Inlägg från: faithfully |Visa alla inlägg
  • faithfully

Syjunta för gravida!

carooo skrev 2012-04-15 20:18:36 följande:
    Nu har jag ju redan fått min lilla pluttOtto och är inte lika flitigt med symaskinen längre men tittar in här lite då och då på allt fint som tillverkas. Själv gjorde jag detta lektäcke i helgen... stort, mjukt och gossigt att ha på golvet. mått ca 130x110

mer bilder i bloggen...

Jättefint lapptäcke! Blev riktigt inspirerad. Har planerat för att göra vanliga rutor bara eller någon rolig form för att få det annorlunda med detta var ju jättefint :) Har du sytt fast djuren med maskin? Ser ut som att det är stoppning under vissa djur, eller är det bara tyg på tyg?
  • faithfully

Snart får jag äntligen komma igång med lapptäcke och spjälskydd som jag redan hittat tyg för. Saknar bara lite band och att tygerna ska tvättas. :) En vecka kvar på jobbet

Funderar just nu på vad spjälskyddet ska fyllas med, hade tänkt 1-2 cm tjockt skumgummi men förstår att många använder vadd. Tycker att IKEAs verkar "påsa" sig och hänga slappa efter ett tag och vill helst undvika det. Hur gjorde ni?

• faithfully
    Twizz skrev 2012-05-14 21:12:51 följande:
    Jag sydde ett nytt spjälskydd igår och använde mig av 3 cm tjock skumgummi. Ville att det skulle vara rejält! :) är så trött på supertunna spjälskydd, mer en "grej man ska ha", än en grej du behöver eftersom de är så fruktansvärt dåliga. 30 cm högt blev det och går nerför madrassen med :)
    Jag köpte skumgummi tillslut, kändes invecklat att hålla på med vadd och kanske vika det dubbelt för att få det bra. Har du någon bild på ditt spjälskydd? :)
  • faithfully

Nu har jag lyckats sy en uggla!! :)

Bakifrån:

• faithfully
    Jamtlandstaus skrev 2012-05-18 19:39:00 följande:
    Faithfully, fantastiskt fin uggla!! Älskar ugglor. Vart har du hittat tyget?
    Carolajnah skrev 2012-05-19 07:07:34 följande:
    Håller med!  å hur gick du till väga
    Tack, kul at ni gillar den! :) Tyget hittade jag på Olssons för 79 kr/m, fanns även röd eller blå bakgrund. Jag ritade mönstret själv. Framstycket i form av en uggla och bakstycket likadant fast något mindre. Sedan gjorde jag en "kil" att ha mellan dem för att den skulle bli lite mulligare. I och med att bakstycket är mindre får den lite "uppåtrumpa" :) Ögonen och näbb är lite olika tyger jag sytt på eftersom innan jag sydde ihop Ugglan. Blev riktigt nöjd :)
  • faithfully

Nu återkommer jag för andra gången till denna braiga tråd! Syr på ett större lapptäcke för tillfället och är snart i färd med att få ihop alla rutorna. Rutorna är klippta ut ganska tunt bomullstyg så jag funderar på om det kan bli löst och sladdrigt som färdigt täcke (140x140 cm), att tex sömmarna viker sig och det blir knöligt. Kan man styka på ett lager fliselin på baksidan av lapparna efter de är ihopsydda kanske? Så hålls alla sömmar på plats och lapparna ser kanske också mindre skrynkliga ut? Någon som vet hur det blir efter tvätt då..?
    Tacksam för svar och tips!

• faithfully

Tack för svaret! Jag kommer att quilta också men bara kanske 5 sömmar diagonalt åt varje håll (lapparna är 10 cm x 10 cm) så det fixerar ju inte alla lappar. Med quiltning kanske det dock blir stabilt med fliseline?

• faithfully
    trz skrev 2012-06-13 22:38:33 följande:
    Jag är inget syproffs, men jag sydde ett lapptäcke för ett tag sen. Hade samma tankar som du. Hade lappar på båda sidor dessutom. Jag löste det med att jag hade ett lager fleece mellan lappsidorna som stoppning..
    Jo, stoppning ska jag också ha (köpt billigaste täcket på IKEA), men det löser ju inte problemet att sömsmånen viker sig och blir knölig under, speciellt efter tvätt, de går ju aldrig stryka ut snyggt efteråt... :/
  • faithfully

Äntligen klar med lapptäcket! Blev såhär:
    Har varit noggrann med alla moment från zickzack till tvätt och söm osv. Dock det enda jag är missnöjd med är kantbandet, halkade runt när man syr genom fodret också så sömmen är inte rak överallt, men det syns iaf inte på bilden ;)

• faithfully

De små är 10x10 cm, de stora (13 st) 20x20 cm. Täcket är 140 cm i kvarat

• faithfully
    trz skrev 2012-06-26 14:26:49 följande:
    Hur gör ni när ni syr kantband? Stryker ni det innan så det blir veckat? Provade häromdagen att använda det för första gången, men då det inte var spec. Brett så halkade det av tyget på flera ställen vilket jag märkte när jag redan sytt färdigt. Antar att jag gjorde något fel? Men jag strök inte dit något veck..
    Jag använde kantband på mitt lapptäcke (bara stumma tyger och kantband, ej stretch. Man stryker först så det håller sig vikt, sedan nålade jag tätt hela vägen. Men det gäller att ha lite koll så att det inte blir söm på ena sidan och utanför på andra. Det var svårt att få riktigt snyggt men jag nöjer mig med det enkla ;)
Svar på tråden Syjunta för gravida!