• Parvelsson

Hur förklara en frånvarande morfar för ens barn?

Min pappa är av någon anledning inte så intresserad av att ha en bra relation med varken mig eller mitt barn (och snart får jag ett barn till). Sedan mina föräldrar skildes för kanske 10 år sedan har han helt gått upp i sin nya relation och hennes familj. Till mig hör han av sig väldigt sällan och han verkaar inte förstå inte att han måste anstränga sig för att få en relation med min son som är 2 år.

Jag har berättat hur jag känner men utan resultat så nu har jag tröttnat på honom och hör inte heller av mig. När vi ses har vi inget att säga till varandra, han känner inte mig längre utan vi småpratar bara om oviktiga saker. Vi ses i stort sett bara till jul och födelsedagar.

När pappa kom och hälsade på på min födelsedag blev min min 2-åring jätteblyg och rädd för den främmande farbrorn och grät en lång stund och ville bara sitta i mitt knä. Sen släppte det ju, men jag funderar över framtiden. Min son kommer ju att undra varför vi aldrig åker och hälsar på morfar och varför vi inte träffar honom när vi träffar alla andra mor- och farföräldrar. Hur säger man till ett barn så det inte låter som att morfar inte bryr sig (vilket han ju egentligen gör men inte förstår att visa det). Det är ju inget fel på honom så att jag kunde säga var sjuk eller dylikt.

• Svar på tråden Hur förklara en frånvarande morfar för ens barn?
  • Tow2Mater

Säg att han ofta har så mycket att göra och är så upptagen (vilket ju är sant - med sin nya familj) att ni inte träffar honom så ofta.

• Parvelsson
    Tow2Mater skrev 2011-07-13 13:58:34 följande:
    Säg att han ofta har så mycket att göra och är så upptagen (vilket ju är sant - med sin nya familj) att ni inte träffar honom så ofta.
    Hm. Jaa, men det låter som om han medvetet väljer bort oss. Och jag vill inte att min son ska känna så.
  • Dieselmom

Jag håller med Pen. det är ju den bittra sanningen och man kan inte skydda barn från allt tyvärr ifall om du nu inte vill ljuga ihop en historia. barn är inte dumma. Försök förklara när han börjar fråga att typ "vissa människor tycker om att träffa sin familj och vissa människor tycker att det är roligare med andra saker.. det är inte det att morfar inte tycker om dig, för det gör han JÄTTEMKT, han ät bara upptagen med annat hela tiden."  Försök gärna dra en parallell som barnet kanske kan förstå typ " du tycker ju om katter men det är en hund du vill ha, för du tycker bäst om hundar eller hur?" Eller ngt..  Ju äldre barnet blir desto mer kan du utveckla sanningen, men jag tycker definitivt INTE att du ska ljuga!

• Parvelsson

Nej jag vill inte ljuda. Jag vill bara inte att han ska känna sig bortvald och sårad. Fast det kanske är mest jag som gör... eftersom jag vet hur han var innan. Min son vet ju inget annat.

• Dieselmom

Det är möjligt att han bllir lite ledsen, men det är bara att fortsätta tala om för honom att morfar trots allt tycker om honom och att det INTE är hans fel att det bara blir så ibland och att han har ju alla de andra mor o farsläktingarna som han träffar ofta och som han har jätteroligt med. Passa även på att förklara att alla har inte en morfar etc men att han ahr fast han inte träffar honom så ofta. Men allt detta får du ju känna av hur pass mkt han orkar/är intrresserad av att höra vilka frågor han har etc. samt mognad osv osv.

• Yavannie

Jag har aldrig haft någon speciell relation till min mormor. Hon har alltid varit lite av en satkärring - tycker om att skapa drama inom familjen och spela ut sina döttrar mot varandra genom att prata bakom ryggen, favorisera en i taget etc. Min mamma tog avstånd från henne redan innan jag föddes och vi har setts mycket sällan, kanske en gång om året. Jag har aldrig saknat den relationen - hellre ingen relation än en dålig relation kan jag tycka.

Däremot vet jag i ärlighetens namn inte hur min mamma känner över att hon och mormor inte har någon bra/fungerande relation.  

• Dieselmom

har en nära vän som har haft det så som Yavannie beskriver. När hennes 3 åriga dotter frågade varför de inte träffar gammelmormor så berättade hennes mamma att "mammas mormor inte är snäll och därför har vi valt att inte träffa henne" typ så.. har fungerat jättebra. Klart man inte vill träffa människor som inte är snälla liksom! ;)

• Rödnäbba

Det är inte alls säkert att din som kommer undra. För honom är ju detta det normala. Så det finns ingen anledning att förklara något nu i alla fall.

Svar på tråden Hur förklara en frånvarande morfar för ens barn?