• VäntanochLängtan

Britax BABY-SAFE plus SHR II och bältad bas i Saab 9000?

Jag blev så förvirrad idag när jag kollade fordonslistorna för bältad bas och isofix-bas för Britax.

För bältad bas verkar  bara passa i SAAB 9-3 Sportkombi om man kollar i listan, medan det var några fler modeller med i isofix-listan. Jag tyckte det var lustigt, då man får uppfattningen att isofix inte finns i alla bilar och därför ger mer begränsning. Saab är ju en vanlig familjebil i detta land, så jag tycker det var så konstigt om bältade basen bara passar i en saab-modell.

Min mamma har en saab 9000 cde. Men då kanske inte basen passar i hennes bil då eftersom den inte finns med i listan..hm... Kan man fästa bilbarnsstolen utan bas då, alltså enbart med trepunktsbältet?

Här tänkte man "safea" och ta bältad bas just för att isofix inte finns i alla bilar, men det verkar ju inte alls vara att safea efter att ha läst den där listan.

Eller har jag fattat listorna fel? Finns det listor på äldre bilmodeller nånstans? Nån som kör saab 9000 och vet om bältad bas (eller isofixbas) passar i den?

Denna vagn-och bilbarnsstolsdjungel gör en tokig.......

Svar på tråden Britax BABY-SAFE plus SHR II och bältad bas i Saab 9000?