Inlägg från: rosagubben |Visa alla inlägg
  • rosagubben

Syjunta för gravida!

hej tjejer! Jag hoppar in här.
    Jag är gravid i vecka 18 och har tänkt börja göra lite smågrejor till bebisen.
    Har en gammal symaskin som jag får låna av min svärmor, hon ska lära mig använda den, och hon ska också lära mig att virka. Har tänkt virka ett täcke till vagnen och ev. sy ett baby-nest. 
    Sen har jag lite gammalt tyg hos min mamma(gamla kläder) som jag har tänkt göra något kul av, kanske ett lapp-överkast eller liknande.  
    Håller nu på att sticka en tröja till mig själv, och när den är färdig ska jag påbörja ett par byxor till bebisen. 

• rosagubben
    Venom skrev 2012-06-30 20:14:36 följande:

Här kommer bilder på min lekmatta!

Fodrad med tjock vadd och så plastad väv på baksidan.
    Kommer sy fast två öglor på baksidan så man kan hänga upp en för förvaring på väggen mellan användningarna

Verkligen, vilken fin lekmatta! 
  • rosagubben
    Erofila skrev 2012-07-05 01:56:26 följande:
    Gimle och many Pandy, jag ser inte att ni skrivit något? Är det min dator eller er som bråkar?

Jag ska inreda och fixa en gammal glasveranda! Det kan väl också räknas som bebispyssel? För tanken är att ligga där bekvämt och lyssna på regnet medans den lilla sover sött. (Det är väl så det brukar vara på mammaledigheter?) :)  Jag tänkte mig rotting fåtöljer och en liggfåtölj, pelargoner, blågrönvitljusbrun randiga gardiner som ger rätt bra skugga och går lätt att dra för och bort allteftersom solen rör sig västerut ;)  Sedan ska det ligga trevliga spel under ett litet bord...  Drömma är en sak, handlat tyg gjorde jag idag, låt se om det blir mer än så?!
    Åh wow, det där låter ju riktigt mysigt! Önskar att jag också hade en glasveranda att inreda. Älskar rotting-möbler, tycker det är sååå läckert.
  • rosagubben

igår var jag på ultraljud, och vi fick veta att vi väntar en liten pojke den 28 november.
    Det första jag vill sy till honom är en liten röd tomtedräkt som han ska få ha på julafton när vi är hos mamma.
    Sen blir det nog ett lapptäckte och sen får vi se.
    Fast först ska jag göra färdig tröjan jag håller på att sticka till mig själv.

• rosagubben

I dessa färger kommer min stickade tröja att gå i. Första tröjan jag stickar, därav att den blir en rätstickad tröja. 
    Detta är bakstycket, som snart är färdigt. Sen är det bara en blå krage och ärmarna som ska stickas.

• rosagubben

jag en gammal siden pyjamas i blått här hemma som jag funderar på om jag kan sy någonting av till bebisen?
    kan man sy någonting i siden till en bebis? 

• rosagubben
    piffsmile skrev 2012-07-07 14:16:41 följande:
    Jag fick tips om att använda siden till örngott till bebisen. Det ger ju inte så stort motstånd så det sliter inte bort håret i fläckar som det annars kan bli när bebis ligger och gnuggar huvudet mot kudden.
    aah, smart. Det kan nog bli riktigt snyggt också. Tack för tipset! Skrattande
  • rosagubben

Hejsan tjejer!

Min svärmors symaskin som jag hade tänkt använda för att sy med, är trasig, så jag ska införskaffa en ny, inte allt för dyr symaskin.

Jag tänkte mig någon utav dessa: Vilken av dem tycker NI verkar bäst av dessa tre?
    http://www.elgiganten.se/product/hem-hushall/ovrigt/AEG795/aeg-symaskin

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=3170747&ref=search

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=7571300&ref=search 

• rosagubben
    rosagubben skrev 2012-07-07 18:15:41 följande:
    Hejsan tjejer!

Min svärmors symaskin som jag hade tänkt använda för att sy med, är trasig, så jag ska införskaffa en ny, inte allt för dyr symaskin.

Jag tänkte mig någon utav dessa: Vilken av dem tycker NI verkar bäst av dessa tre?
    www.elgiganten.se/product/hem-hushall/ovrigt/...

www.siba.se/Products/Product.aspx?id=3170747&...

www.siba.se/Products/Product.aspx?id=7571300&... 
    kanske ska tillägga att jag tänkt prova på att sy gardiner, lapptäcke, örngott och ev. lite bebiskläder.
  • rosagubben
    Hallonpajen skrev 2012-07-07 18:49:54 följande:
    Vet du? Symaskiner av "kända" symaskinsmärken (Singer, janome, Husqvarna) behöver inte alls vara mycket dyrare och då är det lättare att både få råd/hjälp samt service. Ska man mest sy enkla saker funkar säkert alla de du länkat till men min erfarenhet är att ju billigare maskin desto "konstigare" saker plockar de bort - som möjligheten att justera stygnlängd, stygnbredd och pressarfotstryck och det tycker jag är grundläggande egenskaper. Men måste jag välja en så väljer jag nr 2 (den randiga) som har overlock (om du vill sy i trikå) och knapphålssömnad.
    ah, jag hittade precis denna: http://www.ellos.se/d/Elektronik-Hem-hushall-Textilvard/Singer/_/N-1z141s3Z1z13zovZ1z141ll?Nr=342266
    Det är ju en singer, den kanske man ska satsa på istället?
  • rosagubben
    Memmis skrev 2012-07-10 21:29:43 följande:
    Men åååh... bilden kom bort... Här är bilden som skulle med:

åh vad fint lapptäcke du sytt! Skrattande
    Jag ska också sy ett lapptäcke sen när införskaffat mig en symaskin, men då kör jag på kvadrater. Det där ser otroligt svårt och komplicerat ut Förvånad 
  • rosagubben

Lite frågor ang. lapptäcke!

Förutom lapptäcket till vagnen som jag har tankar på att sy, så funderar jag på att sy ett lapptäcke till spjällsängen också(ett lite större lapptäcke då), men det kanske blir onödigt? Bebisen kommer ju ha sitt vanliga täcke i sängen?
    Ska man sy ett större täcke till vagnen, eller ska man sy ett mindre? Jag tänker så att syr man ett större lapptäcke, så kan ju barnet ha det sen när man använder sittvagnen också?

Först funderade jag på att göra ett lapptäcke i denna stil: 
    http://lillagummanglomsk.blogspot.se/2010/05/att-sy-ett-lapptacke.html
    Alltså fodra täcket med fleece.
    Men nu funderar jag istället på att skippa att fodra täcket och ha fleece som bakstycke, för det blir ju "mysigare" för bebisen, men då blir väl inte täcket lika varmt? Eller kan man fodra lapptäcket även om man har fleece som bakstycke? Vad ska man i så fall fodra med? man kan väl inte ha två lager fleece(?)
    Vad tror/tycker ni blir bäst? kom gärna mer råd och tips. Jag har aldrig sytt ett lapptäcke, så har ingen direkt koll på detta med fodring osv...

Jag vet att jag vräkte ut mig en hel drös med frågor nu, men jag hoppas någon sykunnig har lust att svar på några frågor och kanske komma med lite tips och råd? Solig

• rosagubben
    Memmis skrev 2012-07-11 18:05:59 följande:
    Rosagubben: det som jag la upp bild på är inte fodrat, det är bara fleece på baksidan. Tyckte det räckte mer än nog, speciellt eftersom att detta inte var så stort (60x80cm), tänkte att det skulle vara av lämplig storlek att ha i vagn också. Känns faktiskt stadigt ändå. Sydde bara en extra söm runt om allt sedan för säkerhets skull.
    okej, för min son kommer ju i slutet av november, så jag funderar på att det kanske blir för kallt för lillen om jag inte fodrar filten också, även fast det är en fleecebaksida. Men sen kommer han ju ha kläder på sig, och overall och allt, så då kanske det räcker med att bara ha en fleecebaksida, utan fodring?
  • rosagubben

En fråga angående babynest.

Bandet som man har snöret i, hur brett ska det vara? Räcker det med ett band som är 10mm brett, eller behöver man ett bredare band?

Och vart får man tag på skumgummi som man har i botten på babynestet billigt?

• rosagubben
    elinp88 skrev 2012-07-13 16:56:56 följande:
    Igår tog jag ändan ur vagnen och satte mig för att sy "portabel" skötbädd, som sedan ska ligga i skötväskan.

Det fina tyget med Barbafamiljen hittade jag på Åhlens, och plastad frotte för en bra peng, på Ikea. Först hade jag tänkt ha ett foder i, men jag dumpade sedan den idéen och körde på endast plastad frotte och tyg, förhoppningsvis blir det lika bra vid användning sedan.
    Jag har även sytt en "förvaringsväska" till skötbädden, men då jag inte vart heltnöjd med knäppfunktionen, vill jag inte lägga ut en bild här!

Nu ska jag bara försöka se om jag kan hitta på något mer att sy av resterande tyg, då jag har lite kvar.
    Åh vad gulligt tyg! Såg också det på Åhlens, det ska köpas vid löningen. Flört Tänkte nog sy babynestet i det tyget.
  • rosagubben
    LiKaZo skrev 2012-07-26 11:24:23 följande:
    Ingenting för bebisen, men jag har virkat en poncho. Perfekt när man är gravid och behöver stor plats för magen!

ååh vad fin!!! 
Svar på tråden Syjunta för gravida!