• Cilia85

Syjunta för gravida!

Trolltoka skrev 2012-05-07 21:37:55 följande:

Mini 82, vilken söt apa!

Här kommer dagens bebis-sömnad, är inte helt 100% klar (ska bara fästa kantbanden och sätta knappar, men min röda tråd tog slut!)

Ska bli ett set med body, mössa och byxor i samma tygkombo  

Har ju 4 veckor att ta igen om jag ska satsa på ett plagg i veckan

Hej! Hoppar in här då jag fick tips från Tallbarr12 :) Jätterolig tråd och vad duktiga ni är allihop!

Jättefin! Vart har du hittat mönster till omlottbody? Sitter på en bit av helikopterrävarna och är så sugen på att göra en omlottbody men hittade bara en i Ottobre med dubbelt tyg därfram vilket jag inte vill ha...
  • Cilia85
    Trolltoka skrev 2012-05-10 08:28:32 följande:
    Ritat själv Dubbelt med tyg blir det ju med omlott?
    Åh vad duktigt av dig att rita själv :)

Hehe, jo det är sant att omlott är dubbelt tyg, men jag har sett bodys som inte ser ut att vara dubbelt tyg över hela framkroppen...kanske bara tar miste helt enkelt?!
  • Cilia85

Har mest virkat och stickat tidigare men har börjat sy barnkläder i höstas. Har inte hunnit sy några plagg till bebisen ännu för jag velar lite vilka modeller och storlekar jag vill göra (stl50-56 växer de ju ur så fort så jag vet inte om det är lönt att sy). Hur gör ni andra? Syr ni mycket i de minsta storlekarna???

Har mycket kvar sen sonen också så man vill ju inte göra för mycket som blir liggande :P Virkade en babyfilt och hjälmmössa förra gången som även detta pyre får använda oavsett kön (har för övrigt 8 filtar till så det behöver jag ju verkligen inga fler fastän det är kul att göra dem). 

Har testat att göra hjälmmössor efter en gammal jag hade själv som bebis som var fläckig, därmed hade jag hjärta att sprätta upp den och rita av med modifiering.

Den sista gjorde jag matchande tofflor i ull till med samma tyg som innerfoder.
  • Cilia85
    Twizz skrev 2012-05-10 23:34:28 följande:
    Gud vilken fin filt! önskar jag kunde virka! :(
    Gillar verkligen ditt mönster på hjälmmössa. Kanske borde försöka mig på att göra ett eget :)
    Tack! :)

Det finns massa beskrivningar på mormorsrutor som är enkla att virka ifall du vågar testa :) Säg till om du vill ha hjälp att förklara!
  • Cilia85

Maken springer GBG-varvet, plutten sover och regnet vräker ner vilket resulterat i mitt första babyplagg :) Dock hade jag inget muddtyg hemma så de kunde inte färdigställas...Gjorde dem i stl 62 då bebisar växer så snabbt i början och knappt hinner använda alla kläder i stl 50-56 men får mäta dom mot köpta byxor för att se om storleken stämmer?!

• Cilia85
    Yanya skrev 2012-05-12 15:21:16 följande:
    Gissa om jag är glad idag. Vann en tävling på jonic-textil.se med barntyger :)

Nu måste jag verkligen bli vän med symaskinen så jag kan få till lite fina saker.

Grattis! :) Blir avis på de jättefina tygerna ;)
  • Cilia85
    Yanya skrev 2012-05-12 15:46:07 följande:
    Ja dom var verkligen jättefina. Får se vad som ska sys av dom så jag kan göra dom rättvisa. Kan lova att jag blev förvånad när jag vaknade idag och såg mitt namn på deras sida. Och lär jag mig bara sy bättre så lär jag beställa mer ifrån dom, fanns en hel del fint :)
    Vilken glad överraskning :)

Ja det är inte svårt att hitta fina tyger, dessvärre att finansiera då man vill ha så mycket ;) Måste säga att jonic har  väldigt bra priser, många av tygerna de tar 99kr/m för tar vår lokala tygbod 160kr/m för. Stor skillnad! Visserligen slipper man frakten om man köper live men tror ändå det blir billigare att beställa.
  • Cilia85

Missade texten, men bilderna talar ju för sig själv ;)
    Sydde även matchande gardin till sonens rum...rätt tråkig sömnad enligt mig men resultatet är desto roligare :)

• Cilia85
    BollanB skrev 2012-05-31 20:29:06 följande:

Jag har sytt ett skötunderlägg att ha med i skötväskan. Tog en bit linnevaxduk på baksidan och ett tyg med bilar på framsidan och vadd emellan.
    Jättefint och vilket fint tyg! :)
  • Cilia85
    Tallbarr12 skrev 2012-06-25 08:47:38 följande:
    Hur länge använder man spjälsängsskydd till spjälsängen? Vi kommer ha vagga i vårat sovrum i början och sedan skaffa spjälsäng till barnrummet. Har börjat fundera på vad för saker jag vill sy/skaffa till barnrummet och funderar på det här med spjälsängsskydd. Har man det bara när sängen är i översta läget eller även efteråt?
    Om man har en sån spjälsäng man kan montera av ena sidan så är det väl då man tar av det så att barnet kan kliva i och ur den. Vi har haft spjälskydd i alla lägen och det är bra då sonen bökar runt och kör huvudet i sidorna.
  • Cilia85
    Mini 82 skrev 2012-06-26 21:38:05 följande:
    Snedslå är en tygremsa klippt på skrå (dvs diagonalen på tyget för att få lite stretch, gäller endast vävda tyger) tråckla är ett annat ord för att sy långa styngn som ev är tillfälliga (för hand el på maskin)

Enklaste sättet att sy kantband som är vävda är att använda fårdigpressade från tygaffär
    hittade den här beskrivningen som är väldigt pedagogisk:)

minmina.wordpress.com/2008/05/18/kantbandstut.../
    Hoppas du blir lite klokare.

Lägger in en liten bild på vagnmobil jag virkade till en kompis bebis i veckan

Ska göra en till mig själv nu, bild kommer sen
    Vart har du köpt hänget som vagnmobil sitter i? Jättesöt :)
  • Cilia85

Jag är sugen på att sy ett babynest men funderar på om jag ska välja vävt tyg eller jersey? Vad har ni använt? Är ni nöjda?

• Cilia85
    Trolltoka skrev 2012-07-27 10:34:16 följande:
    Ännu ett babynest till tråden Dock inte sytt till mig själv, utan en kompis som beställde som ska bli mormor för första gången Solig

Vilket fint tyg! Babynestet är såklart också fint :)
  • Cilia85

Åh jag har också tänkt göra en filt till babyskyddet men kommer inte till skott...era är superfina :)

• Cilia85

Nu har jag äntligen fått ihop ett babynest. Symaskinsnålen gick av så det blev lite extra handsömnad men det var det värt :)

• Cilia85
    Marilyn skrev 2012-09-21 16:18:35 följande:

Här kommer en bild på filten som syddes under mitt värkarbete. Den är redan invigd med kräk! Bild på bebis med filt har inte hunnit tas tyvärr. Det som är positivt med filten är samtidigt lite negativt. Filten sitter alltid där och håller henne varm - när hon sitter i bilstolen. Men ska vi flytta henne mellan stol och vagn så har hon inte mycket kläder på sig under flytten. Men den kommer vara perfekt när vi ska läman och hämta storasyster på dagis!

Åh du har precis samma babyskydd som vi, vilket mönster har du använt till filten??? Vill att det ska passa men den jag har börjat på känns sådär...
Svar på tråden Syjunta för gravida!