• Raow

Syjunta för gravida!

Är en riktig amatör men här kommer lite av det jag gjort på senaste tiden. Får väl passa på nu när jag kan (10 dagar till bf). Sedan har vi mössor i två varienter, också avmålade från dotterns gamla bebiskläder. En dregglis med tryckknapp bal. Spjälsängsskyddet har jag sytt själv men först färgade jag tyget med textiltvätt. Även örngottet har jag sytt. Bokstäverna på väggen var ursprungligen träfärgade och kan köpas billigt på panduro. ag målade dem marinblåa för att matcha spjälsängsskyddet. På den sista bilden är det dottern på 2,5 som fått en mössa :)

Igår sydde jag en filt och ännu ett örngott men denna gång till vagnen. Kan ta bild och lägga upp lite senare. Jag är en riktig amatör men tycker att det är roligt och lär mig själv fortfarande :) 

De 4 första bilderna är muddbyxor i olika färger. Jag hade inget mönster utan målade av favoritbyxorna som dottern hade då hon var bebis.  
  • Raow

Gårdagens pyssel..
    Kudde och filt som jag tänkt att ha i vagnen. Filten är vikt för att ni ska se både fram och baksida. Det turkosa är i fleace och molntyget samt det marinblåa är i tricot.

• Raow

Ohlssons tyger i Sickla. Fleacen är däremot en ikeafilt som inte användes och tyget till spjälssängsskyddet var ett lakan som jag färgade. De mönstrade tygerna kostar 149 kr/m och de enfärgade 49 kr/m. Googla så hittar du deras hemsida :)

• Raow
    LiKaZo skrev 2012-03-28 10:38:43 följande:
    Oj, vad mycket fint! Hur mycket saker kan man sy på en meter tyg?

Rätt så mycket faktiskt. Om man inte gör större saker som filtar tex. Då är det billigare att göra som jag gjorde med filten.. På en meter tyg så får det plats med 2 par byxor på höjden i bebisstorlek och om du har muddar. Så räknar man med bredden också som är runt 1.5 eller 1.6 m så borde det ju bli ca 6-8 byxor och lite spill som man kan göra annat av.
  • Raow
    Eleonora skrev 2012-03-29 11:35:30 följande:
    Hej!
    Jättefina saker du har sytt!
    Vad är det för sorts tyg du använt till muddarna på byxorna? Är det vanlig trikå som du klippt till eller är det någon typ av resår? 

Vanlig trikå! Det är alldeles utmärkt med resår i det. Klipper som en rektangel (dubbelt så hög som jag vill att mudden skall vara och lite smalare än slutet på byxbenet). Syr ihop som ett rör och viker sedan dubbelt.
  • Raow

Vad fina saker ni gör :) Här har det blivit en liten paus då det kom en liten Emil till familjen i söndags morse. Mössorna jag gjor var bara att glömma, de var alldeles för små!

Svar på tråden Syjunta för gravida!