• Anonym (Ledsen)

Känner mig som en mjölkmaskin.. Får inte kontakten jag vill ha med min bebis..

Jag har börjat bli så less på amningen nu efter snart 3 månader. Allt är så orättvist! Varje gång jag håller mitt barn känner jag mig som en jäkla mjölkmaskin. Något som bara är tröst och mat för barnet. Jag vill ha mer än så!!!

När pappan håller barnet skrattar det och är tyst. De leker ihop och har det allmänt bra, MEN så fort barnet kommer till mig börjar det slicka och svänga runt med huvudet efter mat. Försöker jag då leka och skojja istället blir det skit arg och skriker eller ledset. Ger jag mat eller lägger mig för bara mys så fungerar allt väl. Men inget utöver det. Om då pappan kommer igen i allt högljudda så blir barnet snällt igen och skrattar och är tyst!!! VA FAN!

Varför ser barnet bara mig som en matmamma med tröst och sömn. Varför får inte jag ett enda leende bara skrik/gråt och måste mata eller gosa? jag vill också leka och skojja :(

• Svar på tråden Känner mig som en mjölkmaskin.. Får inte kontakten jag vill ha med min bebis..
  • Alvi

"Din tid kommer" skulle jag nog vilja säga till dig... Känns det helt för jävligt - börja med ersättning, annars kommer du vara väldigt mycket mat i några månader till...

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Anonym (lugn)

Lugn. För barnet så är lukten av dig mat och trygghet. Därför vill han/hon ha mat när han/hon är hos dig. Det är inget personligt, det är bara lukten barnet reagerar på. Mamma=mat.

Hoppas det blir bra! Jag kände mig också som en jäkla mjölkkossa periodvis när mina barn var små. Nu är de tonåringar och jag går och shoppar med dem... De växer så snabbt...

• Anonym (Ledsen)

Jag får helt enkelt ha tålamod och tänka positivt. Till slut kanske även min bebis vill leka med mig och ha mer gemensamt vid äldre ålder. Tack ändå för det lugnande Skäms ibland är det skönt att skriva av sig.

• The Doctor

Äsch, det går över! Jag känner mig också som värsta mjölkmaskinen emellanåt men jag vet att det blir bättre sen.

Och vad då BARA tröst?! Det är väl det bästa som finns, att veta att man är den största tryggheten för barnet?! Dotra ler mer mot sambon och "pratar" mer med honom, men det har att göra med att jag inte står och gullar när jag exempelvis byter blöja utan sköter det hela mer effektivt. Han däremot kan stå där en kvart och prata haha. :)

• The Doctor
    Alvi skrev 2011-07-13 21:27:33 följande:
    "Din tid kommer" skulle jag nog vilja säga till dig... Känns det helt för jävligt - börja med ersättning, annars kommer du vara väldigt mycket mat i några månader till...
    ...och att börja med ersättning enbart för detta är nog det vansinnigaste råd jag läst....

Varför stoppa i ungen artificiella saker när det är så mycket bättre med amning? Jag säger inget om man inte kan/vill amma av andra orsaker (min förstfödda fick ersättning + delamning på grund av diverse anledningar) men bara för att man ses som mat/tröst?! Näh.

Som sagt, det blir bättre senare.
  • Anonym
    The Doctor skrev 2011-07-30 12:38:22 följande:
    ...och att börja med ersättning enbart för detta är nog det vansinnigaste råd jag läst....

Varför stoppa i ungen artificiella saker när det är så mycket bättre med amning? Jag säger inget om man inte kan/vill amma av andra orsaker (min förstfödda fick ersättning + delamning på grund av diverse anledningar) men bara för att man ses som mat/tröst?! Näh.

Som sagt, det blir bättre senare.
    Om man inte mår bra pga amningen så är det väl ett utmärkt förslag att börja med ersättning så att båda föräldrarna kan ge mat.
  • The Doctor
    Anonym skrev 2011-07-30 13:21:50 följande:
    Om man inte mår bra pga amningen så är det väl ett utmärkt förslag att börja med ersättning så att båda föräldrarna kan ge mat.
    Fast problemet i sig verkar ju inte ligga i att amningen INTE fungerar, snarare uppfattar jag det som att TS tycker att det känns trist att hon inte får var med om det "roliga", d v s ett glatt och leende barn utan att bebis förknippar TS med trygghet och mat.

Varför ge artificiella saker till bebis om själva _amningen_ fungerar bra? Med tanke på hur mycket gifter det finns i barnmaten idag så skulle i alla fall inte JAG lägga av med en fungerande amning bara för att man är less på att känna sig som en ko. Det gör jag också. Men jag har min dotters välbefinnande i första rum och är medveten om att min tid kommer.
  • Anonym

Du kan ju alltid pumpa ut mjölk så ni kan mata båda två.

• infragilis
    Anonym (Ledsen) skrev 2011-07-13 21:49:06 följande:
    Jag får helt enkelt ha tålamod och tänka positivt. Till slut kanske även min bebis vill leka med mig och ha mer gemensamt vid äldre ålder. Tack ändå för det lugnande Skäms ibland är det skönt att skriva av sig.
    Haha, jag LOVAR att om ett par månader leker bebis med dig också!
    Jag känner verkligen igen mig, kände mig så utanför när maken var den roliga och jag var...kylskåp. Flört
    Nu är bebis åtta månader, vi ammar fortfarande men busar, pratar, skrattar och allt annat också.
    Var stolt och glad över den trygghet och kärlek du ger din bebis. Det lönar sig i framtiden, för er båda.
  • infragilis
    Anonym skrev 2011-08-06 16:38:54 följande:
    Du kan ju alltid pumpa ut mjölk så ni kan mata båda två.
    Det gör knappast skillnad för TS i det här fallet...utom att flaska riskerar att sabba amningen.
Svar på tråden Känner mig som en mjölkmaskin.. Får inte kontakten jag vill ha med min bebis..