Syjunta för gravida!
Ett tips när man syr i trikå/elastiska tyger kan vara att minska pressarfotstrycket så sträcks inte tyget lika mycket när man syr.
Ett tips när man syr i trikå/elastiska tyger kan vara att minska pressarfotstrycket så sträcks inte tyget lika mycket när man syr.
Mlir: Inte alla overlockmaskiner har speciella nålar. Jag har två vanliga symaskinsnålar till min maskin en Hyskylock från början av 90-talet. Hoppas du har samma tur!
Tillägg. Däremot är det väldigt noga att trä maskinen i rätt ordning. Går en tråd av måste man trä om hela maskinen från början. I alla fall de jag testat.
Ang. trädning av maskinen så kan det säkert variera men jag tror att det handlar om hur trådarna löper över varandra när man syr. Min maskin är fyrtrådig och den måste träs i ordningen (om man tänker att tråden står i hållarna från vä-hö 1,2,3,4) 3,4,1,2. Så går fyran av måste jag trä om alla för att den skall hamna rätt. Har provat att bara ta den som gått av men det har aldrig funkat.
Det är så trist när det krånglar, då tappar man bara sugen.
Själv håller jag på med att klä om min Emmaljunga barnvagn och peppar, peppar än så länge har det gått utan missöden. Skall bli så kul att lägga vår lilla Ärta i den!
Sömmen blir inte rätt. Nu var det länge sen jag försökte och min maskin har också strulat en del men min erfarenhet är att enklast är bara att börja om från början och göra det rätt.
Hur menar du att sömmen drar sig. Är det i bredd eller längs med sömmen? Till viss del kan det bero på tyget också. Har du någon instruktionsbok att titta i?
Jag har precis klätt om en emmaljunga från slutet av 90-talet. Om det var lätt eller inte är ju svårt att säga allt beror på sömnadsvana. Jag är utbildad sömmerska. Men tar man det lugnt och metodiskt så går det mesta. Jag kunde skruva isär suffletten och det känns nästan nödvändigt för att resultatet skall bli lyckat. Den gamla suffletten sprättade jag isär och använde som mönster samt återanvände vadd och förstärkningar som var i. Jag fotade alla moment och skrev ner hur det var gjort så jag hade det att titta på när jag skulle få ihop allt igen.
Det var väldigt roligt och nu har jag en FIIIN vagn till mitt sista lilla knyte!
Eller så gör du en knäppögla istället. Av tyget eller ett band.
Att tänka på med mocka och skinn är att du inte kan tvätta byxorna som vanligt sen.
Du kan köpa vliesofix och göra egna laglappar. Det är ett påstrykbart klisterark. Först stryker du på tyget som skall bli laglapp (gamla jeans, tjusigt blommigt eller klatschigt randigt spelar ingen roll men det är bra om tyget är tvättat och det måste klara värmen från strykjärnet) sen klipper du ut en form som blir bra tar bort skyddspappret och stryker på där den skall sitta.
Det sitter alltid bättre om du syr några stygn för hand runt om också men det gäller även färdiga laglappar.