• Anonym (Undrande)

Har du någon gång fuskat med Vab?

Det finns många många orsaker till att "fuska" med vab. Visserligen så måste föräldrar ha intyg påskrivna från skolan och förskolan nu för tiden, men kanske förekommer en "anpassning" eller så kallat fusk med vad i alla fall?

Orsaker till fusk med vab kan ju vara:

1. Få kvalitetstid med ett friskt barn som således är hemma eller borta med en förälder.
    2. Att barnet är "halvsjukt" dvs egentligen inte längre sjuk eller smittosam längre men får stanna hemma en extra dag iaf.
    3. Att du är sjuk själv och slipper då karensdagen.
    4. Att ett äldre syskon är sjukt (alltså barn över 12 år) men du vabbar för ett yngre syskon så du kan vara hemma med det äldre barnet.
    5.  etc etc finns många fler skäl.

Väljer att lägga det här i känsliga rummet så att ni vågar svara :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-13 15:20
    Ska stå: "anpassning" eller så kallat fusk med VAB i alla fall?..."

• Svar på tråden Har du någon gång fuskat med Vab?
  • vt1
    Anonym (Undrande) skrev 2011-07-13 15:18:58 följande:
    Det finns många många orsaker till att "fuska" med vab.
    Varför citattecken?
  • Anonym

Nej. Då måste barnet ljuga i skolan, när det egentligen inte varit sjuk? Jag har inte råd att vabba i onödan.

• Anonym (Undrande)
    vt1 skrev 2011-07-13 15:20:49 följande:
    Varför citattecken?
    Det var för att markera ordvalet.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym skrev 2011-07-13 15:21:36 följande:
    Nej. Då måste barnet ljuga i skolan, när det egentligen inte varit sjuk? Jag har inte råd att vabba i onödan.
    Jag är lärare, elever råkar ofta försäga sig inför mig. Men jag gör inget åt det, tycker att mitt uppdrag som lärare är inte att rapportera in fusk till Fk, utan att undervisa.
  • Anneli68

Punkt 2 anser inte jag vara fusk.  Har man haft feber så har jag jag varit hård med att de ska vara feberfri en dag innan det är återgång till dagis/skola.

• Anonym (Undrande)
    Anneli68 skrev 2011-07-13 15:24:35 följande:

Punkt 2 anser inte jag vara fusk.  Har man haft feber så har jag jag varit hård med att de ska vara feberfri en dag innan det är återgång till dagis/skola.

Absolut! Fast jag menade en extra dag utöver den feberfria dagan, alltså om barnet är feberfri på söndagen så är barnet hemma måndagen. Jag syftade även på tisdagen om barnet är lite snuvigt eller liknande fortfarande.
  • Lena
    Anneli68 skrev 2011-07-13 15:24:35 följande:

De håller jag helt med om
  • Anonym (J)

Nej, inte ännu, men det skulle jag kunna göra. Jag har funderat på de där lapparna från FSK också, vad är det för vits med dem? Man får ju kryssa och sedan kommer en stämpel. Hur svårt är det att sätta dit ett par kryss till efteråt och skicka in det?! Vill man fuska är det fortfarande ingen sak att göra det. Onödigt pappersarbete som kostar massor med pengar, men inte fyller någon funktion!

• vt1
    Anonym (Undrande) skrev 2011-07-13 15:22:09 följande:
    Det var för att markera ordvalet.
    Du är alltså lärare man kan inte använda ett citattecken på rätt sätt?
Svar på tråden Har du någon gång fuskat med Vab?