• ItsALoveStory

Graviditetspenning brev

Fick ett brev idag där det står:

"Du får det här brevet för att du ansökt om graviditetspenning.
    Det kan ta mer än 30 dagar innan du får ett beslut om din ersättning.
    Först måste vi utreda vilken inkomst din ersättning ska beräknas på"

Håller på att spricka av nervositet, tänkte höra om någon vet ifall
    man automatiskt får detta brev bara för att man ansökt eller
    om det betyder att man ska få ersättning men måste vänta på
    att få veta just vilken ersättning man får?

Vad tror ni?

• Svar på tråden Graviditetspenning brev
  • Annaloo

Det betyder bara att de mottagit din ansökan.
    Sorry!

• Krissy82

Hej!
    Fick ett likadant brev som du igår och blev lika fundersam...Men då är det något som alla får? Sedan undrar jag om jag skulle ha behövt fylla i en annan blankett också angående SGI? Var nämligen en kollega som pratade om det, men vet inte om hon blandade ihop det med föräldrapenningen kanske? Det tre dokument jag skickade in var moderskapsintyget, ansökan om graviditetspenning samt utlåtande om omplacering (de dokument som efterfrågas under gravidpenning). Detta med försäkringskassan känns luddigt och snurrigt :) Är det annars bara att avvakta beslutet nu?

• Findusia

Jag skickade in moderskapsintyget jag fick av barnmorskan i vecka 20 och BM sa att jag skulle göra det direkt då FK tar tid på sig. Efter några veckor fick jag tillbaka ett papper ifrån FK som jag skickade till löneavdelningen på mitt företag. De fyllde i sin tur i min årsinkomst mm och skickade in den till FK igen.
    Efter ytterligare några veckor fick jag tillbaka ett brev ifrån FK där det stod vilken årsinkomst som är registrerad hos FK.

Därefter skickade jag in min graviditetspenningsansökan och fick den beviljad nu i veckan och då var det bara 6 dagar kvar tills den skall börja gälla (nu på måndag). Jag fick aldrig något sådant brev ni beskriver för alla tidigare moment redan var klara.

Bf 20110923
  • Linnie74

Har inte heller fått nå sånt brev... å då lämnade ja in modelskaps intyg..utlåtande om omplacering samt ansökan om graviditetspenning å vet att de redan står på min FK sida med nya barnets BF datum ang födelsen så dom har ju tagit i mot å fixat de andra redan iaf.
    men jag kommer ju å köra på samma SGI som med min yngsta eftersom jag fortfarande är föräldraledig med henne.... å ska/skulle börja jobba from sept. så min inkomst kan dom ju inte göra nått åt iaf....
    men man kanske får sånt brev hem om man inte har barn sen tidigare eller inte har en registerad inkomst på FK som e uppdaterad nyligen  eller???

• tomtenisse

Hm, ett sånt borde jag nog också ha fått... Jag fick inte svar från dem förrens efter ca 2½ månad (!) efter de hade fått mina papper, istället för 30 dagar som ska vara handläggingstiden. Hann ringa många gånger och undra, men varje gång var svaret just att de var tvungna att räkna ut ersättningen först.. Tyckte jag skickade in i god tid, men hann ändå sluta jobba innan jag ens fick svaret, suck..

Svar på tråden Graviditetspenning brev