Inlägg från: LuckyLips |Visa alla inlägg
  • LuckyLips

Syjunta för gravida!

Fantastisk tårta Twizz! Hade mer än gärna fått en sådan!

Har själv stickat färdigt två filtar som mina kommande tvillingpojkar ska få

• LuckyLips
    jhk88 skrev 2012-04-12 21:57:29 följande:
    Vilka fina filtar=) Vad är det för mönster du har gått efter? Vad har du använt för garn? Blev lite sugen på att göra en sån filt. De var verkligen jättefina=)
    Jag fick mönstret härifrån(det är på engelska! Ifall du skulle vilja ha hjälp med översättning är det bara att säga till) www.redheart.com/files/patterns/pdf/WR1632.pdf
    Bor i Norge och här hittade jag ett garn som hette Baby Soft, ett väldigt mjukt och härligt garn. Är en nybörjare på att sticka och kan inte så mycket om garner .
  • LuckyLips
    Babydreamer skrev 2012-04-13 11:26:02 följande:
    Oj den beskrivningen förstod inte jag alls :-S men väldigt fins filtar iaf.
    Här kommer en översättning av mönstret. Har aldrig översatt ett mönster tidigare, så ni får förlåta om det är lite svårt att förstå
    Förklaringar
    fA = färg A
    fB = färg B
    v = varv
    rm = räta maskor
    am = aviga maskor
    omsl = omslag
    3km =  3 korsade maskor. HUr man gör:Först stickar du tre räta maskor, tar den första maskan av de tre och drar över den andra och tredje maskan och då får du "3 korsade maskor".

Med färg A lägg upp 154 maskor. Nu och varje gång du ska göra Mönster B ska du sticka rätstickning.
    5 v m. fA
    2 v m. fB
    2 v m. fA
    2 v m. fB
    6 v m. fA

Mönster A
    V 1: - rm  med fB
    v 2 och varje avig sida: 3 rm, 148 am, 3 rm
    v 3,7,11,15: 5 rm, *omsl, 3km*, 5 rm
    v 5,9,13 : 4 rm, *omsl, 3km*, 3 rm
    v 16: upprepa v 2.

Mönster B:
    6 v m. fA
    2 v m. fB
    2 v m. fA
    2 v m. fB
    6 v m. fA

Mönster C
    V 1 - rm  med fB
    v 2 och varje avig sida: 3 rm, 148 am, 3 rm
    v 3, 7, 11, 15: 3 rm * omsl, 3km*, 4 rm
    v 5, 9, 13: 5 rm, *omsl, 3km*, 5 rm
    v 16: upprepa v 2

Gör sedan Mönster B
    Mönster A
    Mönster B
    Mönster C
    Mönster B
    Mönster A
    Mönster B
    Mönster C
    Mönster B
    Mönster A

Sist
    6 v m. fA
    2 v m. fB
    2 v m. fA
    2 v m. fB
    5 v m. fA
    Maska sedan av med fA
  • LuckyLips
    jag vill men skrev 2012-04-13 14:55:19 följande:
    LuckyLips: hur mycket garnnystan gick det åt i respektive färg/filt??
    jhk88 skrev 2012-04-13 18:31:01 följande:
    Jag undrar, vad var det för tjocklek på garnet och hur mycket av just det gick det åt?
    Det står att det är 28 m=10 cm, och att det är rekommenderat 3 stickor till. Jag använde ca 250g vardera på grön och blå, och ca 100g av det vita för en filt
  • LuckyLips
    katja1 skrev 2013-01-05 21:19:51 följande:
    Ett par nu i tråden som gjort babynest till tvillingar. Funderar själv på vad som används mest, ett stort de båda kan ligga i eller varsitt? Vacklar fram och tillbaka. De tycker säkert om att ligga nära varandra men sen vaknar ju den andra direkt när den ena vaknar och kanske det är bra att lära dem vara lite ensamma också när det behövs...
    Vi har ett stort och ett normalt babynest. I början använde vi bara det stora till tvillingarna så länge de båda fick plats. Senare började jag och sambon sova i sär för att nätterna blev lättare då och vi fick sova bättre. Så då fick de varsitt nest. Det stora fungerar utmärkt till en baby om man bara trycker ihop den lite . Och nu när de är 6 månade är det stora babynestet nästan lagom stort för en baby, hehe...
    Älskar våra babynest och de har helt klart varit den bästa babyprylen! 
Svar på tråden Syjunta för gravida!