• Solaika

Syjunta för gravida!

Nu har jag ägnat några dagar åt att läsa igenom hela tråden
    Väntar vårt första barn i slutet av juli o vill syyyy!! Eftersom jag inte äger nån egen maskin har jag nu lyckats låna en.. En Husqvarna 2000 som ser ut att vara från stenåldern Allt verkar funka på den.. Utom en sak.. Den matar inte tyget o det går INTE att dra tyget heller medan man syr utan allt blir bara ett enda nystan av trådar.. Försökte skruva isär för att se men det enda jag kan se är att "foten" som ska mata inte verkar komma upp ur hålet lixom.. Är det här nåt man kan åtgärda själv?
    Hjäääälp

• Solaika
    Trolltoka skrev 2012-06-07 21:11:15 följande:
    Fel stygnplåt?
    Vad e det för nåt? Jag e helt novis på symaskiner  
    Kom och gå en mil i mina mockasiner, innan du bedömer vem jag är.
  • Solaika

Google e min vän.. den plåten ser visserligen ny ut jämfört med maskinen.. men hur vet man om det är fel? 

• Solaika

Hallonpajen; jag trädde om enligt instruktionsboken MÅNGA gånger.. Hjälper inte

Trolltoka; plåten är inte högre än resten av ytan runt om.. Tänderna rör sig under men når lixom inte upp.. Känns som de rör sig för lite lixom.. Fick tips om att det ev kunde gå att skruva på nåt som justerar dem men hittade inga skruvar till det..

• Solaika

Tallbarr; visste inte ens att den sidan fanns! Tack! Ska göra det när jag sitter vid datorn. Nu har sängens dragningskraft vunnit över mig

• Solaika

Yey! Symaskinen lever! Det finns en liten knapp under rattarna frampå maskinen som var intryckt som inte skulle vara det.. Så nu håller jag på o stoppar vad som ska likna en amningskudde

• Solaika
    trz skrev 2012-06-18 00:12:26 följande:
    Hmm.. Om ni hade typ 10 meter stumt tyg hemma, vad hade ni hittat på då? Fick nämligen en jäkla massa sådant här tyg av min far idag: m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/6021802.../
    Påslakanset i massor Sånt e ju sjukt dyrt att köpa färdigt trots att det är så litet till barnsängar o vagn. 

Älskar att sitta o tjuvkika på vad ni gör för kul i den här tråden! Idag fick jag äntligen hem lite jersey från Stof o Stil så nu tänkte jag försöka mig på att göra både byxa, tröja o mössa  
  • Solaika

Hjääälp! Har köpt tryckknappar att sätta i sparkbyxorna jag sytt.. O idag köpte jag ett verktyg för att sätta dit dem. Men jag e osäker på om det blev rätt.. För jag tycker bara knapparna går sönder Kan nån länka till ett sånt verktyg och förklara hur man gör? Så jag får se om jag har rätt grej.

• Solaika
    Hallonpajen skrev 2012-07-07 16:30:22 följande:
    www.bibbistextil.se/webbshop/prymtång-och-til... Här är en prymtång som är det bästa till tryckknappar!
    Exakt en sån är det ju jag köpt! Men hur använder man den? För jag lyckas bara ha sönder knapparna
  • Solaika

Jag har nog inte fattat hur man ska göra. Beskrivningen som följde med va ju inte direkt nån detaljerad grej på svenska..

• Solaika
    Hallonpajen skrev 2012-07-07 18:15:10 följande:
    I de vita plasthållarna fäster du de olika delarna. I ena delen sätts alltid en ring med piggar och i den andra antingen delen med "plupp" (pluppen sätts in i verktyget) eller den delen med hål i. För att få rätt sida här så är det enklast att titta på en knapp från ett färdigt plagg. Det kan vara lite klurigt annars :) Ha gärna minst dubbelt tyg där du ska fästa knappen sen!
    Vita plasthållare? Skäms Hjälp vad dum jag känner mig just nu.. fattar inte ett smack Skäms Det följde med nå små grejer som gör hål i tyget om man trycker dem mot varandra.. Utan dem går inte tången ihop helt men har man de i så förstör de knapparna.. Uh, pinsamt ju
  • Solaika

Ah, vänta.. är det de där små vita sakerna som följer med knapparna? För såna har jag ju inga.. kan man beställa bara såna på nåt vis?

• Solaika
    Hallonpajen skrev 2012-07-07 18:40:55 följande:
    :) om du tittar igen på länken jag skickade ovan så står det om dessa vita delar som kallas "verktyg". Det är olika verktyg beroende på knappens storlek. Typ tre "bildrader" ner ser du en bild på ett sådant (vit plast) och dessa fäster du på tången. Du ska inte göra hål i tyget, det gör själva piggarna på knappdelen som ser ut som en ring med taggar på. Hoppas jag förklarar någorlunda begripligt... :)
    Såg nu tror jag.. men det verkar inte gå att beställa bara den delen? Nåja, fler knappar skadar väl inte att ha hemma  
    Det är inte du som förklarar dåligt, det är jag som fattar trögt  
  • Solaika
    Hallonpajen skrev 2012-07-07 18:56:00 följande:
    Vilken kanonsida rent allmänt det där var Hamnade lite mer än knappar med verktyg i kundvagnen Stort tack!
  • Solaika
    Moniqe1979 skrev 2012-07-07 23:37:06 följande:

" target="_blank">

knappar kommer ca 2 minuter in i filmen...
    Titta där ja Det var just de där små tillbehören till tången jag saknar.. inte undra på att det inte funkar lixom
    Moniqe1979 skrev 2012-07-07 23:51:55 följande:
    har man tur kan man snubbla över en tång som ser ut som denna  BILLIGT påt ex byggvaruhus 10:- marknad på coop etc. haft en i  MÅNGA år som jag ärvt efter mamma men först nyligen fattat att den avr till tryckknappar...
    Den där känner jag igen från när jag var barn Får kika lite.. nu har jag iofs köpt en prymtång redan, men det skadar ju aldrig att ha verktyg hemma

Svar på tråden Syjunta för gravida!