Kan det vara att hon är obekväm med att sitta och bajsa?
Alla mina barn har basjat stående i blöja och sen haft problem i övergången till att bajsa sittandes. Min trea håller vi på med precis nu och han bara tittade på mig som att jag var största idioten någonsin när jag tog fram pottan och sa "Men mamma, jag ska ju STÅ och bajsa"
Om man själv tänker sig att någon skulle säga åt dig att du måste stå och bajsa, kan du direkt känna att du skulle veta hur du skulle göra? Alltså inte på huk utan med raka ben som barnen gör. Jag kan inte säga att den tanken kommer helt naturligt :)
Jag har kört några varianter. Nummer 1 tog jag bara blöjan för och sen gick hon i cirklar runt pottan i 4 dagar innan hon till slut under illvrål bajsade men sen släppte det. Hon tyckte fortfarande det var läskigt någon månad och man fick sitta och hålla om henne på toan men det funkade ändå bra.
Nummer 2 väntade och väntade när han inte fick blöja och blev förstoppad så där fick jag ge mig. Han bajsade i blöja tills han var ungefär 4.5 men inte ens det var problemfritt för det tog emot för honom att be om blöja på dagis så han bajsade nästan alltid i kalsongerna ist, senare började det funka att bajsa på toa genom mutor. Problemet var bara att han aldrig iddes bajsa ut allt på toa så han blev ändå förstoppad och är han förstoppad kan han bara bajsa ståendes och så väntade han in i det sista (och ofta längre) med att be om en blöja. Oh my, vad många bajsiga kalsonger och blöjor jag bytt på honom. Nu är han drygt 5 och det börjar iaf vara länge sen han bajsade ner sig så man kan väl säga att det löst sig nu iaf men man får påminna honom varje kväll att försöka bajsa så att han inte hinner bli förstoppad.
Nummer 3 kör vi som sagt med nu och där har jag också bara tagit blöjan. Han har basjat 2 ggr på toa under gigantiska protester men eftersom vi hade såna stora problem med brorsans bajsande i blöjan så vill jag till varje pris undvika det igen och jag hoppas hans toaskräck ska bli bättre ju mer han får bajsa där. Andra gången var iaf betydligt mindre jobbig för honom än första även om det inte på något sätt var enkelt och man märker att hela hans instinkter går mot att ställa sig upp när det trycker på.
Men iaf, när det gäller din tjej där du redan provat att bara ta bort blöja och det inte funkar, kan du prova låta henne bajsa på toa med blöjan på? Då får hon träna på att bajsa sittandes men med blöjans trygghet. Om det funkar kan du sätta blöja jättelöst sen så att den inte trycker mot så för det ska vara nästa problem en del barn har, att de är vana vid att blöjan trycker mot. Om du kommer så långt att du får henne att bajsa på toa med en väldans lös blöja då borde du ju nästan vara hemma. Då skulle jag slå på stort och muta hejdlöst en tid för att se om hon kan komma över tröskeln att släppa blöjan helt.