltid i sängen med oss.. Dom lossar fruktansvärt mycket hår dessutom.. Säkerligen pga stressen dom känner över att ha hunden omkring jämt..

Jag har också märkt att Egon (hunden) har mer agg emot hankatten (han är kastrerad) än mot honan (hon är steriliserad) för så fort Sotis (hankatten) visar sig inomhus blir Egon liksom lite.. jag vet inte, kanske inte direkt aggressiv men han hoppar emot katten och "hugger".. Han gör inte alls så mot honan..

Det jag vill är att katterna ska kunna vistas inomhus med oss utan att känna stress! Dom bodde här först så dom har en högre rank i denna familj än vad Egon har. Så vill jag ha det också! Han ska inte bestämma över någon alls i denna familj. Jag vill att dom ska komma överens och kunna vistas i samma hus utan att han ska jaga dom, hoppa mot dom eller hugga mot dom. 

• Svar på tråden Hund + katt = Ingen bra kombination!
  • Mama C

Har själv 2 katter o en hund. När ja skaffade hunden hade ja två andra katter som var livrädda för hunden till en början. De vänjer sig. Katter står per automatik högre än hundar i rang o hunden brukar lära sig det ganska fort. Min hund jagar mer än gärna andra katter, men inte våra. Hemma backar hon till o med undan om katterna vill se vad hon fått för mat t ex. Och hon väger drygt 40 kg o katterna 5 kg vardera. 

Och beroende på hur gammal hunden är, kanske den än så länge tror att katterna leker med honom. Låt dom va, de brukar lösa det själva. Katterna har rejäla klor om vovven blir för på. Tiden brukar vara lösningen.

• mammatillnovalie
    Mama C skrev 2011-07-12 19:54:43 följande:
    Har själv 2 katter o en hund. När ja skaffade hunden hade ja två andra katter som var livrädda för hunden till en början. De vänjer sig. Katter står per automatik högre än hundar i rang o hunden brukar lära sig det ganska fort. Min hund jagar mer än gärna andra katter, men inte våra. Hemma backar hon till o med undan om katterna vill se vad hon fått för mat t ex. Och hon väger drygt 40 kg o katterna 5 kg vardera. 

Och beroende på hur gammal hunden är, kanske den än så länge tror att katterna leker med honom. Låt dom va, de brukar lösa det själva. Katterna har rejäla klor om vovven blir för på. Tiden brukar vara lösningen.
    Ja, jag hoppas att det löser sig. Dom är ju väldigt mycket ute på sommaren överlag men inte så mycket att man inte ser röken av dom på ett par dagar.. O sen att dom stressar så mycket.. Men jag hoppas att dom kommer att komma överens så småningom och att han kan sluta hugga mot dom..

Hunden är ju bara 5 månader än men han är kattvan (vi fick han för ca 1 månad sen) och bodde med katt innan.. 
  • kutiom

Hur mycket tid ska det behöva gå då? Har lite samma problem här och vår lösning har blivit att skydda katterna från hunden genom att låta dom klättra runt. Det bästa är när vädret är dåligt för då kommer katterna ändå in och sover (högt upp).

Kan man lära en hund att inte jaga katter? Vår hund jagar alla katter men inte den som vägrar springa, hon stryker sig mot båda hundarna. Problemet här är tre andra katter som är livrädda och slutat vara inne mycket på grund av hunden vilket är mycket tråkigt.

Ska det behöva ta flera år innan dom blir sams?!

• Kat91

Alltså, nu har inte jag min katt hemma utan han bor kvar på landet hos mina föräldrar där han kan gå ut och in som han vill. Men min hund och kissen träffas ju där. Förra sommaren när vi skaffade hunden kom katten aldrig hem när vi var där och hälsade på. I vintras däremot ville ju kisse vara inne och blev per automatik kaxigare. Jag lät hunden vara kopplad första gångerna vi var där och lät honom ALDRIG göra "utfall" eller springa mot katten ens ute. Han gick fram till kisse en gång alldeles lugnt och fick en smocka på nosen och sen dess har de kunnat vara i samma rum (med uppsikt då såklart) utan att hunden är kopplad . MEN jag tror att det är jäkligt viktigt att hunden aldrig får jaga katterna osv. Vi fick göra en lydnadsgrej av det = rör ALDRIG katten om katten inte kommer till dig.

Samma sak är det fortfarande på sommaren - katten är mest ute MEN han kommer i alla fall in och käkar nuförtiden. De lär nog aldrig bli kompisar men de har i alla fall vant sig så pass att de kan vistas under samma tak.

Ska kanske tillägga att i vårat fall är det kisse som är problemet då hunden går fint ihop med hundvana katter :P

• Buster78

När vi flyttade ut i skogen, och skaffade hund. (detta är 20 år sen.) så hade katten ett "frirum" där han kunde gå in genom fönstret dag som natt. och det funkade bra. Vi hade en bräda in till ett fönster var natt. ibland in till mitt sovrum, ibland in till syrrans!

Men då vande sig heller inte hunden och katten sig vid varann. Men katten va nog närmare 12 år när vi flyttade dit, så det kan ju förklara saken. Nästa katt vande vi direkt vid hunden, och då va det inga problem!

• Mama C

Det är lite olika hur lång tid det tar. De är ju olika individer precis som vi. Men som Kat91 säger kan det va bra att säga till hunden när den blir för på på katterna. Det är ju trots allt en valp du har och den vill ju leka. Den hade ju syskon o busa med o det är ju så de tänker. Kanske funkar bättre om du bränner lite av valpens energi så den inte orkar jaga katterna. Hund o katt har ju alltid varit..öh, ja, hund o katt. Men min erfarenhet är att det alltid löser sig. Hunden växer, katterna vänjer sig. Kanske gå på valpkurs med hunden? Då får den leka av sig med andra hundar o blir trött av aktiviteten så väl hemma är det mat o sova som gäller. Katterna blir lixom inte intressanta längre. 

så här års är det lätt för katterna att ta till flykten utomhus. Mina gör samma sak fastän de är vana med hunden. De kommer in, äter o sover en stund o sen ut igen. Tur de är kastrerade, annars skulle ja inte se röken av dom! hehe 

Men återigen, ge det tid! Håll självklart ett litet öga så de inte ryker ihop ordentligt, men både katter o hund ska sägas till, inte bara hunden. för även katterna måste få veta när de gör fel. Vad är vi annars för uppfostrare om vi inte lär dom både rätt o fel? 

• Christaline

Har samma problem här med 5-månaders Ridgebackvalp. Jag har 3 katter, varv en nu har flyttat hem till två pensionärer tre hus bort för att han inte vill umgås med vår valp! De andra är inne ibland men inte där valpen är.

Det blir ju problem med deras pälsvård eftersom de är Maine Coon och behöver borstas varje dag. På sommaren får de stora tovor med alla taggbollar och sådant som fastnar i pälsen. Så det är ett ytterligare problem just nu.

Bor i villa med kattluckan i garaget och katterna kan vara ifred om de vill på nedre plan. Jag hade inte väntat mig trubbel just med denna katten som i allmänhet är den som "bestämmer" över alla, även hundar.

Valpen är klumpig, glad och vill leka. Det går ju inte att vara med hela tiden eftersom katterna går fritt och vi har stor tomt, dörren står ju öppen på sommaren!

Jag tror att han avskyr att valpen tagit över hans platser och sängen helt enkelt. Sabbat hans revir.

Grannarna tycker mycket om katten även om de inte vill ha en egen då de reser mycket. 

Jag har nu bestämt med dem att han får vara där på dagarna om han vill men att de inte matar honom samt stänger ute honom på kvällar / nätter.

Då kommer han ju ändå hem så att säga och vänjer sig med tiden förhoppningsvis vid valpen när han blir större och lugnare. Men gör han inte det så har han ett extrahem också där han kan gona sig.

Känns ju inte roligt eftersom vi älskar vår katt men jag hoppa att det löser sig på sikt. Huvudsaken är att han har det bra trots allt.

Men det är ju som sagt ett problem! 

• mammatillnovalie
    Mama C skrev 2011-07-13 20:40:42 följande:
    Det är lite olika hur lång tid det tar. De är ju olika individer precis som vi. Men som Kat91 säger kan det va bra att säga till hunden när den blir för på på katterna. Det är ju trots allt en valp du har och den vill ju leka. Den hade ju syskon o busa med o det är ju så de tänker. Kanske funkar bättre om du bränner lite av valpens energi så den inte orkar jaga katterna. Hund o katt har ju alltid varit..öh, ja, hund o katt. Men min erfarenhet är att det alltid löser sig. Hunden växer, katterna vänjer sig. Kanske gå på valpkurs med hunden? Då får den leka av sig med andra hundar o blir trött av aktiviteten så väl hemma är det mat o sova som gäller. Katterna blir lixom inte intressanta längre. 

så här års är det lätt för katterna att ta till flykten utomhus. Mina gör samma sak fastän de är vana med hunden. De kommer in, äter o sover en stund o sen ut igen. Tur de är kastrerade, annars skulle ja inte se röken av dom! hehe 

Men återigen, ge det tid! Håll självklart ett litet öga så de inte ryker ihop ordentligt, men både katter o hund ska sägas till, inte bara hunden. för även katterna måste få veta när de gör fel. Vad är vi annars för uppfostrare om vi inte lär dom både rätt o fel? 
    Ja, han är ju inte vuxen hund ännu och har mycket energi i kroppen. Men jag tror inte det handlar om att han vill leka just heller. Eftersom det är mest hankatten han "hugger" emot och speciellt när dom ska sätta sig och äta.. Mina katter gör inte hunden något fel alls, dom håller sig så långt bort som möjligt. Vovven har fått en smocka en gång när han kom för nära men det kanske bara är bra för hans egen del. Han ska veta sin plats här hemma och han kommer ranken under katterna! :)

Vi håller dom alltid under uppsikt, eller ja, dom FÅ gånger dom vistas i samma hus ens. Vi funderar på att ordna en liten myshörna åt missarna i vår skrubb så dom vet att dom får någonstans att sova när det te.x regnar ute eller börjar bli kallare..  
  • mammatillnovalie
    Christaline skrev 2011-07-14 09:50:29 följande:
    Har samma problem här med 5-månaders Ridgebackvalp. Jag har 3 katter, varv en nu har flyttat hem till två pensionärer tre hus bort för att han inte vill umgås med vår valp! De andra är inne ibland men inte där valpen är.

Det blir ju problem med deras pälsvård eftersom de är Maine Coon och behöver borstas varje dag. På sommaren får de stora tovor med alla taggbollar och sådant som fastnar i pälsen. Så det är ett ytterligare problem just nu.

Bor i villa med kattluckan i garaget och katterna kan vara ifred om de vill på nedre plan. Jag hade inte väntat mig trubbel just med denna katten som i allmänhet är den som "bestämmer" över alla, även hundar.

Valpen är klumpig, glad och vill leka. Det går ju inte att vara med hela tiden eftersom katterna går fritt och vi har stor tomt, dörren står ju öppen på sommaren!

Jag tror att han avskyr att valpen tagit över hans platser och sängen helt enkelt. Sabbat hans revir.

Grannarna tycker mycket om katten även om de inte vill ha en egen då de reser mycket. 

Jag har nu bestämt med dem att han får vara där på dagarna om han vill men att de inte matar honom samt stänger ute honom på kvällar / nätter.

Då kommer han ju ändå hem så att säga och vänjer sig med tiden förhoppningsvis vid valpen när han blir större och lugnare. Men gör han inte det så har han ett extrahem också där han kan gona sig.

Känns ju inte roligt eftersom vi älskar vår katt men jag hoppa att det löser sig på sikt. Huvudsaken är att han har det bra trots allt.

Men det är ju som sagt ett problem! 
    Usch, vad tråkigt :( Jobbigt med pälsen också. Men jag hoppas att dom vänjer sig så småningom. Man blir ju lite stressad när man läst att det tar ca 2 veckor så ska katten/katterna och hunden gå ihop. Men det är säkert helt olika.. Det är väl bara vänta och se vad som händer, har svårt att tro att det kommer bli någon större skillnad under sommaren när katterna gärna gömmer sig utomhus.

Kanske blir lättare till vintern om dom bestämmer sig för att vara inomhus lite mer. Jag tror jag ska prova med att koppla vovven och ta in en katt i taget och försöka få dom att nosa på varandra iaf.  
  • Mama C

Att valpen "hugger" mot den mest dominanta katten är ju för att det är ju lite sport oxå, får mera motstånd. Valpen kanske tycker den katten verkar roligast att leka med för valpen kanske tror att katten busar tillbaka.
    Hundar har oxå rang o vill ju testa vad både de o motståndaren går för.
    Så åter igen: bränn valpens energi o låt dom va o låt tiden ha sin gång. Naturen löser allt den stöter på vettu :)

• friper

Våran hund kom också efter katten. Var inga problem alls, katten satte ner tassen och viasde läget så var det klart.
    Vi skaffade en kattunge som var livrädd för våran snälla labrador. Succesivt vågade hon närma sig henne långsamt. 
    När hon sedan efter några veckor vågade röra hunden förändrades allt. Det blev hennes bästa kompis. Varje gång man släppte in henne så sprang hon direkt fram till hunden för att kela. Jättegulligt.
    Tyvärr fick vi avliva henne bara tre år gammal i februari efter hon insjuknat i vingelsjukan. Det var en jobbig tid och vår hund verkar ha tagit det bra.
    Så hund och katt kan funka bra ihop om man bara sammanför rätt hund och katt.         

• mammatillnovalie
    friper skrev 2011-07-18 21:28:30 följande:
    Våran hund kom också efter katten. Var inga problem alls, katten satte ner tassen och viasde läget så var det klart.
    Vi skaffade en kattunge som var livrädd för våran snälla labrador. Succesivt vågade hon närma sig henne långsamt. 
    När hon sedan efter några veckor vågade röra hunden förändrades allt. Det blev hennes bästa kompis. Varje gång man släppte in henne så sprang hon direkt fram till hunden för att kela. Jättegulligt.
    Tyvärr fick vi avliva henne bara tre år gammal i februari efter hon insjuknat i vingelsjukan. Det var en jobbig tid och vår hund verkar ha tagit det bra.
    Så hund och katt kan funka bra ihop om man bara sammanför rätt hund och katt.         
    Åh, det är så jag vill ha det med :) Men våra katter är ju inte hundvana för fem öre, har knappt träffat hundar. Men jag hoppas det kommer lösa sig med tiden. Det är skönt att det går lite bättre med honkatten, det ger lite hopp om att dom kanske kommer överens i framtiden :P
  • Mama C

Kom ihåg att djur känner av våra energier så mycket bättre än vad vi själva gör. Ni måste vara avslappnade o ha inställning det här funkar fint, då slappnar även djuren av...

• mariechen

vi introducerade min hund (då 9 månader gammal) för min nuvarande sambos katter (som då var 6-7 år) långsamt långsamt. Hade dem i lägenhet då och satte upp ett kompostgaller så att hunden bara kunde vistas i vardagsrummet och katterna kunde röra sig fritt i resten av lägenheten (när vi var närvarande, de fick inte vara ensamma ihop på ett par veckor). Tog ungefär 1 dygn sen kom första katten (hankatten) in och hälsade på. Honkatten tog ytterliggare några dagar.

Det funkade för oss att låta katterna få välja när de ville vara nära hunden och inte tvärtom. Sen har vi varit stenhårda med att hunden inte ens fått visat något större intresse för katterna. Inte sitta och stirra och fokusera på dem och bara låta dem vara. Har levt ihop i flera år nu och dessutom introducerat en kattunge till som är bästa vän med hunden. Vi utfodrar dem på olika ställen i huset men de delar vattenskål. Hon har full respekt för katterna och jagar inte ens katter ute.

Hoppas ni får ordning på det!

• mammatillnovalie

Ja, vi funderar på att skaffa kompostgaller. Jag tycker så synd om katterna, ibland vill dom gå in men vänder i dörren när dom ser hunden. Jag vill ju att dom ska känna att dom bor här lika mycket som han!

Mina missar är mina små älsklingar, det har dom alltid varit. Jobbigt när dom inte ens vågar sova inne längre. 

• mariechen
    mammatillnovalie skrev 2011-07-21 07:47:15 följande:
    Ja, vi funderar på att skaffa kompostgaller. Jag tycker så synd om katterna, ibland vill dom gå in men vänder i dörren när dom ser hunden. Jag vill ju att dom ska känna att dom bor här lika mycket som han!

Mina missar är mina små älsklingar, det har dom alltid varit. Jobbigt när dom inte ens vågar sova inne längre. 
    om de vet att det kan röra sig utan att få hunden efter sig så är det ju möjligt att de börjar slappna av med. 

Tänk sedan på vad er egen energi sänder ut till kanske framförallt hunden. Fokuserar ni väldigt på att katterna är i närheten kommer den med göra det ju. Försök att slappna av och ge katterna en möjlighet att röra sig säkert i närheten av hunden och ffa sätt ner foten med hunden så får ni säkert ordning på det.

Lycka till.
Svar på tråden Hund + katt = Ingen bra kombination!