• Irswe

Vars tror ni det är bäst att bo med barn?

I den här omröstningen finns självklart inte alla städer med, inte ens några många länder, men skulle ni vilja får ni gärna tipsa om andra städer också!

Omröstningen gäller vilken stad du tror att det är bäst att bo med barn. En sammanfattning alltså.
    Varje stad erbjuder olika möjligheter. Så gör en sammanfattning av skolor, vård, låg kriminalitet, nöjesparker, badstränder eller vad nu man önskar!

Vilken stad tror du det skulle vara bäst att bo i med barn?
    Ps. Tolka som du vill!!  

Sean -04, Dean -04, Ciarán -11
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vars tror ni det är bäst att bo med barn?
  • tahira

Nej, jag hade precis skrivit ett långt inlägg också försvann det! Skriver ett nytt kortfattat:

Amsterdam, Berlin, Rom och Marseille - Skulle jag INTE vilja bo i. Alldeles för hetsig stämning och bråkig ungdomskultur. 

Edinburgh, Dublin och Sydfrankrike - Skulle jag kunna tänka mig. Vissa rasistiska tendenser, det känns som att man får besöka Sverige oftare och tala mycket med sitt barn om omvärlden så att de inte fastnar i den mentaliteten som styr landet.

London, Paris och Wien - Tror jag absolut är bäst, förutsatt att man har relativt bra ekonomi. Lugna stadsdelar på sina ställen, mångkulturellt och öppensinnigt. Vi bor i London med vår 5,5-åring och trivs hur bra som helst, även om det är dyrt ibland. Vi har vänner med barn i Paris som har ungefär samma erfarenheter som oss, och av det jag hört och upplevt gällande Wien är det väldigt nära en perfekt stad att växa upp i.

Jag har ingen erfarenhet av Gran Canaria eller Teneriffa. 

• FamilyGay

Tahira, menar du att det finns rasistiska tendenser i sydfrankrike eller även i Skottland och Irland? Jag har ingen erfarenhet av att Dublin skulle vara särskillt rasistiskt, tycker jag märker mycket mer av det i Stockholm faktiskt.

Jag röstade på Gran Canaria, mest på grund av vädret. Underbart att ha runt 20 grader året runt när man har barn. Skippa overall och riktiga vinterkläder. Hur deras skolsystem och vården ser ut har jag ingen koll på men är säkert likvärdig den svenska tänker jag.

Paris skulle jag inte tacka nej till, men då vill jag ha råd till att bo "fint" dvs bra standard på huset/lägenheten och inte alltför litet. I dagsläget har vi inte det på långa vägar. Stockholm är billigt och bra.     

• tahira
    FamilyGay skrev 2011-07-13 22:00:27 följande:
    Tahira, menar du att det finns rasistiska tendenser i sydfrankrike eller även i Skottland och Irland? Jag har ingen erfarenhet av att Dublin skulle vara särskillt rasistiskt, tycker jag märker mycket mer av det i Stockholm faktiskt.
    Rasistiskt kanske var fel ord, men snarare att man reagerar på andra kulturer, och ofta negativt.  Det är mycket att man lägger sig i hur andra lever sina liv, hur de uppfostrar, vilken kyrka de tillhör, hur de klär sig, och så vidare.

Vi var mycket både i Dublin och i Edinburgh när jag var yngre, eftersom vi har familj på båda platserna och funderade på att flytta. Jag skulle gärna bo där i vuxen ålder, framförallt Edinburgh, men jag vill inte att mitt barn skall växa upp där.
  • wity

Röstade på Gran Canaria!

♥ Tyra 031010 ♥ Wilhelm 050628 ♥ Alvin 100826 ♥
  • Irswe
    evaoregon skrev 2011-07-14 00:52:08 följande:
    Jag bor i Portland, Oregon, USA och det är toppen!  Glad
    Det är så underbar stad!
    Jag hade tänkt skriva med den och även Sydney, Washington DC, Boston och Philadelphia men postade väldigt för tidigt ^^  
    Sean -04, Dean -04, Ciarán -11
  • HarperSeven

Rolig fråga men inte så lätt att svara på. Främst för att jag inte har varit överallt. Sedan så beror det också på vilken ekonomi man har. Men jag antar att man har ett fett expat kontrakt med skola och bostad betald. Flört

Edinburgh, Dublin, Cannes-Antibes och Marseille har jag ingen uppfattning om eftersom jag inte har varit där.

Gran Canaria och Teneriffa är väldigt turistiga och saknar årstider. Jag tycker även att dessa öar är väldigt torftiga historiskt sätt. Dessutom så ligger dessa öar lite ensligt.

Paris, Rom och London är alla riktigt STORA städer med intressant kultur och historia. Men i Rom så vill folk hela tiden lura en på pengar och saker. Dessutom så tror jag att det mesta i Rom fungerar sämre än i andra länder.

Wien har jag inte besökt men närheten till skidåkning lockar.

Berlin är också en intressant stad men tyskar är inte de roligaste människorna som grupp sett.

Amsterdam är som en liten småstad med bara 750 000 människor. Holländarna är trevliga och det finns fantastiska sandstränder bara trettio minuter bort. Jag håller inte alls med tahira att det är hetsig stämning. Det finns fantastiska skolor om man har råd att betala för dem. Det känns säkert även om det är mycket cykelstölder. Men jag tror inte att Amsterdam är en bra stad för äldre barn. För mycket frestelser.

Så jag väljer Wien men det är en chansning.

• Catoz

Sydney: dit vi just flyttat sa klart

Faktum ar att jag har bott i flera av de stader du namner, fast utan barn (vantar vart forsta i januari) och mina favoriter ar:

Om man har rad:

New York! THE BEST!! Allt finns och utbildningsstandarden ar hog pa privat skolor mm. Fantastisk stad med harlig mangfald, ett kultur och fritidsutbud som ar svart att sla och valjer man att bo i typ Brooklyn sa ar det ofta valdigt smastadscharmigt. Vi kommer troligtvis att flytta tillbaka dit om nagra ar.

London: ar ju ocksa en harlig stad som nagon sa ovan. De flesta tenderar dock att flytta ut nar kidsen blir aldre...

Paris: Bra statlig utbildning och barnomsorg som jag forstatt av vanner och sen ar det ju en harlig stad. Aterigen flyttar dock vannerna utanfor stan nar barnen blir aldre vilket ju sgaer en del.

Sydney: Mangfald, vatten, strand och storstad vagg i vagg. Nastan alla bor i suburbs utanfor CBD (vilket egentligen ar stadsdelar) som ar smastadsliknande, grona och charmiga (oftast). Boende ar dock dyrt, likasa daliga foraldraledigheter och dyr barnomsorg (men det finns plats). Avslappnad installning och trevliga manniskor.

Inte sa dyrt:

Amsterdam: Ar en mkt trevlig stad dar det ar latt att vara "utlanning" da det finns mycket mangfald och tycker jag acceptans. Kan inte till 100% identifiera det land som jag bodde i med ett grovt rasistiskt land som manga garna malar upp, men visst finns det.

Berlin: Cool internationell stad med mycket mangfald och harlig kultur och intressant historia. Dock hog arbetsloshet och svart att fa bra jobb eftersom fa stora industrier eller foretag ligger i Berlin.

Muenchen: Vill dock garna sla ett slag for miljonstaden som ligger i Bayern. Bra klimat, nara till bergen, bra forbindelser, mycket unga foraldrar och familjer som flyttar dit, skola ar bra, men jattesvart med dagisplatser. Jobb finns relativt sett mkt da manga stora foretag har HQ dar.

Inte bott:

Dublin: Ar ju en supermysig stad och manniskorna ar ju harliga! Har bara varit dar 3 ganger men skulle kunna tanka mig att bo dar, forutsatt att de far ordning pa ekonomin.

Rom: For hektiskt och oorganiserat for mitt tycke. Gillar Milano battre men det ar svindyrt...

Cannes-Antibes: Bra klimat och trevliga manniskor men kan vara svart med intressanta jobb. Kan tanka mig att ha halvarsboende dar i trakten eller i Provence.

Wien: Ar ingen stor fan da jag faktiskt tycker att osterrikare ar ganska inskrankta och tamligen rasistiska i sin installning. Dessutom ar staden vacker men ganska sjallos tycker jag. Lite grann som Geneve...

• evaoregon
    HarperSeven skrev 2011-07-21 01:12:49 följande:

Rolig fråga men inte så lätt att svara på. Främst för att jag inte har varit överallt. 

Nej, väldigt svårt.  Man ska helst ha bott på alla ställena för att kunna uttala sig eller i alla fall känna någon som bott där en längre tid.  Jag röstade inte ens för jag känner att jag inte vet tillräckligt om platserna. 
  • evaoregon
    Catoz skrev 2011-07-21 06:41:46 följande:
    Wien: Ar ingen stor fan da jag faktiskt tycker att osterrikare ar ganska inskrankta och tamligen rasistiska i sin installning. Dessutom ar staden vacker men ganska sjallos tycker jag. Lite grann som Geneve...
    Jag har varit i Wien och tyckte inte heller att det var så trevligt där.  Mest äldre pensionärer och inte mycket "liv" i stan.
Svar på tråden Vars tror ni det är bäst att bo med barn?