• jhk88

Syjunta för gravida!

Hej!

Jag är gravid i vecka 13+0 idag och idag hittade jag denna tråd, hur mysig som helst ju=) Jag håller på med en mormorsrute-filt. Den är visserligen rosa och jag ahr ingen aning om kön ännu men har en konstig känsla som säger att det blir en tjej. Blir det inte det så får jag väl ge bort den eller sälja den. Jag bifogar iaf en bild på hur den kan komma att se ut =) Rutorna ligger mot en mörklila filt.

• jhk88
    mikroE skrev 2012-03-18 16:59:49 följande:
    ... eller så använder du självklart din snygga filt oavsett vilket kön barnet har... Vill du göra den mer neutral kan du ju försöka hitta en passande färg som matchar och blandar ut det rosa. I ditt fall tycker jag grönt borde kunna bli snyggt.
    Jo det är klart att jag kan göra det... Men jag vill ju att den ska vara lite könsbestämmande... Jag skulle självklart kunna använda någon snygg grön färg=) Tack för tipset=)
  • jhk88
    Elsa1981 skrev 2012-03-18 17:35:08 följande:
    Jhk88- jag har också gjort en rosa mormorsrutefilt (den finns på bild bakåt i tråden någonstans...) och jag ska få en kille. Jag valde den färg som jag tycker är finast och aldrig att jag skulle ge den till någon annan efter allt slit. Bebisen kommer inte bry sig om vilket och gillar du rosa själv så finns det ingen anledning att inte behålla den. Bebisar gillar väl alla färger oavsett kön.
    Jag tycker att blått är finast egentligen men jag hittade detta melerade garn när jag var på garnaffären förra året och fastnade helt för den=) Det är klart att de gillar alla färger =)
  • jhk88
    O Hanna O skrev 2012-03-18 17:48:23 följande:

Det va ju en kille i magen, så svart med rosa blommor passade inte längre...så det bidde en svart/vit/grå med hjärtan istället! man kan vika över både händer och fötter så de inte blir kalla.

Den är jättetjusig=)  VIlket jobb=)
  • jhk88

Dessa har jag gjort idag på QuickKnit=) 
  • jhk88
    Angelica1991 skrev 2012-03-24 19:45:44 följande:
    oj gud så söta =D det är sånt där yber mjukt garn va ? =) jätte mysiga =D 
    Tacl=) Ja, det är effektgarn från Panduro som verkligen är supermjukt=)
  • jhk88
    Angelica1991 skrev 2012-03-24 19:51:30 följande:
    åh :D nu vart jag sugen på att göra nått i det garnet =) för det är ju så mjukt och härligt =) men jag har så mycket på to do list så det lär komma sist ;D hihi 
    Ja, man får verkligen prioritera=) När är du beräknad?
  • jhk88
    Angelica1991 skrev 2012-03-24 20:08:04 följande:
    ja verkligen :)) 20 augusti =) när är du beräknad till ? =) 
    Jag är beräknad ca en månad efter dig, den 23/9=) Jag har inte så mycket projekt på g, jag har bestämt mig för att inte skaffa en symaskin och då blir det att sticka och virka bara, det jag just nu känner att jag vill göra är lite mössor, någon filt, kanske något klädesplagg. Så får se hur det blir=)

Vad har du på din to do-list? 
  • jhk88
    Angelica1991 skrev 2012-03-24 20:18:55 följande:
    ja vad roligt =) ja när man väl börjar skriva ner så ökar den bara konstigt nog :D haha det jag har gjort är ett babynest och en amningskudde samt 1 converse sko ;P var mest en test sko för att se så jag kunde få till en. jag håller på med en mormorsrute-filt som är halv klar. sen ska jag virka sockor, mössa, vantar, göra ett par converse skor . nu sitter jag och tänker om det var något mer. hmm  men det är väl det som ska göras =) ja du kommer nog på allt eftersom du blir klar med grejerna :D 
    Vad roligt att ha så många projekt, virkar du converse-skorna? Jo, jag lär ju komma på allt eftersom. Jag gör ju bara snabba projekt så det ska inte vara några problem att hinna, tycker jag nu iaf... Det lär ju ändras =P

Jag skulle verkligen vilja göra en amningskudde men har som sagt ingen symaskin och har ingen jag kan få låna heller...
  • jhk88

Tårtan var jättefin, jag skulle bli hur glad som helst om någon hade lagt ner så mycket tid på något till mig...

• jhk88
    LuckyLips skrev 2012-04-12 17:47:37 följande:
    Fantastisk tårta Twizz! Hade mer än gärna fått en sådan!

Har själv stickat färdigt två filtar som mina kommande tvillingpojkar ska få

Vilka fina filtar=) Vad är det för mönster du har gått efter? Vad har du använt för garn? Blev lite sugen på att göra en sån filt. De var verkligen jättefina=)
  • jhk88
    LuckyLips skrev 2012-04-13 12:07:33 följande:
    Här kommer en översättning av mönstret. Har aldrig översatt ett mönster tidigare, så ni får förlåta om det är lite svårt att förstå
    Förklaringar
    fA = färg A
    fB = färg B
    v = varv
    rm = räta maskor
    am = aviga maskor
    omsl = omslag
    3km =  3 korsade maskor. HUr man gör:Först stickar du tre räta maskor, tar den första maskan av de tre och drar över den andra och tredje maskan och då får du "3 korsade maskor".

Med färg A lägg upp 154 maskor. Nu och varje gång du ska göra Mönster B ska du sticka rätstickning.
    5 v m. fA
    2 v m. fB
    2 v m. fA
    2 v m. fB
    6 v m. fA

Mönster A
    V 1: - rm  med fB
    v 2 och varje avig sida: 3 rm, 148 am, 3 rm
    v 3,7,11,15: 5 rm, *omsl, 3km*, 5 rm
    v 5,9,13 : 4 rm, *omsl, 3km*, 3 rm
    v 16: upprepa v 2.

Mönster B:
    6 v m. fA
    2 v m. fB
    2 v m. fA
    2 v m. fB
    6 v m. fA

Mönster C
    V 1 - rm  med fB
    v 2 och varje avig sida: 3 rm, 148 am, 3 rm
    v 3, 7, 11, 15: 3 rm * omsl, 3km*, 4 rm
    v 5, 9, 13: 5 rm, *omsl, 3km*, 5 rm
    v 16: upprepa v 2

Gör sedan Mönster B
    Mönster A
    Mönster B
    Mönster C
    Mönster B
    Mönster A
    Mönster B
    Mönster C
    Mönster B
    Mönster A

Sist
    6 v m. fA
    2 v m. fB
    2 v m. fA
    2 v m. fB
    5 v m. fA
    Maska sedan av med fA
    Jag undrar, vad var det för tjocklek på garnet och hur mycket av just det gick det åt?
  • jhk88
    LuckyLips skrev 2012-04-13 19:44:35 följande:
    Det står att det är 28 m=10 cm, och att det är rekommenderat 3 stickor till. Jag använde ca 250g vardera på grön och blå, och ca 100g av det vita för en filt
    Tack så mycket=) Hittade ett underbart garn på Tradera som är blågrönt-melerat. 300 g för 110 kr inklusive frakten. Det är nice price=)
  • jhk88
    Tallbarr12 skrev 2012-04-15 17:49:35 följande:
    Eftersom ni ändå pratade mormorsrutor (och nån efterfrågade fler foton...) så nålade jag ihop dom mormorsrutor jag gjort hittills och fotade :)

Rutorna är gjorda i svart Drops Fabel och självrandande Drops Delight i olika varianter. Jag kan leta fram länken till mönstret om nån är intresserad, det var lite svårt att hitta...

Åhh, de är jättefina=)
  • jhk88

Här är filten jag har haft som projekt i ett par månader. Synd bara att den är så "tjejig" då det visade sig att det var en liten prins i min mage på RUL...
  • jhk88

Tack allihopa för era fina komplimanger, blir lite rörd när jag får sådan positiv feedback...

Jag ska definitivt behålla den själv, för jag har aldrig varit så nöjd med något jag har gjort som med denna. Det där med att virka en blå baksida är ett alternativ, definitivt:) Jag funderar på om jag ska sy fast en grön filtbit på baksidan för att den ska bli mer "pojkig"... Men frågan är hur man gör det bäst, på maskin eller för hand i såna fall?

• jhk88

Hej alla inspiratörer i denna tråd=)

Jag undrar om det är någon som vet någon hemsida som säljer skummadrasser i storlek med att kunna använda de till babynest?

Tacksam för svar=)    

• jhk88
    Tallbarr12 skrev 2012-06-03 16:28:36 följande:

Ingen aning, men man kan köpa skumgummi i en del tygaffärer, tror stoff och stil har med. Men då är det nog en större bit.

Tack! Ska kolla i tygaffär.
  • jhk88
    Tjobabi skrev 2012-06-03 16:47:36 följande:
    Ikea har billiga skummadrasser till spjälis som man kan beskära/klippa enkelt till önskad storlek för Babynest

Tack fär tipset=)
  • jhk88
    Trolltoka skrev 2012-06-05 17:02:04 följande:
    Apropå barnvagnar, har ni nå tips på vagnar som är lätta att klä om både inredning och sufletten? Först och främst sufletten?

Bugaboo är en vagn t.ex. det är många som väljer att sy suffletter till de vagnarna
Svar på tråden Syjunta för gravida!