Syjunta för gravida!
mer bilder i bloggen...
Snart får jag äntligen komma igång med lapptäcke och spjälskydd som jag redan hittat tyg för. Saknar bara lite band och att tygerna ska tvättas. :) En vecka kvar på jobbet
Funderar just nu på vad spjälskyddet ska fyllas med, hade tänkt 1-2 cm tjockt skumgummi men förstår att många använder vadd. Tycker att IKEAs verkar "påsa" sig och hänga slappa efter ett tag och vill helst undvika det. Hur gjorde ni?
Nu har jag lyckats sy en uggla!! :)

Nu återkommer jag för andra gången till denna braiga tråd! Syr på ett större lapptäcke för tillfället och är snart i färd med att få ihop alla rutorna. Rutorna är klippta ut ganska tunt bomullstyg så jag funderar på om det kan bli löst och sladdrigt som färdigt täcke (140x140 cm), att tex sömmarna viker sig och det blir knöligt. Kan man styka på ett lager fliselin på baksidan av lapparna efter de är ihopsydda kanske? Så hålls alla sömmar på plats och lapparna ser kanske också mindre skrynkliga ut? Någon som vet hur det blir efter tvätt då..?
Tacksam för svar och tips!
Tack för svaret! Jag kommer att quilta också men bara kanske 5 sömmar diagonalt åt varje håll (lapparna är 10 cm x 10 cm) så det fixerar ju inte alla lappar. Med quiltning kanske det dock blir stabilt med fliseline?
Äntligen klar med lapptäcket! Blev såhär:
Har varit noggrann med alla moment från zickzack till tvätt och söm osv. Dock det enda jag är missnöjd med är kantbandet, halkade runt när man syr genom fodret också så sömmen är inte rak överallt, men det syns iaf inte på bilden ;)

De små är 10x10 cm, de stora (13 st) 20x20 cm. Täcket är 140 cm i kvarat