• Wicked113

Hur fungerar kejsarsnitt?

Jag är inte gravid ännu, men jag och sambon pratar om att börja försöka just nu. Saken är den att jag lider av enorm förlossningsrädsla. Haft dessa tankar ända sedan tidig tonåring och har många gånger drömt mardrömmar om att jag är gravid och ska föda. Vaknat kallsvettig och full av ångest. När jag var yngre hade jag bestämt att jag inte skulle ha några barn just pga detta, men nu när jag är 28 så har barnlängtan verkligen krupit på. Nu är min fråga hur det funkar med kejsarsnitt? Är det ett alternativ som man kan få "välja"? För mig sitter rädslan i att komma till den punkten när jag liksom inte kan avbryta. Ingen återvändo. När jag tänker på det känner jag mig otroligt "trängd" och full av rädsla. Vore tacksam för lite tankar om detta från någon som vet!

• Svar på tråden Hur fungerar kejsarsnitt?
  • Wicked113

Det är en annan sak jag funderat på, om man kan få ett "löfte" om snitt? Alltså om jag nu får ett löfte om snitt ganska tidigt, kan de sedan "ta tillbaka" detta? Såna här saker funderar jag på mycket... Har t.o.m haft perioder där jag på allvar funderat på att göra abort om jag inte får något slags löfte.

• Wicked113

Många skriver att man ska kämpa för ett snitt om man vill det. På vilket sätt har ni gjort det? Handlar det om rent "tjatande" då?

• Wicked113
    FrökenLöken skrev 2011-07-13 19:35:50 följande:

Tror det handlar mycket om du träffar en B;/kurator/läkare som "står på din sida" (har dock ingen egen erfarenhet).

Om man har sådan enorm förlossningsrädsla, borde man kanske ha lite sparpengar i beredskap, OM man nu inte skulle bli beviljad snitt och är tvungen att punga ut själv. Kan kanske även kännas tryggt att ha det som "försäkring", om man oroar sig över att de ska ändra sitt beslut senare i graviditeten.

Hoppas du blir beviljad snitt. Hoppas alla som önskar snitt blir beviljade det.

Lycka till.

Jaså man kan betala det hela själv om det är så? Fast antagligen helt oresonligt dyrt :(

Svar på tråden Hur fungerar kejsarsnitt?