Inlägg från: kaffepaus |Visa alla inlägg
  • kaffepaus

Syjunta för gravida!

trz skrev 2012-06-10 12:32:11 följande:
    Har bestämt mig att jag ska ge mig på att sy ny klädsel till vagnen, men vilket typ av tyg ska man ha? Vilket matrial och vad heter det man söker på om man köper på nätet? :)

Hoppar in och svarar, bara sådär. Jag har klätt om min vagn två gånger. Första gången använde jag vanligt, något tjockare bomullstyg som jag sedan sprayade med "inpregnerings spray" (vet verkligen inte hur det stavas) . Det fungerade iaf att ha det så men sen tröttnade jag och ville ha vagnen enfärgad, kändes som jag körde runt med en gardin. Men nu är iaf min vagn klädd i ett tyg som "innehöll" eller var lite pvc belagt och tjockare och skulle stå emot väta.

Nu vet jag ju självklart inte vad den här sortens tyg heter men fråga i en tygaffär när och om du har vägarna förbi!

Lycka till med projektet!
  • kaffepaus
    trz skrev 2012-06-07 22:54:49 följande:
    Jag vet egentligen att du har rätt, men jag tror jag lever i förnekelse ett tag till och hoppas någon kommer på en riktig superplan

Fortsätter svara dig, nu när jag ändå är i farten ;)

Det är ju avtagbar klädsel på vagnen antar jag, (har själv brio och där är det ju hur enkelt som helst att ta av klädseln) men sy ett "överdrag" till sittdelen och sy sedan för hand små små stygn längs vissa sömmar så överdraget inte kanar iväg, på både fram och baksida. På så sätt behöver du ju inte förstöra original klädsel.

Suflett är ju krångligare (enligt mig) men jag skruvade isär min suflett så jag fick bara bågarna kvar. Tyget som satt på ritade jag av och klippte sedan till de olika bitarna, yttertyg, inre("stoppning") och det tyget barnet skulle få titta på.

Sedan måste man ju mäta vart bågarna ska sitta och ja, antingen sy "fåror" eller sy dit en (el. Flera) separat fåra. Känns ju viktigt att tyget blir rätt spänt och inte hänger. Och sen kan man ju göra som jag, fel. När jag tänkte, nu jäklar är jag äntligen färdig, då ser jag att jag sytt dit innertyget till sufletten med avigsidan utåt. (suck)
  • kaffepaus
    trz skrev 2012-06-10 22:43:39 följande:
    Tack för ditt svar Kaffepaus! Har också funderat på det där med impregnering(?) men jag tänkte att jag skippar att sy ny sufflett utan färgar den istället, men syr resten, behöver man verkligen impregnering då? Man har ju ändå regnskydd när det regnar tänkte jag..

Tänkte om man kanske till och med kunde sy i typ IKEAs tyg, det är väl ett ganska tjockt tyg?

Det får ju liksom inte vara för krångligt tyg att sy i heller då mina sykunskaper inte är dom allra bästa..

Ja nu skriver vi visst om varandra här ;)

Om du bara ska sy till sittdelen så tycker jag att det räcker med regnskydd om det regnar. Ikea har ett lite tjockare bomullstyg i några få färger, det billiga för typ 19kr metern skulle jag inte rekommendera, suger åt sig allt damm du bara kan tänka dig.

Ikeas vävplast har jag ingen erfarenhet av men det låter nästan lite väl "plastigt". Kläm och känn!

Mina sykunskaper är väldigt Begränsade men viljan, raksöm och sicksack finns ;)
  • kaffepaus
    trz skrev 2012-06-11 06:39:16 följande:
    Ska man impregnera den om jag färgar? Tror inte mina kunskaper räcker till att sy en ny, så jag tänkte typ om man färgar med svamp..

Har aldrig färgat någon suflett innan men jag har hört att man ska impregnera ex sufletten efter varje tvätt.

Köpte först en relativt dyr spray (för ex. jackor och ute möbler) men insåg att min billiga impregnerings spray jag hade till mina skor innehöll precis samma sak.

Nyfiken på ditt resultat sen! :)
  • kaffepaus
    Fixarfia skrev 2012-06-11 10:05:58 följande:
    Giftig impregneringssprej och litet spädbarn låter så läskigt i mina öron 

Men jag är nog lite extra känslig också...

Det finns mer miljövänlig sprej på Biltema som bara består av parafin = inget gift

Dutta färg med svamp låter kul! Smart när man inte kan färga i maskin pga syntettyg! 

Har faktiskt för mig att svenska vagnar inte impregneras, de får väl inte säljas då..

Jag sprayade min suflett utvändigt med inpregneringoch vädrade ur den ordentligt, glömde den på balkongen. Det var också månader innan den skulle användas. Tror inte min pojk tog illa vid sig.

Den här gången valde jag istället ett tjockare och redan vatten avvisande tyg när jag sydde om sufletten - kändes bättre!

Att jag inte tänkt på att man kan färga om istället.. Är det sån färg man fixerar med hjälp av strykjärn ni tänker på? :)
  • kaffepaus
    trz skrev 2012-06-11 11:05:09 följande:
    Precis :) var tyget du sydde i svårsytt för en nybörjare?

Åh nej, jätte enkelt. Inte allsför tunt och inte alls för tjockt. Tänkte sy mig en variant av skötväska av överskotts tyget nu bara för det var så väldigt enkelt och roligt att sy i.

Synd att jag absolut inte kommer ihåg vad det heter!
  • kaffepaus

Du får ta dig till en tygaffär och fråga efter ett tjockare lite vattenavvisande tyg som inte är för tjockt! :)

• kaffepaus

Någon som har nått tips på något praktiskt eller liknande som man kan sy till kommande bebis.

Jag vill så gärna sy men hittar inga idéer..

Jag har virkat snart 10 olika barnvagns mobiler (ja, vad ska jag med alla de till?) ett par gallerfiltar och ja, mössor, vantar och allt det där i brist på sy idéer, vill lägga virkningen på hyllan och börja sy igen men vad? :)

• kaffepaus
    Trolltoka skrev 2012-06-14 11:01:59 följande:
    Vilket mönster/beskrivning har ni använt er av när ni sytt babynest?

Denna verkar väldigt enkel och snabb (sådär lagom för att jag inte ska ledsna!) unggravid.blogspot.se/2010/03/hur-man-syr-ett-babynest.html

nån som sytt den? Är den bra?

Jag använde mig av den beskrivningen, fungerade kanon! Jag lade dock till lite ett par cm åt alla håll och ja, min snart 2-åriga son fick ju nästan plats i det så mitt blev inte så mysigt som det borde ha blivit. Funderade på att sy ett till, i de måtten som stod i beskrivningen den här gången ;)
Svar på tråden Syjunta för gravida!