Inlägg från: stjernfall |Visa alla inlägg
  • stjernfall

Syjunta för gravida!

ingetvettigtnamn skrev 2012-04-02 21:50:54 följande:
    Hej allihop igen.

Jag har stickat mycket men jag har aldrig gett mig på flätor så nu övar jag.
    När man använder hjälpstickan, gör man det bara när man ska vrida, alltså en gång och sen stickar man på som vanligt tills man vill vrida flätan igen? Förstod inte riktigt förklaringen jag hittade.

Någon som vet?
    Ja, om jag förstår dig rätt så har du förstått det rätt Man flyttar alltså över maskor till hjälpstickan bara på det/dom varv där man vill att flätan ska vrida sig. På övriga varv stickar man som vanligt över alla maskor.

Kanske är det bättre förklarat här: stickskolan.se/2011/04/principen-att-sticka-en-flata/
  • stjernfall
    Din mamma skrev 2012-07-07 23:52:09 följande:
    Är inte gravid men älskar att pyssla. Gör för tillfället en pläd av mormorsrutor och undrar om man ska sy eller virka ihop rutorna? Virkar man med smygmaskor eller luftmaskor? Eller är det enklast att sy för hand?
    Här finns beskrivning på bägge sätten Glad  stickskolan.se/2011/02/foga-ihop-mormorsrutor-del2/
  • stjernfall
    elinp88 skrev 2012-07-09 22:34:54 följande:
    Jag satt och funderade på om jag skulle försöka sy någon skötbädd till skötväskan... är det någon som gjort detta, har något tips eller någon ide (både negativa och positiva)?

Funderingen var att ha ett snyggt tyg på baksidan, plastad frotte på framsidan (som ju är lätt att torka av) och ev. en snygg kant runt plastade frotten.. Men sen är det ju det att man kanske ska ha någon sort stoppning med, som inte blir allt för tjock, så att man typ kan vika ihop skötbädden...
    Jag har gjort såhär: stjernfalls.blogg.se/2012/june/skotunderlagg.html

Fyllde inte min med något eftersom jag tyckte det skulle bli onödigt tjockt. Men när jag ska byta på bebis (han är 3 månader nu) så tar jag bara kudden ur vagnen så han får det mjukt om huvudet iaf. Har funkat jättebra.
  • stjernfall
    trossan skrev 2012-07-21 21:45:30 följande:
    Bellona- det är ju helt fantastiskt! Tusen tack för tipset!
    Du har precis sparat min sambo ett par timmar i verkstan och mig mycket irritation över att han aldrig gick dit! :)

Om någon skulle ha fler tips på mobilarmar tar jag gärna dem med, hade varit ännu finare med en i trä...
    Finns i trä också Glad www.jollyroom.se/jabadabado-mobilarm-i-tra-vit.html
  • stjernfall
    Edds skrev 2012-08-13 17:08:59 följande:
    Bjällror var får jag tag i de? Jag har virkat skallror, men en skallra måste ju bjällra också!!:D
    Panduro eller Stof o Stil har nog Glad
  • stjernfall

Åh vilken fin mobil! En sådan hade jag velat göra men nu är min bebis snart fem månader så känns inte lönt.

Svar på tråden Syjunta för gravida!