• alvaereva

Hur fungerar kejsarsnitt?

Jag, som också lider av förlossningsrädsla förstår vad du pratar om. Jag är inte rädd för smärtan utan om det där du beskriver, bland annat. Du kan få snitt om du bedöms verkligen vilja ha det. 

Själv har jag fått en dotter med kejsarsnitt och det var en fantastisk upplevelse! Är gravid igen och ska såklart se till att få snitt även denna gången. För mig finns inget annat alternativ till att få ut barnet.
    Visst kostar det sjukvården en hel massa pengar, men vad ska man göra? Det är det sjukvården är till för. Vi betalar vår skatt och sålänge man inte kan betala själv och bli snittad privat så får man ta det som erbjuds.  

• alvaereva

För min del räckte en utläggning på fem minuter, där jag förklarade hur jag kände. Min läkare sa att det var helt självklart att jag skulle få snitt om det var så jag kände. Känner dock på mig att det kanske inte blir lika lätt den här gången. Nu bor jag i Göteborg och har hört att dom är "snåla" med snitt här. Innan bodde vi i Sthlms län.

• alvaereva
    FrökenLöken skrev 2011-07-13 19:35:50 följande:

Tror det handlar mycket om du träffar en B;/kurator/läkare som "står på din sida" (har dock ingen egen erfarenhet).

Om man har sådan enorm förlossningsrädsla, borde man kanske ha lite sparpengar i beredskap, OM man nu inte skulle bli beviljad snitt och är tvungen att punga ut själv. Kan kanske även kännas tryggt att ha det som "försäkring", om man oroar sig över att de ska ändra sitt beslut senare i graviditeten.

Hoppas du blir beviljad snitt. Hoppas alla som önskar snitt blir beviljade det.

Lycka till.

Man kan väl inte betala för det i Sverige? Det skulle väl vara om man kunde åka till ett grannland och göra det men det är väl ändå att ta i?
Svar på tråden Hur fungerar kejsarsnitt?