• Mellanmjölkens land

Sitta utan stöd?

Hur definierar man "Sitta med stöd"? Dottern har inga problem med styrkan i ryggen men balansen är det däremot lite si och så med. Sätter man henne upp måste man minst hålla i hennes händer som stöd, annars tippar hon åt nått håll. Samma sak gäller iofs när hon står: Styrkan finns där men inte balansen.

Räknas det som att kunna "sitta med stöd"? Kan vi i så fall byta till sittinsatsen på vagnen?

Dottern är stor för sin ålder så jag är rädd för att förutsätta att hon kan saker utifrån sin storlek istället för utifrån sin ålder.

• Svar på tråden Sitta utan stöd?
  • sasty
    Mellanmjölkens land skrev 2011-07-13 17:21:34 följande:
    Hur definierar man "Sitta med stöd"? Dottern har inga problem med styrkan i ryggen men balansen är det däremot lite si och så med. Sätter man henne upp måste man minst hålla i hennes händer som stöd, annars tippar hon åt nått håll. Samma sak gäller iofs när hon står: Styrkan finns där men inte balansen.

Räknas det som att kunna "sitta med stöd"? Kan vi i så fall byta till sittinsatsen på vagnen?

Dottern är stor för sin ålder så jag är rädd för att förutsätta att hon kan saker utifrån sin storlek istället för utifrån sin ålder.
    Hur gammal är din dotter?  och vad har ni för vagn?
  • Mellanmjölkens land

Hon är 3 mån gammal och vi har två vagnar:
    En Emmaljunga City Cross och en begagnad BabyTravel som är plannerad att lämnas hos svärföräldrarna. BabyTravelen har bara mjuklift så det är den jag funderar på om vi kan börja sätta henne upp i. Hon gillar inte att ligga i vagn utan vi bär henne men såhär på sommaren blir det lätt lite varmt. Tanken var att hon kanske tycker det är roligare med vagn om hon kan se sig omkring lite och när hon blir trött är det ju bara att lägga ner henne.

• 82sjo

Beror på hur hon sitter i sittdelen, ni får prova och se.
    Alla barn är olika

• förvirrande

Jag skulle inte sätta någon så liten upp. Även om hon verkar ha sryrkan så är skelettet inte utveckalat till att sitta ännu. Det är en alldeles för hård belastning på det mjuka skelettet. Ryggkotorna är helt enkelt inte klara till det.

En så liten en ska ju fortfarande ha begränsad tid i babysitter så sitta - nej inte hos mig.

• Mellanmjölkens land

Är väl lite tveksam själv till att sätta henne i vagnen och hon lär nog bli kvar i sjalen ett tag till. Men frågan kvarstår, kan man definiera henne som att hon kan sitta med stöd? Är väl egentligen mest nyfiken

• k girl

Med sitta med stöd menas att de kan stötta upp sig själva med sina egna händer och armar.

• Mellanmjölkens land
    k girl skrev 2011-07-13 20:00:42 följande:

Med sitta med stöd menas att de kan stötta upp sig själva med sina egna händer och armar.

Ahhh... Tack! Det kan hon ju inte än.
  • pluvdo

Nä. hon sitter inte själv utan stöd. När ni håller henne i händerna ger ni ju henne stöd.

Sonen började använda sittdelen till vagnen när han var runt tre månader gammal eftersom mjukliften blev för varm att ha på sommaren. Han hade då en kudde med sig i vagnen plus ett lakan som låg under honom så det skulle bli lite mjukare. Sedan hade han inte fullt sittläge, utan halvlåg ner i vagnen. Det tyckte jag fungerade bra och han blev mindre frustrerad. Sedan när han var runt fyra månader började jag lägga honom på mage i vagnen så han kunde lyfta överkroppen och se sig om.

• Mellanmjölkens land

Det får nog bli sjal ett tag till. Lite varmt och tungt för oss men det funkar ju trots allt. Problemet är egentligen när min mamma ska ta henne (brukar gå ut på en liten promenad ibland). Mamma klarar inte av sjalen och dottern gillar inte vagnen = dålig kombination.

• sasty

Jag har bugaboo vagn och bytte till sittvagn vid 4,5 månad..   Men min kille är väldigt tidig i sin utveckling och behövde avlastning från huvudet...
    vi fick rekomendation från sjukgymnasten ... och sittläget på min vagn är halvt liggande..
    nu är han snart 7 månader och jag vågar inte använda de uppräta läget ännu, för hans skull trots att han sitter fint i matstol och på golvet..    bara när vi äter en frukt eller så på stan sitter han i helt upprätt läge :)

• Finesse

Vi bytte vid 3½ månad eftersom sonen växte ur hårdliften.. fanns inte så mkt annat att göra.. vi höjer upp den till första läget så han halvligger när han är vaken.. sover han är det ju givetvis fullt liggläge.. Vi har en EL City Cross.. 

Med dottern bytte vi vid 4 månader för hon vägrade ligga ner i vagnen, hon satt med stöd då och satt helt själv på golvet vid 4½ månad. Så det var inte så underligt att hon ville sitta.

(Alla barn är olika som jag skrev i din förra tråd, det inser man när man har två barn Sonen är 4½ månad nu och låååångt i från att kunna ens sitta med stöd

Ebba 071228, Hampus 110225
  • 3 barns mamma84

sonen är 7 månader fick sittvagn Emmaljunga scooter och han sitt/ligger i den har 3 lägen sitt helt och sen halvsitt och sen sista jag har ganska oftast.
    Och han sitter utan stöd helt själv det gjorde han sen han var 4 månader.

Denna vagn hade storebror och han satt vid 2 månader stadigt och hade sittvagn redan då . stor i alla sätt e han och va han.   

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Saraaa83

Har också en emmaljunga city cross och jag frågade på två månaders konrollen på BVC om jag fick höja upp honom lite i sittdelen och läkaren sa att de gick alldeles utmärkt att höja upp dom i 45 grader, dvs första jacket på emmaljungan, min kille har alltid varit aktiv och väldigt nyfiken och han säger ifrån om han vill ligga ner helt, lycka till!

• EmmAhh

Jag tycker inte er dotter sitter utan stöd. När man kan sitta själv på golvet (ja möjligen på nån mjuk filt eller med kudde bakom/bredvid - i fall att liksom) med rak rygg utan att tippa eller hänga framåt inom de närmaste sekunderna så anser jag att man sitter utan stöd. MEN bara för att ni byter till sittdelen kan hon ju inte ligga eller ha henne halvliggandes. Kanske till och med sittandes kortare stunder, för är ju inte så att hon kommer tippa ur vagnen.

Svar på tråden Sitta utan stöd?