• LiKaZo

Syjunta för gravida!

Bollen skrev 2012-03-19 10:41:41 följande:

Har knåpat ihop en liten dregglis idag. På Stoff och stil i kungens kurva har de småbitar med tyg man kan köpa som är 50*50 cm. Kostar bara runt 20 kr och de hade massa fina mönster

Fint! Sådana skulle jag vilja göra. Har du ett mönster eller hittar du på själv? Vad har du för tyg på undersidan?
  • LiKaZo

Tack! Ska se om jag hittar lite fint tyg och prova på det. Har mest virkat och stickat hittills, men vill gärna bli bättre på att sy, så detta verkar som bra nybörjarprojekt.

• LiKaZo
    annhu521 skrev 2012-03-19 13:04:19 följande:
    Fleece är toppen under om barnet dregglar mycket. annars funkar jersey eller velour också bra! Mjukt och skönt och lite mer följsamt än fleece. 
    Kan rekomendera IKEAS ljusblå filtar till baksidan. billigt sätt att få tunn fleece :)

lycka till!  
    Låter bra, för jag har redan köpt en sån filt för att ha till eventuella syprojekt! Nu måste jag bara hitta andra bra tyg. Jag har tittat efter trikåtyger på Åhlens, men hittar inte det där. Var köper ni sånt? Gärna till bra priser.. eftersom jag ännu inte är så bra på att sy vill jag börja med billiga tyger så att jag inte behöver få så dåligt samvete om det inte blir fint.
  • LiKaZo
    annhu521 skrev 2012-03-19 13:22:30 följande:
    Nu vet jag ju inte var du bor, men om det finns en ohlssons tyger i närheten har de en del tyger. Trikå ligger på mellan 150-200 kr/meter. Tyvärr ganska dyrt..
    Oj! Det var värst, då får man vara ganska bra för att det ska löna sig och bli finare än vad man kan köpa.. Jag skulle gilla att öva på lite billiga tyger så det känns mer ok att misslyckas. Men en liten stuvbit för att göra dreglis låter som en bra idé. Jag bor i Täby. Vet att det finns en tygaffär i närheten, men jag har ännu inte hunnit kolla in den.
    Moniqe1979 skrev 2012-03-22 09:34:56 följande:
    en varning just för ikeas ljusblå filtar är att de blir "noppiga" /och fula ganska fort, sydde en tröjja och byxa i present till en kompis och redan efter första tvätten var de tråkiga, annars sytt mycket i fleece plädar från Rusta och dem håller mycket bättre i kvalliten...
    Tack för rådet! Jag tänkte mest att jag skulle ha den som foder om jag stickat något och vill göra det lite mer vindtätt, men det är ju ändå tråkigt om dom blir noppiga.
  • LiKaZo
    Elsa1981 skrev 2012-03-22 09:43:06 följande:
    LiKaZo -
    Jag köper trikå på stoff och stil. Man kan beställa därifrån också och det är inte så dyrt. Ett tips annars är att sy av gamla t-shirts om du kan offra någon som ser ok ut... Jag har gjort flera dregglisar nu av min killes för korta t-shirts. Blev jättefint.
    Vilken bra idé! Nu kan jag ju sätta igång med en gång, har ju massa gamla kläder som jag inte riktigt vill ha!
    Mitt problem är att jag vill göra för mycket på en gång. Borde plugga lite, men såg precis denna ugglemössa som jag så hemskt gärna vill virka (också med en gång): kungenomajkis.blogspot.se/2011/10/virkad-ugglemossa.html
  • LiKaZo
    Emzas skrev 2012-03-22 17:55:42 följande:
    Ni som är mer rutinerade, hur många nystan tror ni går åt till ugglemössan? Främst av det bruna garnet...
    Max ett tror jag. Det är ju för storlek 2-3 månader, så detbode inte vara så mycket. Jag har gjort nästan halva och jag gör lite större storlek och det har inte gått åt mycket. Jag gör lite andra färger som jag redan hade hemma. Lägger upp en bild så fort jag blir färdig.
  • LiKaZo
    gröna L skrev 2012-03-23 11:18:15 följande:
    Jag har hängt i den här tråden länge nu, men inte gjort jättemånga inlägg. Tror inte ens jag har visat några av mina alster? Men jag insåg plötsligt att jag ju inte hör hit Förvånad Jag är inte gravid längre! Min lille prins kom ju ut för snart 6 veckor sen! (Han har redan börjat växa ur några av kläderna jag sytt...)

Här är några bilder i alla fall!

Det här är det jag sytt som jag är mest nöjd med - en dunåkpåse! Lite dyster blir jag av denna vårvärme - jag kanske aldrig får använda påsen igen!

Haremsbyxor och mössa i mysigt elefanttyg med lila muddar.

Goseelefant

Lekfilten vars storlek jag diskuterade med någon i tråden

Och slutligen ett par muddbyxor med en mysprins i <3 Även till de här byxorna finns en matchande hjälmmössa.
    Oj vad fina grejer! Jag kulle hemskt gärna vilja prova på att sy ett lapptäcke någon gång. Är det svårt?
  • LiKaZo
    Bollen skrev 2012-03-19 10:59:11 följande:
    Jag har snott mönstret ifrån en annan som länkat tidigare i tråden.. Ska se om jag kan hitta länken. Jag har kört me flecce under. Men funderar på om det kanske blir för varmt /: Men det är mest för att jag haft det hemma.
    Nu tänkte jag ge mig på att sy en dreglis, men jag är verkligen totalnybörjare på att sy. Har skrivit ut mönstret du länkade till, men vad är det för söm man använder runt? Har fått överta mormors gamla symaskin, men vi har inte riktigt lärt känna varandra än...
  • LiKaZo
    Bollen skrev 2012-03-26 12:50:14 följande:
    eftersom man vänder på den sen så har jag bara sytt med vanlig raksöm. Men har ingen aning om ifall det finns ngt bättre. Jag är också helt nybörjare Flört Men det har funkat för mig iaf 
    Ah, vad bra! Har en köpt dreglis hemma och där har det gjort någon slags söm som man ser runt kanten. Rätt snyggt, men vet inte vad den heter och om min maskin kan göra sådana.. Jag provar din variant!
    Kevin och Englahs Mamma skrev 2012-03-26 12:58:30 följande:
    Rensat ur sambons garderob på t-shirts som är i stort sett oanvända, så tänkte jag skulle testa att sy lite dreggisar nåndag framöver. Ingen aning hur man gör, men får väl exprimentera lite :)

Barbapapaspjälskyddet är helt galet fint Ninna Bus!  
    Letade också runt efter t-shirtar som inte används mer, och hittade tryckknappar som kommit extra med kläder vi fått/köpt, så det blir en slags återvinningsprodukt. Känns bra!

Håller med, spjälsängsskyddet är superfint!! Och kul att det kan användas längre fram för bebisen att leka med när den blir större!
  • LiKaZo

Färdig! Fast tryckknappen känns inte riktigt bra. Jag provade att hamra ihop den, men det knäpper inte superbra och känns lite sned. Tar jättegärna tips om hur man får till det snyggare.

• LiKaZo
    Raow skrev 2012-03-28 10:11:16 följande:

Gårdagens pyssel..
    Kudde och filt som jag tänkt att ha i vagnen. Filten är vikt för att ni ska se både fram och baksida. Det turkosa är i fleace och molntyget samt det marinblåa är i tricot.

Jättefina saker du har gjort! Ger mig lust att försöka sy mer! Bra idé att använda gamla byxor som mall. Var köper du dina tyger?
  • LiKaZo
    Raow skrev 2012-03-28 10:33:02 följande:
    Ohlssons tyger i Sickla. Fleacen är däremot en ikeafilt som inte användes och tyget till spjälssängsskyddet var ett lakan som jag färgade. De mönstrade tygerna kostar 149 kr/m och de enfärgade 49 kr/m. Googla så hittar du deras hemsida :)
    Oj, vad mycket fint! Hur mycket saker kan man sy på en meter tyg?
  • LiKaZo
    ohbaby skrev 2012-03-29 16:41:27 följande:
    Hjälp vad det hinner hända mycket här!
    Födde en David i söndags så jag har inte hunnit med och kollat här! Det vi har använt mest har varit filtar och babynestet.
    Är så glad att jag sydde ett. Värt allt arbete x100.
    Grattis till David!
    Själv är jag med här för andra gången. Fick en bebis i oktober och väntar nu redan på nästa. Får passa på att pyssla mycket nu, för det känns som nästa år kommer bli ett intensivt år
  • LiKaZo
    ingetvettigtnamn skrev 2012-04-02 16:46:47 följande:
    Är gravid i v 21, beräknad till 14 augusti och har fått problem med kroppen redan. Känner att jag behöver skaffa mig en hobby som får tiden att gå.

Ett sånt där babynest är jag jättesugen på att sy, (är för lat för att gå igenom hela tråden) har någon lust att länka en beskrivning/ett mönster?

Så skulle jag vilja sticka en overall eller liknande, lillan kommer i början av augusti då det blir planerad förlossning så kan vara roligt att ha något som jag gjort i början =) Någon som vet en bra sida för mönster?
    Jag gjorde en sån här: www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php&d_id=10&lang=se

Men jag tog bort flätorna. Det blev så här:

Och i efterhand när bebisen nu blivit lite större så mörkte jag att den passar bra, men blev kort, så jag har nu gjort den lite längre och sytt ihop den i botten.
  • LiKaZo
    rosagubben skrev 2012-07-06 14:12:40 följande:
    igår var jag på ultraljud, och vi fick veta att vi väntar en liten pojke den 28 november.
    Det första jag vill sy till honom är en liten röd tomtedräkt som han ska få ha på julafton när vi är hos mamma.
    Sen blir det nog ett lapptäckte och sen får vi se.
    Fast först ska jag göra färdig tröjan jag håller på att sticka till mig själv.
    Grattis! Vi ska få en liten flicka den 30:e november, nästan samtidigt.
    Har virkat en poncho som jag tänkte passar när man har stor mage, sedan ville jag också sticka en tröja, men tappade motivationen när jag inser att det kommer ta ett tag att få den färdig och det inte är så kul när man är för stor för att har på sig den med en gång..
    I stället började jag göra en filt till min tre åring av billigt garn jag köpte på överskottsbolaget, som är så dålig kvalitet att jag inte vill göra några kläder av det. Hon älskar att bädda för alla sina gossedjur och jag kan prova lite olika sticktekniker och se hur det går..
    Ska försöka visa lite bilder när jag har tagit.
  • LiKaZo
    Edds skrev 2012-07-26 16:59:33 följande:
    Likazo: Riiktigt fin ! Var har du hittat mönstret till den? Skulle verkligen vilja ha en poncho
    Tack!
    Mönstret kommer från Drops. Kankse inte varmaste ponchon inför hösten, men den är fin.
Svar på tråden Syjunta för gravida!