Inlägg från: Filifjonkan03 |Visa alla inlägg
  • Filifjonkan03

Syjunta för gravida!

Erofila skrev 2012-07-06 12:06:45 följande:
    Ni vet tonåringar de har LANpartyn, de tar sina enorma 'stationära' datorer under armen och åker iväg till en lokal där de alla kan koppla upp sig i ett nätverk och spelar hela helgen. Vi kanske kunde ha ett bebis-sy-LAN!? Vi tar våra symaskiner och virknålar och tyghögar och hyr ett gammalt folketshus och pysslar och byter ideer och hjälps åt att bli klara eller, komma igång med våra projekt! Man kan ta med extra tyger och mönster och byta med varandra? :)

Kanske inte realistiskt, men skoj att tänka sig! 
    Är inte det vad som kallas för sy-möte?
  • Filifjonkan03

Har följt tråden i det tysta ett tag och ser alla fantastiska saker ni gör. Har ni några tips på vart man kan köpa fina tyger? Beställer ni från nätet eller handlar i butiker? Samma sak med garn.. vart föreslår ni att man köper det?

Tänkte virka en filt med mormorsrutor och är fundersam över vad man ska använda för garn... vill att den ska vara mjuk men ändå inte för tjock. Funderar på om man skulle våga sig på att sticka en åkpåse också? Har på mig till februari så tid finns ju

• Filifjonkan03
    elinp88 skrev 2012-07-13 16:56:56 följande:
    Igår tog jag ändan ur vagnen och satte mig för att sy "portabel" skötbädd, som sedan ska ligga i skötväskan.

Det fina tyget med Barbafamiljen hittade jag på Åhlens, och plastad frotte för en bra peng, på Ikea. Först hade jag tänkt ha ett foder i, men jag dumpade sedan den idéen och körde på endast plastad frotte och tyg, förhoppningsvis blir det lika bra vid användning sedan.
    Jag har även sytt en "förvaringsväska" till skötbädden, men då jag inte vart heltnöjd med knäppfunktionen, vill jag inte lägga ut en bild här!

Nu ska jag bara försöka se om jag kan hitta på något mer att sy av resterande tyg, då jag har lite kvar.
    Fint! Vad är det för plastad frotté du har köpt från Ikea? Är det en metervara eller något annat?
  • Filifjonkan03
    elinp88 skrev 2012-07-19 18:24:38 följande:
    Filifjonkan03: Jag hittade plastadfrotte på barnavdelningen. Vilken storlek kan det ha vart.... hmmm... 100*70 lr nåt sånt, för typ 45 lr 49:-
    Tack! Jag sökte runt lite och hittade det till slut också. Gick som madrasskydd tror jag.
  • Filifjonkan03
    gröna L skrev 2012-08-01 21:27:32 följande:
    Eftersom tråden är så satans lång och någon frågade om åkpåse postar jag igen bilderna på dunåkpåsen jag sydde till mitt lilla gryn som kom i februari Sörjer att han kommer ha växt ur den när det blir kallt igen!

Åh så fin! Nu blir jag sugen på att plocka fram symaskinen. Har du gjort mönstret själv eller finns det att hitta närmare beskrivning någonstans?
  • Filifjonkan03
    gröna L skrev 2012-08-02 12:37:31 följande:
    Tack snälla ni för berömmet för åkpåsen

Filifjonkan03 - Jag har sytt den efter eget huvud. Postade en beskrivning här förut, klicka på "Visa endast" så hittar du den lätt

Hallonpajen - faktiskt av ett nytt täcke Köpte IKEAs billigaste (tror det kostade 250 spänn) och slaktade! 
    Tack! Hittade beskrivningen och hoppas på att klara av att göra en likadan. Får leta upp lite material och sätta igång
  • Filifjonkan03

gröna L: Vad har du för ungefärliga mått förresten? Längd och bredd? Kan ju iförsig kolla runt lite vad som är standard till de man köper kom jag på

• Filifjonkan03
    gröna L skrev 2012-08-03 13:19:39 följande:
    Jag gjorde den lika lång och bred som vagnens liggdel (emmaljunga citykorg), typ 85 lång tror jag, men den hade gärna kunnat vara lite större faktiskt! 
    Tack för tipset! Får kanske inväta tills vagnen är inköpt så jag har lite mått att gå på
  • Filifjonkan03
    limali skrev 2012-08-21 19:56:55 följande:
    Här kommer några av mina alster. Jag sitter där jag sitter, pga sammandragningar och foglossning och andra tråkigheter... Så i brist på annat har det pysslats lite!!

Små kompisar

Gallerfilt av restgarn

Gallerfilt (2)

Fler små kompisar

Fleecefodrad mormorsrute-filt

Bebynest i lapptäckstyg från Åhléns

Fina grejer!
    Gallerfilt? Gör man en luftmaska och sen en stolpe o.s.v. eller hur virkar man en sån?
Svar på tråden Syjunta för gravida!