Inlägg från: NinnaBus |Visa alla inlägg
  • NinnaBus

Syjunta för gravida!

Funderar på att sy ett spjälskydd...
    Håller på att sticka barbapapa-figurer och tänkte att man kanske kunde sy ett spjälskydd med blå himmel, gröna kullar och sedan barba-hus som är som fickor att sätta figurerna i...
    Hade varit kul om det skulle gå att göra i lite olika material också...
    Kanske sy på några buskar i lurvigt tyg osv...
    Hmmm...
    Tål att funderas vidare på...
    Har stickat klart 5 barba-figurer. 2 av dem ska det broderas "ansikten" på. De andra tre är helt klara.
    Sen är det bara 4 till att sticka...

Såg barbapapa-figurer som var virkade, men eftersom jag är urusel på att virka tänkte jag att de borde ju gå att sticka istället.
    Hatar beskrivningar...
    Är roligare att göra lite som man själv känner för      

Men jag har faktiskt lyckats att sticka en baby-tröja och en mössa efter beskrivning  

• NinnaBus
    lalasmama skrev 2012-03-17 17:01:52 följande:
    NinnaBus: va mysigt det låter med barbapapa-familjen.. Vill ha!! ;)
    Kan man få se bild?!? :)

Måste lära mig sticka och virka...
    Ska bara bli bra i händerna först.. (karpaltunnelsyndrom sen när jag var gravid..)

Återkommer med bild så snart de blir klara...
    Har stickat alla barnen nu, men ska brodera "ansikten" på 4 st till...
    Börjat sticka på barba-papa också...
    Var iväg igår och köpte tyg så idag har symaskinen gått varm...
    Fått på gräs, två träd, en buske och barba-huset på spjälskyddet än så länge.
    Måste få tag på lite gult tyg till en sol också... eller så får jag virka en... gult garn har jag i alla fall...
    Mycket småplock och pill, men det är roligt        
  • NinnaBus

Här kommer lite bilder
    Nu är både spjälskydd och hela familjen barbapapa färdiga... 
    Skyddet är sytt i olika sorters tyg för att det ska bli mer spännande att känna på... 
    Virkade en sol och ett får som sedan syddes på.
    Barbafamiljen är stickad.
    Spjälskyddet är sytt med många fickor för barbafamiljen att krypa ned i, eller att lägga nappar i...    
    Broderade lite blommor på gräset och ett par fjärilar som flyger... 
    Utsidan är i samma blå färg som himlen... 

Hela familjen samlad framför huset...

Ena långsidan av spjälskyddet.

Huvudändan

Fotändan. Dold kardborreknäppning i skarven...

Andra långsidan, med barba-huset på...

• NinnaBus

Stickat en tröja och en mössa också...
    Håller på med en filt med samma mönster som på tröjan också...

• NinnaBus

Tack, tack för alla snälla kommentarer  om barbaspjälskyddet

Så mycket fina saker alla lägger upp bilder på. Jättekul att titta på och inspireras av. 

• NinnaBus
    ingetvettigtnamn skrev 2012-04-02 16:46:47 följande:
    Är gravid i v 21, beräknad till 14 augusti och har fått problem med kroppen redan. Känner att jag behöver skaffa mig en hobby som får tiden att gå.

Ett sånt där babynest är jag jättesugen på att sy, (är för lat för att gå igenom hela tråden) har någon lust att länka en beskrivning/ett mönster?

Så skulle jag vilja sticka en overall eller liknande, lillan kommer i början av augusti då det blir planerad förlossning så kan vara roligt att ha något som jag gjort i början =) Någon som vet en bra sida för mönster?

Drops har massor av gratis mönster. (drops design)  
  • NinnaBus

Hej!!!

Ni som syr bebiskläder... Lite frågor...
    Har hittat ett underbart tyg att sy en dress av.
    Men har lite funderingar...
    Första är om någon har nån länk till nån bra sida med gratis mönster på "heldress" till baby i stl 56 eller 62.
    Sedan undrar jag vad ni använder för kantband. Finns det elastiska eller använder man vanliga "stumma" kantband? Eller går det att göra kantband av tyget man har i kläderna? Kanske är krångligt?
    Muddar... Sy av tyget eller var får man tag på bra tyg till muddar?

Mönster till mössa?

Har bara en vanlig symaskin (en gammal från 70-talet). Vilken typ av söm fungerar bäst att sy med för att sömmen ska bli lite elastisk och inte helt stum? Eller fungerar det med vanlig raksöm?    

• NinnaBus
    Twizz skrev 2012-04-13 19:25:47 följande:

hej! jag syr en hel del barnkläder och kantar aldrig med stum snedslå så att säga, förutom ibland till min 7 åring.
    trikå funkar fint, googla lite så hittar du bra beskrivningar med bilder på hur du kantar :)
    heldressmönster har ja inte hittat gratis på nätet utan de köpte jag från mccall (tror ja de heter). finns massa mönster på nätet o även i tygaffärer :)

mudd har jag köpt i tygaffärer. muddväv så att säga, men använder mig även ibland av diverse trikå för att göra mudd då muddväv oftast är enfärgad el randig o man ibland vill ha nåt mer passande för plagget :)

Tack.
    Får googla lite till och se vad jag kan hitta då...   
  • NinnaBus
    TantLjusgrön skrev 2012-04-14 13:28:54 följande:
    Jag tycker du ska ta ett trikåtyg, antingen det du syr i nu eller något som matchar i färgen. Klipp det i remsor (ca 4cm) åt det håll som tyget inte är strechigt, annars blir det bara bubbligt och uttänjt. 

Mät halsringningen och klipp sedan en lite kortare remsa så att det håller sig sträckt.
    Sedan lägger du remsan räta mot räta med ringningen och syr ca en cm in med en elastisk söm. 

Efter det viker du över remsan runt ringningen och nålar fast den så att det blir jämnt. Det snyggaste är nu (tycker jag) att sy från framsidan med en tvillingnål så du får två raksömmar bredvid varandra, blir dessutom en elastisk söm. Du kan vika tyget dubbelt på baksidan för att få en snygg avslutning om du vill, du kan prova dig fram.

Ärmar tycker jag det är snyggast att bara vika in själva tyget och sy med tvillingnål.

Hoppas det gick att förstå Skrattande inte alltid lätt att förklara sömnad med ord.
    Jodå. Jag hänger med
    Funderade lite på remsor och hur man får det snyggast. Låter ju vettigt så som du beskrev det. Får testa  
    Har aldrig sytt med tvillingnål. Funderar på hur man ska trä tråden då på min gamla trotjänare...
    Får kika på det... Har ju ingen instruktionsbok till den direkt... 
    Har man dubbla övertrådar och en undertråd då alltså?  
  • NinnaBus

Snubblade över en bild på virkade nappar på nätet. Så blev ju tvungen att prova att göra egna...
    3 st nappar blev det till en barnvagnsmobil.
    Har knappt virkat nåt alls sen skolan, men de här var lätta att göra.  
  • NinnaBus

En cup cake mössa blev det också...
    Tänkte skicka den till en kompis som ska ha barn. Hon fick veta i förra veckan att hon väntar en flicka.
    Kollat bilder och gjorde sen ett eget mönster...    
  • NinnaBus

Nån som har nåt förslag på vart man kan köpa tryckknappar? Via nätet...
    Sådana som man "bankar" ihop med hammare, inte sådana som man syr på.
    Letat på flera ställen som säljer tyger på nätet, men hittar inte några tryckknappar.
    Kollade i närmaste handarbetsaffären också, men de hade bara jättestora.
    Och det är en timmes bilväg till närmsta större stad...    

• NinnaBus
    Trolltoka skrev 2012-05-09 22:00:03 följande:

Bibbis textil!! Jättesnabb leverans
    Tack. Ska genast kolla
  • NinnaBus

Struntade i tryckknappar.
    Det blev en tröja med omlott i halsringningen istället. Och så ett par byxor och en mössa.
    Var inte helt överrens med min gamla trotjänare till symaskin (Husqvarna 2000 från 1976) hur sömmarna skulle se ut.
    Hittade ingen söm som var perfekt för att sy i elastiskt tyg, rådfrågade t.o.m. min mamma. (hon har en nästan likadan symaskin som hon haft och sytt på sen 70-talet)
    Så lite töjt blev det i en del sömmar.
    Men, det ska väl synas att det är hemmagjort      
  • NinnaBus
    Trolltoka skrev 2012-05-10 16:52:20 följande:
    Vilket sött set Ninnabus!    Du har ingen söm som ser ut typ _//_//_? 
    Tack!!
    Jo, sådan söm har jag. Använde den i sidosömmarna. Det var den som drog tyget minst.
    Men den är ju inte så snygg att använda när man ska sy på "kantbandet"/mudden...
    Mamma föreslog elastisk raksöm. Men den drog nästan lika mycket som vanlig raksöm. 
    Fungerar det bättre om man syr med tvillingnål?   
    VilkenLycka skrev 2012-05-10 18:08:10 följande:
    Ett tips när man syr i trikå/elastiska tyger kan vara att minska pressarfotstrycket så sträcks inte tyget lika mycket när man syr.
    Aha... Tack för tipset. Det måste jag testa nästa gång...

• NinnaBus
    dazazz skrev 2012-05-10 18:49:40 följande:
    NinnaBus, visst är det en sådan med tre vred fram och utbytbara proppar bak? I så fall finns det en sådan söm som Trolltoka visar som funkar utmärkt på trikå. Kommer inte ihåg hur och min maskin är tyvärr på sommarstället men jag vet att det går om det är en sådan.

3exters namnlappar har jag bara hört gott om men inte beställt själv.

Jodå. Det är en sådan maskin. Bara att ställa alla rattar på blått om man har A i där bak
  • NinnaBus

dazazz och Hallonpajen - Jag får införskaffa en tvillingnål innan det blir fler babykläder sydda då
    Jättetack för alla tips från alla.

Svar på tråden Syjunta för gravida!