• Zoo

Snart 4,5 och VÄGRAR göra nr 2 på toa!

Vi har en snart 4,5 år gammal dotter som fullständigt vägrar göra nr 2 på toa. Hon har varit blöjfri och torr jättelänge men som sagt inte nr 2. Jag känner väl egentligen ingen jättepanik men det börjar bli lite frustrerande och inte minst klumpigt med en 4,5 åring på ett skötbord... Vi försöker verkligen att inte pressa henne till något för jag känner att det kan ge bakslag och att hon vägrar bajsa helt. Hon säger att hon inte vågar men kan inte säga vad hon är rädd för. Vi har en sådan där grej på toastolen så hon behöver inte känna att hon ska trilla i. Hon gjorde nr 2 en gång på toa för ett år sedan ungefär och det gick hur bra som helst och har inte hänt några obehgliga "olyckor" i trosorna heller som kan gör att hon tycker att det är läskigt. Är det någon som har något litet tips på hur man kanske kan "leka" fram det? Belöningssystem med klistermärke funkar inte :o) Det skulle verkligen vara skönt att slippa blöjor helt nu känner jag :o)

• Svar på tråden Snart 4,5 och VÄGRAR göra nr 2 på toa!
  • Alisa

Har ni frågat henne?
    Jag tänker spontant på två frågor:
    -Var skulle du vilja bajsa om vi inte skulle ha blöjor mer?
    -När hade du tänklt att du ska börja bajsa på toaletten?

Har ni frågat henne och vad svarade hon? Hon är såpass gammal att hon kanske funderar på det.

• sanna1988

Hon vill inte göra det på potta i stället då?? Tänkte om hon kanske vill se vad som kommer och tycker att det är plumset som är obehagligt??

• hallonblomma

Jag har samma problem med min grabb som blev 4 i maj. Han måste stå upp och bajsa. Han kan inte sitta ner då han säger att det gör ont i rumpan. Jag har också försökt med belöning, extra godisbit men han får ingen förrän det blir i pottan/toan, så han har aldrig fått någon. Han är inte hård i magen utan normal. Jag har frågat honom innan om var han vill bajsa och får då till svar: i blöjan. Han är för övrigt torr dagtid men har blöja på natten. Jag har sagt till honom att när dom blöjorna vi har kvar hemma är slut, så är dom slut och det blir inga fler. Om han då inte kan bajsa annat än i just blöjan, så får vi ringa till doktorn.
    Så jag förstår din frustration! 

• Zoo

Hallonblomma - jag tror att vi låter exakt likadant när vi pratar med våra 4-åringar om detta :) 
    Vi testade att inte köpa fler blöjor när de vi hade tog slut men det blev inte bra. Då bajsade hon inte helt enkelt och var helt hysterisk för att det inte fanns några blöjor så det kändes inte bra. Hon är inte heller hård i magen så det kan inte vara det som är problemet. Jag har frågat var hon ska bajsa när det inte finns blöjor hemma och svaret blir att hon väntar tills vi har köpt nya! Och om vi frågar när hon tänkt sluta med blöja säger hon att hon inte vet. Potta har vi provat men den tycker hon är för bebisar! Bestämd liten dam med andra ord. Jag har också hotat med doktorn och det är inte bara "hittepå" för jag frågade BVC-sköterskan på 4-årskontrollen och då sa hon att om det fortsätter när hon blir typ 5 år så får man helt enkelt ta läkare till hjälp. Det verkar som om det biter lite i alla fall för till doktorn går inte dottern i onödan ;o) Skönt att höra att det finns fler med detta "problem" och vi tar tacksamt emot fler förslag på hur man ska få ordning på detta! 

• cosinus

Kan det vara att hon är obekväm med att sitta och bajsa?

Alla mina barn har basjat stående i blöja och sen haft problem i övergången till att bajsa sittandes. Min trea håller vi på med precis nu och han bara tittade på mig som att jag var största idioten någonsin när jag tog fram pottan och sa "Men mamma, jag ska ju STÅ och bajsa"

Om man själv tänker sig att någon skulle säga åt dig att du måste stå och bajsa, kan du direkt känna att du skulle veta hur du skulle göra? Alltså inte på huk utan med raka ben som barnen gör. Jag kan inte säga att den tanken kommer helt naturligt :)

Jag har kört några varianter. Nummer 1 tog jag bara blöjan för och sen gick hon i cirklar runt pottan i 4 dagar innan hon till slut under illvrål bajsade men sen släppte det. Hon tyckte fortfarande det var läskigt någon månad och man fick sitta och hålla om henne på toan men det funkade ändå bra.

Nummer 2 väntade och väntade när han inte fick blöja och blev förstoppad så där fick jag ge mig. Han bajsade i blöja tills han var ungefär 4.5 men inte ens det var problemfritt för det tog emot för honom att be om blöja på dagis så han bajsade nästan alltid i kalsongerna ist, senare började det funka att bajsa på toa genom mutor. Problemet var bara att han aldrig iddes bajsa ut allt på toa så han blev ändå förstoppad och är han förstoppad kan han bara bajsa ståendes och så väntade han in i det sista (och ofta längre) med att be om en blöja. Oh my, vad många bajsiga kalsonger och blöjor jag bytt på honom. Nu är han drygt 5 och det börjar iaf vara länge sen han bajsade ner sig så man kan väl säga att det löst sig nu iaf men man får påminna honom varje kväll att försöka bajsa så att han inte hinner bli förstoppad.

Nummer 3 kör vi som sagt med nu och där har jag också bara tagit blöjan. Han har basjat 2 ggr på toa under gigantiska protester men eftersom vi hade såna stora problem med brorsans bajsande i blöjan så vill jag till varje pris undvika det igen och jag hoppas hans toaskräck ska bli bättre ju mer han får bajsa där. Andra gången var iaf betydligt mindre jobbig för honom än första även om det inte på något sätt var enkelt och man märker att hela hans instinkter går mot att ställa sig upp när det trycker på.

Men iaf, när det gäller din tjej där du redan provat att bara ta bort blöja och det inte funkar, kan du prova låta henne bajsa på toa med blöjan på? Då får hon träna på att bajsa sittandes men med blöjans trygghet. Om det funkar kan du sätta blöja jättelöst sen så att den inte trycker mot så för det ska vara nästa problem en del barn har, att de är vana vid att blöjan trycker mot. Om du kommer så långt att du får henne att bajsa på toa med en väldans lös blöja då borde du ju nästan vara hemma. Då skulle jag slå på stort och muta hejdlöst en tid för att se om hon kan komma över tröskeln att släppa blöjan helt.

• Zoo

Wohoooo!!! Igårkväll blev det ett nu j**lar från mig och pappan. Vi gav oss helt enkelt inte förrän nr 2 var avklarat. Och vi visste att det var på gång för dottern kunde knappt stå still så nödig var hon, inte konstigt efter 2 dagar utan nr 2 :o) En oerhört stolt dotter somnade gott med ett leende på läpparna. Ikväll säger hon att hon måste bajsa, går utan protest till toa, sätter sig och gör det hon ska och går därifrån med ett stort leende :o)))) Underbara unge!!! Vi visste ju att hon kunde och nu är hon supersuperstolt! Men det klart det var nära att jag gav efter igår när hon var som argast, och det klart att det kunde gått åt precis andra hållet. Nu gäller det bara att plocka fram stora plånboken för hon kommer så klart ihåg varenda liten pryl vi har lovat henne :o) 
    Till alla er som kämpar med detta "problem" så önskar jag verkligen lycka till och tack för alla kloka tankar, funderingar och råd. Hoppas att det löser sig för er. Kram 

• hallonblomma

Vad bra :)
    Sonen här försöker. Han sitter på toan/potttan, får leka med mobilen etc för att det ska funka. Men när han har suttit i en timme så har vi gett upp....Vill ju inte han ska bli förstoppad....Men han försöker iallafall nu :)

• Zoo

Nä man vill ju inte att det ska komma till förstoppning. Jag tror att grejen var att dottern inte visste hur hon skulle göra för att få till plumset liksom :) Det är ju inte helt enkelt inte lätt att förklara HUR man bajsar :))) Men när hon väl kom på det funkar det ju hur bra som helst. Nu gör hon nummer två flera gånger om dagen :))) Du ska se att släpper när som helst för honom :) Lycka till!!!!

• Loriyana

Min dotter totalvärgrar och hon är 4.5 år. Hon har till och med gått till en barnpsykolog och de har gett upp. Men min dotter har OCD så det tillhör hennes tvångssyndrom.

Svar på tråden Snart 4,5 och VÄGRAR göra nr 2 på toa!