• Evli3

Syjunta för gravida!

HJÄLP!!!

Min maskin är knas....
    Har en gammal huskvarna 2000, som har fungerat hur bra som helst i flera år nu.
    Men nu när jag har som mest att sy så verkar den ha lagt ner :/

Så fort jag sätter i kontakten så spinner den i gång, även om trampan inte är in kopplad, vad är det som händer? varför får den fnatt?

Någon som varit med om något liknande, eller som vet var man kan köpa billiga bra maskiner i Göteborgstrakten?
    Måste ju hinna med mina projekt innan bebben kommer, är i v.36, ahhhhhh stress!

//Evelina 

• Evli3

Ja något väldigt skumt är det...
    började faktiskt förra veckan då det helt plötsligt dök upp en skruv i pedalen som fastnade i ett läge som gjorde att foten var nertryckt hela tiden och maskinen gick konstant, det löste vi, men nu går den i ett utan foten inkopplad, märkligt!
    Jo det är säkert som ni säger, ett elfel!
    Har ett ställe på frölunda torg man kan lämna till, kanske få ta mig dit i morgon, men maskinen är så tung, vet inte om jag kan bära bort den själv :/  

• Evli3
    mikroE skrev 2012-03-04 19:05:55 följande:
    Jag hade ett liknande problem, då hade det fallit bort något i pedalen och de fixade det för någon hundring eller så utan problem. Om du är orolig att den blir tung kan du ringa affären och berätta vad som hänt, tror de att det bara är själv pedalen kanske de kan laga det utan maskinen, det kunde de för mig nämligen så jag tog bara med den.
    Åhhh du verkar ha lösningen, just eftersom det i förra veckan fastnade en skruv i pedalen, jag hade ingen aning om var det kom i från... tog bort den och körde vidare, någon timme senare kom flippen!!!
    lalasmama skrev 2012-03-04 19:37:33 följande:
    Du får köra maskinen i barnvagnen?!?
    Hahaha ja det skulle varit nått, min sambo ville test köra vagnen i lördags tillsammans med sin dotter, dem la in en liten kanin... så varför inte en symaskin? ;)
    Tjobabi skrev 2012-03-04 20:52:47 följande:
    Elvi3, det finns en symaskinsaffär mittemot lilla ingången till Liseberg, typ gbg´s älsta symaskinsaffär. De har både nya och begagnade maskiner (hade de förr iaf) och så reparerar de gamla maskiner.
    Tror det är denna affären men är inte säker: www.molndalssymaskiner.se/start/

Kvilletorget på hisingen:
    www.lassessymaskiner.se/

Ja det finns säkert massa fler. Du får googla lite mer...
    Tack, jag bor själv i Mölndal så det kanske skulle passa...

Tack för alla svar fin ni, jag kommer ringa runt här på förmiddagen och sedan om det behövs ta maskinen i min barnvagn och ta mig dit :P hahahaha... Nej men tack! 

ha en skön start på veckan nu!
  • Evli3

Hej på er igen!

Har nu ringt runt och kommit fram till ett beslut att faktiskt köpa mig en ny maskin, den jag har är från 60-talet, men har som sagt fungerat bra.
    Det skulle kosta mig runt 800:- att lämna in och skulle det behövas delar så skulle det kosta ännu mer... 

Då lägger jag hellre de pengarna på en ny maskin då mitt syintresse eskalerat det sista, och antar att det kommer att bli mer....

Nu behöver jag då er expertis, vad ska jag köpa? Har bara sytt på husqvarna, och trivs väldigt bra med det...
    En modell jag varit mycket i kontakt med som jag gillat är 950s, 945, hade dem i skolan och hos min mormor.

Vill inte lägga allt för mycket pengar på en maskin, men vill ändå att den ska ha lite finesser :D
    Hittade en till ett bra pris, Husqvarna viking e20 och e10, vad tror ni om dem?  

Har hört att Singers maskinerna är svårare, vad tycker ni?! 

Tacksam för snabba svar, för jag är rädd att ett inköp kommer att ske redan i eftermiddag, sååå otålig just nu :P 

• Evli3

micksaan: Wow va fint det blev, vilken skillnad....

Har ett exakt likadant sköt bord som du vilar ovan, och fattas med fickan på sidan, hur har du gjort vad har du använt för material? Vill veta allt ;D

Och förresten alla andra tack så väldigt mycket för er hjälpsamhet under dagen, jag kommer åka runt och prov sy lite i morgon har jag nu bestämt, och efter lite efterforskningar med era tips.... TACK!!!  

• Evli3

hahaha, nja, hyffasd hum om vad du menar... 
    Om jag inte förstår så hör jag av mig igen...
    Ska verkligen göra ett försök!  så väldigt mycket bättre på dina bilder... :D

Tack för snabbt svar.... 

• Evli3

Från En Lycklig Evelina:

I dag har jag inhandlat min nya maskin, det blev en Husqvarna Viking emerald 203, dem sålde ut sina kursmaskiner till ett bra pris, så jag kunde inte motstå! Hade inte tänkt att köpa en så dyr maskin egentligen men men :D

Nu ska jag ta tag i mina liggande projekt igen!

• Evli3

Fixarfia:

Såg att du sytt en bärsjal, vad använde du för tyg och vilka mått använde du dig av?
    Jag frågade om tyg till bärsjal på stoff och stil men dem rekommenderade inte att sy själv :/ Så jag la ner det, men nu när jag såg att du sytt och du har den kompetens som du har så tänkte jag fråga hur du gjorde! 

Tack!

Evelina 

• Evli3

tack för alla era svar...

Min tanke var med att det är lite onödigt dyrt med en sjal för 700.-

Jag ska i allafall testa sy en, för en nyfödd så funkar nog en hemma sydd är väl mer när barnet börjar väga mycket som det kan bli problem, men då använder man nog mest vagn i allafall!

Härligt med lite bilder....

Jag fick klart mitt skötbord, sydde om med tygaktig vaxduk, svart prickigt jätte fint! Tänkte sy en förvaringsgrej att ha blöjor och dylikt i, att sätta ovanför skötbordet!  och skötbädden till skötväskan.

Just nu håller jag på med en krokodil i manchester från stoff och still, jätte mysigt :D

Kul med projekt, särskilt som det regnar massa ute i dag, kan man lika gärna vara lite kreativ! 

• Evli3

GAAAAAAH, Vad frustrerande!

Jag har ju som sagt nyligen köpt mig en ny symaskin en husqvarna viking emerald, det har fungerat kanon tills i går.

Nu blir inte sömmarna som det brukar, på översidan av tyget så blir sömmen helt fel och drar sig lixom, på baksidan av tyget så är stygnen rätt, men tråden knyter och trådar sig på något sätt.

Har testat både byta trådar och nål, trä om och fylla på undertråden på nytt etc. INGET fungerar...

Vad har hänt?????

• Evli3

Ja trådspänningen har jag varit på, om det är en "ratten" som sitter uppe mitt fram?! Som står på 4 mesta dels, testade både 3 och 5 men ingen skillnad! Stod att trådspänningen skulle vara mellan 3-5 vid denna söm, som jag kör mest! 

• Evli3

När jag sätter min tryckknappar så behöver jag ett visst verktyg, som finns med när man köper paket i tygaffärer... sen när man har verktyget så kan man bara köpa knappar. 

Men vet inte var du får tag på bara ett verktyg eller om man kan använda något annat...

Svar på tråden Syjunta för gravida!