• Zuz

Ettåring i bastun????

Hej!
    Min pojkvän och hans familj är finsk,dom bastar gärna!
    Dom anser att det är helt okej att låta våran dotter basta,
    alltså bara en liten stund(hon är 13 mån),men jag känner varningssignaler....
    Nån som vet om det är helt ofarligt??

Det är kanske en dum fråga,men jag har absolut ingen aning om det är okej,jag vet att dom inte har direkt nån "nybörjarvärme" när dom bastar,det är hett,det kan ju inte vara bra för en sån liten....

Vore tacksam för svar!
    Mvh/Zuzette

• Svar på tråden Ettåring i bastun????
  • mymlis

Vi har bastat med vår son sedan han var 6 månader. Vi kollade tom upp saken med en barnläkare och hon sa så att korta stunder är ok. Nu är han 13 månader och basta är kul. Sitter han i badkaret (ett litet plats) i duschrummet så kan han plötsligt kliva ur det och gå in i bastun och upp på laven, så tar det som ett tecken på att han gillar att basta.

Pröva, sitt på en lägre lave och inte så länge. Om hon inte gillar det så går ni ut igen!

• tuna

HEJ!
    Vi har faktist bastat med vår son efterbabysimningen. Då var han strax över 4 månader. Vi fick det som tips av vår simm fröken som till yrket är barnsköterska på BVC.
    Kram

• Zuz

Okej,då vet jag att det är helt okej!
    Jag vill inte säga Nej utan att veta nåt om det!
    Tack så mycket! mvh/Zuz

• n k

Åhhh, det är ju underbart att basta med barn!
    Alla mina är uppväxta i bastu (är finne )
    Se till att du badar o duschar barnet ordentligt efter o dricker, man svettas ju!
    Hoppas att din dotter gillar det!
    God jul!

• malmötös

Hej!
    Jag har absolut ingen aning om det är farligt eller ej. Förmodligen bastade de med din man när han var liten och han mår väl bra? Jag skulle i alla fall inte basta med mitt barn, eftersom jag t o m själv tycker att det känns obehagligt att andas i bland i alltför varma bastur.

• n k

malmötös
    Om du någon gång vill prova bastu igen prova o ha en skopa med vatten i och andas nära vattnet... det gjorde jag när jag var liten och min mamma och mormor brände på

• Zuz

Malmötös!
    Jo,han har ju fått basta,men jag är inte säker på att han var så liten när han började!

Det ska visst inte vara farligt om det bara handlar om en liten stund!
    Men jag känner som dig,jag själv hatar att basta,tycker det bränner i halsen och allmänt obehagligt!
    Men jag känner att jag inte kan säga Nej
    nu när jag fått höra att det är okej,men vi får se om hon gillar det,det får avgöra.

Mvh/Zuz

• n k

Prova min "skopa-metod" o se om det känns bättre!!!!

• mludvigs

På det babysim vi går på säger de att man inte ska bada bastu med barnen förräns de är så stora att de kan gå därifrån själva. men å andra sidan känner man ju sitt eget barn ganska väl så man kan tyda signalen om de inte gillar det eller tycker det blir för varmt.

• Leos och Vincents mamma

Jag är halv finne(min pappa är från Finland)o min farmor o farfar har en sommarstuga där de har bastu oxå o jag har bastat ända sen jag föddes i stort sett.
    Vi har dock inte provat ännu med våran son som nu är 9 månader.
    Men min farmor berättade att min pappa fick börja basta redan när han var 3 månader.
    De hade ju bara bastun att tvätta sig i Finland på den tiden(sent 1950-tal).

• M I R R E

Jag har badad bastu sen jag var väldigt liten.Har finska föräldrar Jag fick sitta i en hink med vatten...jag älskade att basta tills jag blev sådär 5 år sen tyckte jag att det var för varmt under några år. Men sen började jag gilla det.

Som nk skrev om det blir för varmt brukar jag ha en kopp med kallt vatten i att andas bredvid det underlättar.

Svar på tråden Ettåring i bastun????