• Irswe

Vars tror ni det är bäst att bo med barn?

I den här omröstningen finns självklart inte alla städer med, inte ens några många länder, men skulle ni vilja får ni gärna tipsa om andra städer också!

Omröstningen gäller vilken stad du tror att det är bäst att bo med barn. En sammanfattning alltså.
    Varje stad erbjuder olika möjligheter. Så gör en sammanfattning av skolor, vård, låg kriminalitet, nöjesparker, badstränder eller vad nu man önskar!

Vilken stad tror du det skulle vara bäst att bo i med barn?
    Ps. Tolka som du vill!!  

Sean -04, Dean -04, Ciarán -11
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vars tror ni det är bäst att bo med barn?
  • Stinky

Åh! Jag tycker Berlin är fantastisk stad med härliga människor och skön atmosfär, så jag hade gärna flyttat dit med familjen.

Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • evaoregon
    Catoz skrev 2011-07-21 06:41:46 följande:
    Amsterdam: Ar en mkt trevlig stad dar det ar latt att vara "utlanning" da det finns mycket mangfald och tycker jag acceptans. Kan inte till 100% identifiera det land som jag bodde i med ett grovt rasistiskt land som manga garna malar upp, men visst finns det.
    Det är stor skillnad på Amsterdam och resten av landet har jag förstått.  Pappan till min sons bästis kommer ifrån Holland och hans äldre föräldrar bor ute på landet och de lever i ett litet samhälle där man går i kyrkan varje vecka.  Samma sak har jag också hört ifrån en annan holländare som jag känner. 
  • tahira
    evaoregon skrev 2011-07-21 15:49:27 följande:
    Jag har varit i Wien och tyckte inte heller att det var så trevligt där.  Mest äldre pensionärer och inte mycket "liv" i stan.
    Fast det kan ju vara precis så man vill ha det, om man har små barn . De två familjer jag känner i Wien trivs jättebra.
  • evaoregon
    tahira skrev 2011-07-21 18:04:34 följande:
    Fast det kan ju vara precis så man vill ha det, om man har små barn . De två familjer jag känner i Wien trivs jättebra.
    Kanske det, men om österrikare som Taz skriver ovan både är inskränkta och tämligen rasistiska så skulle den staden gå bort direkt för mig.
  • evaoregon
    tahira skrev 2011-07-21 18:04:34 följande:
    evaoregon skrev 2011-07-21 19:18:45 följande:
    Kanske det, men om österrikare som Taz skriver ovan både är inskränkta och tämligen rasistiska så skulle den staden gå bort direkt för mig.
    Fast du skriver ju att Wien är mångkulturellt och öppensinnigt så det verkar råda delade meningar där.  Jag hoppas att det är mer som du skriver i så fall.
  • cookiedoh
    tahira skrev 2011-07-13 22:28:23 följande:
    Rasistiskt kanske var fel ord, men snarare att man reagerar på andra kulturer, och ofta negativt.  Det är mycket att man lägger sig i hur andra lever sina liv, hur de uppfostrar, vilken kyrka de tillhör, hur de klär sig, och så vidare.

Vi var mycket både i Dublin och i Edinburgh när jag var yngre, eftersom vi har familj på båda platserna och funderade på att flytta. Jag skulle gärna bo där i vuxen ålder, framförallt Edinburgh, men jag vill inte att mitt barn skall växa upp där.
    besoka och bo ar tva olika grejer, jag har bott i dublin i 12 ar nu kommer aldrig a lamna det, alskar det verkligen har. Det finns sa mycket gront omkring dig aven mitt i stan, och irlandarna e defentift inte negativa, dom gillar a "klaga" men det e samma klagande som sker aven i sverige. Har du nagonsin bott i ett litet samhalle i sverige? Dar e det mycket mer att folk lagger sig i hur man lever eller inte lever an har i dublin. Skulle aldrig vilja bo i london med barn, men vi ar alla olika och har olika behov och olika satt som vi vill uppfostra vara barn.
  • tahira
    cookiedoh skrev 2011-07-21 19:27:35 följande:
    besoka och bo ar tva olika grejer, jag har bott i dublin i 12 ar nu kommer aldrig a lamna det, alskar det verkligen har. Det finns sa mycket gront omkring dig aven mitt i stan, och irlandarna e defentift inte negativa, dom gillar a "klaga" men det e samma klagande som sker aven i sverige. Har du nagonsin bott i ett litet samhalle i sverige? Dar e det mycket mer att folk lagger sig i hur man lever eller inte lever an har i dublin. Skulle aldrig vilja bo i london med barn, men vi ar alla olika och har olika behov och olika satt som vi vill uppfostra vara barn.
    Ja, det är ju olika vad man  vill ha, och naturligtvis finns det undantag. Jag menar såklart inte att alla som bor i Dublin "lägger sig i". Vi har bott där några månader i taget, och det är klart att det inte går att jämföra med att bo där i 12 år, men det var så jag upplevde det. 

Jag har aldig bott i ett litet samhälle i Sverige, delvis av just den anledningen . Jag tycker om att ha anonymitet kring mig.

Det är många som inte skulle välja London att bo i, precis som med många andra städer, och det finns en del stadsdelar här där jag aldrig skulle sätta min fot, med eller utan barn. De områdena där vi rör oss däremot, är lugna, gröna, trafikfattiga och känns trygga. Men det kostar, och det är ju en nackdel för många. Det kostar mycket att kunna bo i rätt område, och det kostar mycket att kunna ha sitt barn i rätt skola.

Det beror så klart på vad man är för person, vad man har för möjligheter och vad man har för behov. För någon som oss i vår familj skulle Dublin inte alls passa, medan London är helt perfekt Drömmer
  • HarperSeven
    evaoregon skrev 2011-07-14 00:52:08 följande:
    Jag bor i Portland, Oregon, USA och det är toppen!  Glad
    Två barn som har gått i min sons klass har flyttat till Portland, Oregon. Jag har även en kompis som kommer därifrån. Enligt honom är det lite likt Amsterdam på det sättet att det är en fin stadskärna och att det går att promenera i staden. Alla som kommer från eller flyttar till Portland arbeter på Nike.
  • HarperSeven
    evaoregon skrev 2011-07-21 15:49:27 följande:
    Jag har varit i Wien och tyckte inte heller att det var så trevligt där.  Mest äldre pensionärer och inte mycket "liv" i stan.
    Jag kanske får backa om Wien men det lät så härligt att kunna åka på weekendresor flera gånger per år och åka skidor.
Svar på tråden Vars tror ni det är bäst att bo med barn?