• Randig Panda

Hur gammal bör bebisen vara för färd i cykelkärra?

Ja, det står bara maxvikt.
    När började ni ha era barn i cykelkärra?

Eller det kanske är bättre stora barnet sitter i kärran och minstingen i cykelsitsen?
    Hur har ni gjort? 

• Svar på tråden Hur gammal bör bebisen vara för färd i cykelkärra?
  • Selfish Geene

yngsta sonen har åkt sedan han var 3 månbader (är född i mars så det blev inte så mycket cykling i början)
    han sitter i en bilstol av äldre modell som jag spänner fast med cykelkärrans remmar 

• Selfish Geene
    Selfish Geene skrev 2011-07-14 05:44:15 följande:
    yngsta sonen har åkt sedan han var 3 månbader (är född i mars så det blev inte så mycket cykling i början)
    han sitter i en bilstol av äldre modell som jag spänner fast med cykelkärrans remmar 
    ungen är född i februari (har ingen eg betydelse men rättar ändåGlad)
  • Liten Mjau

Sonen är 4veckor och ska på sin premiär tur idag. Jag kommer spänna fast babyskyddet med bältet i cykelvagnen. Dottern får sitta i stolen på pakethållaren. Inte för vikten skull utan för platsen.

• Randig Panda
    Liten Mjau skrev 2011-07-14 07:39:20 följande:
    Sonen är 4veckor och ska på sin premiär tur idag. Jag kommer spänna fast babyskyddet med bältet i cykelvagnen. Dottern får sitta i stolen på pakethållaren. Inte för vikten skull utan för platsen.
    Selfish Geene skrev 2011-07-14 05:44:15 följande:
    Ja! det låter ju supersmart, funderade med på babyskyddet!
    Plutt är nästan 5 månader när vi ska börja brumma fram med cykeln så det kommer väl gå då ? =) 
  • gemigsinnesro

Måste fråga. När ni spänt fast era barn i bilskyddet i cykelkärran hur 17 gör ni då med hjälm? Jag har försökt med dottern som är 6 månader men det blir ju så att hjälmen glider ner över ögonen på henne då och hon har en småbarnshjälm som är rund och inte "spetsig" i nacken.

• Selfish Geene
    gemigsinnesro skrev 2011-07-14 21:41:01 följande:
    Måste fråga. När ni spänt fast era barn i bilskyddet i cykelkärran hur 17 gör ni då med hjälm? Jag har försökt med dottern som är 6 månader men det blir ju så att hjälmen glider ner över ögonen på henne då och hon har en småbarnshjälm som är rund och inte "spetsig" i nacken.
    använder inte hjälm på bebisen
  • Dollybell

Hej , 
    min son var 9 mån när jag köpte vagnen, och började använda den direkt, det var för två mån sedan, tyvärr hans hjälm är för stor, och jag köpte minsta storlek, så jag använder inte den, men undviker cykla där det finns bilar. är rädd att något skulle hända . så , bara cykelvägar  gäller för oss  : )))

• Machapuchare

Skulle aldrig ta ut barnen i cykelvagn utan hjälm så jag väntar tills de är stora nog att sitta ordentligt och bära upp en cykelhjälm, ca 8-9 månaders ålder.

• gemigsinnesro

Hm...nej det är lite svårt med hjälmar till så små å andra sidan är det lag på att alla som färdas med cykel eller cykelkärra och som är under 15 år ska ha hjälm.
    Själv tycker jag ju att det känns som om de bör sitta ganska skyddade i vagnen ändå förutom om nu inte vagnen skulle bli påkörd och då hjälper nog inte hjälmen speciellt mycket.
    Fär se vad mitt samvete tillåter mig att göra. 

• Tillamilla

Enligt en diskussion på ett annat forum jag läste när jag letade om information just kring babyskydd i cykelkärra rekommenderas det inte av NTF enligt svaret på ett mail någon skickat:

"Det finns inga särskilda regler för cykelkärror för barn bara rekommendationer. De bör var utrustade med säkerhetsbälten med grenband och barnet skall bära cykelhjälm. Inga spädbarn i cykelkärran som inte klarar att balansera huvudet. Att sätta fast ett babyskydd i cykelkärran rekommenderas inte av olika anledningar. Babyskyddet är anpassat till bilen och dess säte och säkerhetsbälten. Vad som händer om det spänns fast i en cykelkärra och olyckan är framme vet man inte. Kan vara livsfarligt. Cykelkärran har sämre stötupptagning och det påverkar också barnet. Barnet kommer i jämnhöjd med bilarnas avgaser som kan tränga in under skyddet på cykelkärran så att barnet andas in avgaserna. Barnet bör vara så stort och stabilt att det kan sitta stadigt och balansera huvudet utan problem innan det placeras i en cykelkärra"

Just avgaserna tycker jag dock borde komma in lika mycket till en ettåring som kan balansera huvudet... Tror att det får bli barnvagnspromenader med min lilla tills hon klarar att sitta med en hjälm på sig! Sen tycker jag att det verkar jättesmidigt med cykelkärra för att kunna få med båda barnen på cykel.

Jag vill ge mina barn så trygga rötter att de själva utvecklar vingar!
  • mammma

kan ju va svårt hitta en så liten hjälm men å andra sidan kanske vagnen och babyskyddet skyddar tillräckligt. inte har ju barnet hjälm i bilen heller då de sitter fastspännt i babyskydd

• Mysna

Min var 6 månader. Har en hängmatta hon sitter i så hon sitter bra förutom att hon inte kan ha hjälm. Hjälmen är för stor för henne och den ryms inte riktigt i hängmattan. Det känns väl inte riktigt ok men vi cyklar lugnt med henne där bak. Känns bättre än att ha henne i en cykelsits i alla fall. Skulle inte cykla med henne innan hon sitter bra och kan hålla nacken...

• gobbledigook

På våran cykelkärra står det "från 18 månader". Har inte förstått varför, men inte vågat prova den heller. Sonen är snart 10 månader nu och åker i cykelsits istället tills vidare. 

Svar på tråden Hur gammal bör bebisen vara för färd i cykelkärra?